Vilka HD's funkar i Macbook Core Duo?

Permalänk

Vilka HD's funkar i Macbook Core Duo?

Hej, har den tidigaste Macbooken, den med Core Duo.

Skulle behöva en ny hd fast är lite tveksam till vad som kommer fungera. Hittade den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336007&view=detailed#Pro..., fast det står "Observera att denna hårddisk ej är kompatibel med Apples Macbook och Macbook pro." varför funkar inte den?

Permalänk
Medlem

http://forum.hardmac.com/index.php?showtopic=1860

Tydligen något problem med firmwaren i disken.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Du bör kunna använda vilken S-ATA disk som helst i den. 2.5" är att rekommendera

Man kanske inte får alla fördelar av Apples strömsparfunktioner, eller Sudden motion detectorn. Men det funkar med vilken som.

Själv köpte jag en Hitachi 7K200 till min MBP och satte in. Blev enorm skillnad.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Det fick bli en WD när samsungs diskar ska vara så jobbiga att få igång

Permalänk
Medlem

offtopic: vad är det för märke på hårdiskarna som följer med macarna`?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
offtopic: vad är det för märke på hårdiskarna som följer med macarna`?

Det är lite beroende på modell och tillverkningsår. I min MacBook 1g sitter det tex. en Hitachidisk.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

jag har också en hitacha i min MBP 2,53 ghz 7200 rpm hdd

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört att man inte kan ha diskar med inbyggd motion sensor eftersom den krockar med datorns inbyggda och kan ge upphov till kernel panics.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Jag har hört att man inte kan ha diskar med inbyggd motion sensor eftersom den krockar med datorns inbyggda och kan ge upphov till kernel panics.

Mmm jag har också läst samma sak.

Min MBP har en Hitachi-disk.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Vilket ju är konstigt då nästan alla laptopdiskar har det, och Apple dessutom använder sådanna själv i sina laptops (t.ex. Toshiba MK6034 som satt i Macbook av första gen)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Det fick bli en WD när samsungs diskar ska vara så jobbiga att få igång

har du bytt nu? vilken blev det? hur funkar det?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Har fått disken men inte bytat än, blir väll i veckan.
Jag hojtar till om hur det funkar sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vilket ju är konstigt då nästan alla laptopdiskar har det, och Apple dessutom använder sådanna själv i sina laptops (t.ex. Toshiba MK6034 som satt i Macbook av första gen)

Är det inte så att Apple har en egen sensor ("Sudden Motion Sensor") som arbetera "över huvudet" på hårddisken och om hårddisken då också har en sensor så uppstår det någon form utav konflikt?

Så har jag förstått det iaf.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Är det inte så att Apple har en egen sensor ("Sudden Motion Sensor") som arbetera "över huvudet" på hårddisken och om hårddisken då också har en sensor så uppstår det någon form utav konflikt?

Så har jag förstått det iaf.

Som sagt, apple skickar med diskar som innehåller inbyggd sensor också, t.ex. ovan nämnda toshiba-disk. Jag kan inte se att det ska vara några större problem om t.o.m. apple själva skickar med diskar med inbyggd sensor. För jag tror väl inte att dom sitter och inaktiverar den inbyggda sensorn på alla diskar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite OF kanske men men...
Hur är det med de nya macbookarna har alla modeller Sudden motion sensor nu eller har ingen det eller fortfarande bara pron som har det? hittar inget på hemsidan...

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt att köpa en http://www.webhallen.com/prod.php?id=82345 och mailade webhallen om den fungerade i macbooken. till svar fick jag:

"Hårddiskar över 250gb kan vara större fysiskt sett än diskar som är 160gb eller mindre, vilket kan leda till att det inte kommer att få plats i din Mac."

någon som vet mer?

EDIT: Alltså jag vill veta vad det är för mått på hårddiskarna som följer med nya macbook

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

jag hade tänkt att köpa en http://www.webhallen.com/prod.php?id=82345 och mailade webhallen om den fungerade i macbooken. till svar fick jag:

"Hårddiskar över 250gb kan vara större fysiskt sett än diskar som är 160gb eller mindre, vilket kan leda till att det inte kommer att få plats i din Mac."

någon som vet mer?

EDIT: Alltså jag vill veta vad det är för mått på hårddiskarna som följer med nya macbook

Det låter ju lite konstigt. Alla 2,5" borde ju vara lika stora. Apple har ju flera olika hårddiskar som tillval (160gb, 250gb, 320gb, och 128gb SSD).

Jag hade tänkt skaffa en 150+ gb SSD disk när det kommer någon i den storleken med bra prestanda (typ som intels 80gb:are).

Permalänk
Medlem

Bara disken inte är tjockare än 9,5mm skal det gå bra.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Bara disken inte är tjockare än 9,5mm skal det gå bra.

tack

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Nu har jag bytat. Allt fungerar som det ska. Har dock inte kastat runt datorn för att testa sudden motion sensorn. Inte så sugen på att ha sönder något efter 3 timmar direkt..

Köpte en Western Digital Scorpio Blue 250 GB för de som undrar.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det skulle gå med en WD raptor i den?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=316684

Den blir nog för tjock i för sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Undrar hur det skulle gå med en WD raptor i den?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=316684

Den blir nog för tjock i för sig

Ja, den är över 0.5cm för tjock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Nu har jag bytat. Allt fungerar som det ska. Har dock inte kastat runt datorn för att testa sudden motion sensorn. Inte så sugen på att ha sönder något efter 3 timmar direkt..

Köpte en Western Digital Scorpio Blue 250 GB för de som undrar.

soft, kommer nog köpa den också, fast 320gigaren...

Visa signatur

Deck me out