IBM toppar superdatorligan

Permalänk

Hmm...undrar om den pallar Crysis på max

Permalänk

Det går inte att spela Crysis på en sådan här dator!

Andra gången jag skriver det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Det går inte att spela Crysis på en sådan här dator!

Andra gången jag skriver det.

Hmm...undrar om den pallar Far Cry 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Tja om vi tar Motorolas 68000 mikroprocessor från 1979 på 8MHz och i runda slängar (CISC-processor, alla instruktioner har inte samma antal klockcykler) 1 miljon instruktioner per sekund (MIPS).

Första gen iPod har en ARM processor på 90 MHz och runt 90-94 MIPS.

Så 68000 ger 1MIPS/8MHz = 0.125IPC (instructions per clock)
iPodens ARM ger ~94/90 = 1IPC

Så en ipod är runt 8ggr snabbare än Motorolas 68000 (klock för klock).

Om Cray datorn hade 8st 68000er så skulle det vara jämnt. Men jag tror inte den bara hade 8st processorer.

Haken är att i verkligheten kan inte flera processorer räknas som en enda snabb. Flera parallella processorer kan beräkna n beräkningar samtidigt, vilket en 8ggr snabbare processor inte kan göra. Om vi istället räknar beräkningar som inte kan delas upp så spelar det ingen roll hur många långsamma processorer du har.

Om du har 9 mammor så föds inte 1 barn efter en månad.

Lite av min poäng med exemplet scalar processorer VS vector processorer är ju att man itne bara kan kollapå antalet mips. I så fall skulle det ju vara en fulländad måttstock. Men en CPU behöver ju inte ens vara kapabel av flytal än mindre kapabel att göra några beräknigar. Såg någon CPU som bara hade en LOAD isntrucktion. Mer eller mindre kunde den ladda data från en addres till en annan så den skyfflade bara runt data. Det var dess enda jobb så att säga.

Som ajg vissade innan så kan en vectgor processor tex addera 10 tal med 10 andra tal och skriva dom tio resultaten tebaks till dom angivna addreserna på ett fåtal klockcyklar rent teoretiskt gämfört med en scaler processor som får göra samma isntcuktioenr om och om igen för att slutföra uppgiften. Så rena MIPS är ju iget enskillt mått på prestanda. Precis som FLOPS inte heller är ett måt mer än på flytalskappaciteten.

Cray hade som filosofi i början att ha så få CPU:Er som möjligt. Cray 2 hade vitt jag vet 4st, mins inte om ettan hade 1 eller 2 men aovset så var maskinen en eller ett fåtal stora CPU:er. Detta för dom trodde mer på få kraftfulla CPU:er än många små som kräver väldigt optimera kod för att prestera med alla processorer.

EDIT: ändrade lite i mitt inlkägg. hittade koreckt info på wikipedia istället.
Så här står det om cray-1 va det gäller prestanda.

Citat:

The system used twelve functional units, but had limited parallelism. It could fetch one instruction per clock cycle into the units, but operate on them in parallel and would retire two. Its theoretical performance was thus 160 MIPS (80 MHz × 2 instructions), although there were a few limitations that made floating point performance generally about 136 megaflops. However, by using vector instructions carefully and building useful chains, the system could peak at 250 megaflops.

Permalänk

undra va den datorn får i cpu testet på 3dmarks vantage eller -06

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Medlem

tycker det va en pinsam marginal de gick om tidigare ledare. Cray gick ju om den dåvarande ledaren med ca 20% marginal.

Skillnaden mellan 1,11 och 1,06 är ju inte så stor, men tusan, petaflops är löjligt stora siffror.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Hmm...undrar om den pallar Far Cry 2

Nu var du allt lite lustig va?

Permalänk
Medlem

Sverige på 18e plats. Coolt.

Undrar var det här "government agency" är belagt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP-Jan
Sverige på 18e plats. Coolt.

Undrar var det här "government agency" är belagt.

Jag antar att Sveriges 18e plats är FRA-burken som avlyssnar Sveriges gränser.

Vad är det då för monster som avlyssnar USAs gränser?
Kanske är det just den hemligstämplade datorn.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Undra hur högt upp på listan routerdatorerna (vad heter de nu igen?) som finns på 9ställen? i värden som routar runt allt på internet mm?
bör väl vara en slant iofs?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Layon
Ganska så mycket bättre att simulera en kärnvapensprängning än att göra ett verkigt test eller hur??? [/QUOTE

Förstår din tanke, men varför tror du dom simulerar sådana saker för?

för att det är kul?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jag antar att Sveriges 18e plats är FRA-burken som avlyssnar Sveriges gränser.

Vad är det då för monster som avlyssnar USAs gränser?
Kanske är det just den hemligstämplade datorn.

Tror inte att man behöver en superdator för att lyssna av kommunikation. Används troligen för olika simuleringar, t ex att hitta säkerhetshål i olika kommunikationsflöden.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Vad skulle annars FRA med en superdator till?
Sverige är trots allt USAs lillebror och det är nog jänkarna som har lärt/sagt åt oss hur man gör.

En av de få root-serverna i Europa finns trots allt i Stockholm så mycket utländsk trafik letar sig nog in i Sverige som FRA sedan avlyssnar. "Yttre hot" mot Sverige har inte funnits sen Sovjet så jag tror att Sverige/FRA avlyssnar åt USA.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

FRA behöver superdatorer till att analysera all data som avlyssnas, och för att eventuellt knäcka krypterade meddelanden av intresse.

Tycker att det är starkt av lilla Sverige att ha tre datorer på topp 100, eftersom listan ändras så snabbt mellan varje uppdatering kostar det att ligga på topp

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair Vengeance LP 16GB | Asus P8Z77-V | Gigabyte GTX 670 2GB OC Windforce | Intel 520 240GB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Newton R2 650W |