Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Har testat både på min workstation samt min HTPC och det är som du säger, Cyberlinks dekoder avlastar ingenting (ca 40-50% usage) medans MPC-HC's decoder ger ca 10-15% Usage.

Tack för den 'lilla' hänvisningen

Cyberlinks dekoder avlastar i MPC-HC också men det fungerar inte bra på x264 som inte är kompatibel med DXVA (för mig i alla fall)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Cyberlinks dekoder avlastar i MPC-HC också men det fungerar inte bra på x264 som inte är kompatibel med DXVA (för mig i alla fall)

För mig var det ingen skillnad alls när jag aktiverade/avaktiverade DXVA via filters -> options på Cyberlink-Dekodern.

Hade ca 40-50% CPU usage både med och utan.

Med MPC-HC låg det stadigt kring 10-15%.

Däremot när jag testade ett klipp jag hade (Sample @ Jumper) så fick jag sjuka glitchar med MPC-HC's codec. Kan dock vara fel på filen såklart.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Hur kommer ni in i properties så där i MPC-HC?

MVH Henrik!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiddareRocco
Hur kommer ni in i properties så där i MPC-HC?

MVH Henrik!

Högerklicka på filmen medans den spelar, gå på filters och tryck på mpc videodecoder då kommer rutan upp

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Högerklicka på filmen medans den spelar, gå på filters och tryck på mpc videodecoder då kommer rutan upp

Hmmm...Det funkar inte. Kan det bero på att jag har ffd-show installerat på datorn. Hur gör jag för att få dvxa av codning på alla filer som klarar av det i mpc-hc?

Mvh Henrik!

Permalänk
Medlem

Drog ner MPC-HC och vill testa DXVA också, den kanske löser mitt tearing-problem som jag skrev om förut ?.

Annars får jag väl byta spelare helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Jag har problem! Alla filmer stannar för mig efter ett tag! Vet inte vad som är fel. Jag använder MPCHC med den inbyggda codecen och kör med DXVA. Kör med VMR9(renderless) för att kunna ha sub med datorn i sign. Vad kan det va för fel? kan nån hjälpa mig med att lösa detta eller ge tips på nåt annat program jag kan använda för att spela upp med DXVA?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem

Tar en liten guide som jag skrivit, orkar inte översätta dock.

Haven't seen a guide to this here so I'm gonna try to make one.

First and foremost download Mediaplayer Classic Homecinema (x86/x64) svn from here:

http://www.xvidvideo.ru/

Install or extract the .exe to wherever you want.

Then install Haali media splitter (x86), you can get it here:

http://haali.cs.msu.ru/mkv/

Start the program and go into View > Options.

Then check the internal filters category and make sure matroska is deselected (x86), then check so that AVC and VC1 i marked.

Then go to output and choose either EVR Custom (Vista) or VMR9 Renderless** (XP).

After that you go to the VMR9/EVR Pres. Settings.
Choose 3D Surfaces and Resizer should be Bicubic A=-1.0.

Then you are good to go

Don't forget to disable all other filters like CoreAVC or Ffdshow.

Visa signatur

Permalänk

Linus82: Jättebra guide! Dock fungerar det inte för mej... ungen gup aktivitet och bilden e bara svart, ibland får jag nån ryckig bild som hänger sej och upprepas. Börjar tro att mitt grafikkort e knäppt. Har ett Hd 3450 (AH 3450, Asus egna namn) med agp. Grafikdrivrutinen installeras men jag får inte det inbyggda ljudkortets drivrutin att fungera.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort precis som alla säger men inget funkar. Bilden visar mitt problem Jag kör WinXP PRO SP3...får även tearing i bilden såfort jag kör renderless...vad ska jag göra?

edie: sure jag kan köra anti-tearing mode men det löser inte det i topp på bilden..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tattis
Nu har jag gjort precis som alla säger men inget funkar. Bilden visar mitt problem Jag kör WinXP PRO SP3...får även tearing i bilden såfort jag kör renderless...vad ska jag göra?

http://img110.imageshack.us/my.php?image=43468318wo4.png

edie: sure jag kan köra anti-tearing mode men det löser inte det i topp på bilden..

Så får jag också när jag kör wmr 9, fast värre. Biilden fastnar i en scen och upprepas. Overlay mixer fungerar bra, fast då får man ju ingen tex.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Så får jag också när jag kör wmr 9, fast värre. Biilden fastnar i en scen och upprepas. Overlay mixer fungerar bra, fast då får man ju ingen tex.

Så får jag också, att bilden fastnar i en scen och upprepas när jag kör wmr 9. Jag vill få igång det så att jag kan köra med text utan att den fastnar. har du fått igång det på nåt sätt?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem

Hmmm

Jag har följt Linus82's guide, men jag får en massa tearing och andra grafikbuggar. Kör ATI HD3200 med de senaste drivrutinerna till en Panasonic PZ-85 i 1080p antingen @24hz eller 50 men får problem med bilden.

Måste välja "old renderer" för att det ska bli bra bild..

Någon som har några tips?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Hmm verkar va vi med kort från Atis 3xxx serie som har problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Nvidia i 8-serien så..

Permalänk
Medlem

Själv har jag Ati 3650, och har aldrig haft ett problem.... Skumt.
Vad kör ni för op system?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Själv har jag Ati 3650, och har aldrig haft ett problem.... Skumt.
Vad kör ni för op system?

"WinXP PRO SP3"

..Jag lyckades under gårdagen fixa det iaf.
Först installerade jag om DirectX, sedan nyaste grafikkorts-drivrutiner och starta om.
När windows startat upp igen kunde jag bara köra det i 4bit(16färger)..
jag avinstallerade alla .NET frameworks jag hade på datorn och drog ner de senaste och installera..
sedan körde jag en installation på samma grafikkortsdrivrutin som innan och efter en reboot så funka det med VMR9 utan tearing nu.

Angående den konstiga bilden som jag skickade in förut verkar den endast finnas i en av filmerna så jag antar att den är kaputt eller att jag behöver ngn annan codec för den.. hur som haver så är jag lycklig nu

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista med Amd 4850e + HD3200.

Det enda jag ändrat är output = EVS custom pres, ca 10-15% CPU usage @ 1080P med DTS, dxva är igång med MPC-dekoder.

En annan sak - kör man MPC eller MPC-HC behöver man väl inte haali?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF

En annan sak - kör man MPC eller MPC-HC behöver man väl inte haali?

Nja inte direkt, fast om man läser på doom9 så rekomenderar Alexis (han som codar skruttet) att hellre använda haali istället för mpcs interna då den ska
fungera stabilare.

Mvh Linus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör utan haali och det fungerar bättre för mig utan den.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

Ärligt talat, det är nåt som inte stämmer för mej. Har gjort precis som det står i den här tråden, flera olika gånger och testat olika saker men det går fan inte. GPU belastningen ligger på kanske mellan 0-30% och cpu:n på 100% och filmen laggar. Dessutom får jag ingen text trots att jag kör WMR 9.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Ärligt talat, det är nåt som inte stämmer för mej. Har gjort precis som det står i den här tråden, flera olika gånger och testat olika saker men det går fan inte. GPU belastningen ligger på kanske mellan 0-30% och cpu:n på 100% och filmen laggar. Dessutom får jag ingen text trots att jag kör WMR 9.

Jag vet inte om detta är så relevant men du kan ju kika här iaf: http://forum.team-mediaportal.com/codecs-external-players-55/...

har slut på idéer annars..

Permalänk
Medlem

Alltså codecs är en jävla djungel.
Hittar man en som spelar vissa filer så kan man ge sig fan på att de finns 2 andra filtyper som går piss eller inte funkar alls.

Kör CoreAvc nu och Mpc Home cinema på en del andra.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tattis
"WinXP PRO SP3"

..Jag lyckades under gårdagen fixa det iaf.
Först installerade jag om DirectX, sedan nyaste grafikkorts-drivrutiner och starta om.
När windows startat upp igen kunde jag bara köra det i 4bit(16färger)..
jag avinstallerade alla .NET frameworks jag hade på datorn och drog ner de senaste och installera..
sedan körde jag en installation på samma grafikkortsdrivrutin som innan och efter en reboot så funka det med VMR9 utan tearing nu.

Angående den konstiga bilden som jag skickade in förut verkar den endast finnas i en av filmerna så jag antar att den är kaputt eller att jag behöver ngn annan codec för den.. hur som haver så är jag lycklig nu

Vilken version av .net frameworks var det du tog? Håller på att installera 3.5, får se om det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även jag har mystiska problem. Följde guiden, tog bort alla andra codecs. Men det blev ingen skillnad.
Får 80-90% cpu belastning när jag spelar upp 1080p och hack, om jag sen spelar upp 720p får jag aldrig över 15% cpu belastning. Verkar orimligt.
Det konstiga är att jag i somras kunde spela 1080p på 40-50% belastning utan problem med MPC (K-lite codec pack) . Sedan dess har jag formaterat om datorn och köpt nytt grafikkort, då hade jag ett 7800GT och nu HD4850. Bör kanske nämna att jag har en 3800+ X2. Känns som codecsen spökar då jag kunde spela upp det utan problem med cpun innan.

Ändring: Har testat lite nu och det verkar som att VC1 funkar utmärkt får ca: 20% cpu belastning med 1080p iaf. I övrigt hackar det eller fungerar inte alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandhi
Även jag har mystiska problem. Följde guiden, tog bort alla andra codecs. Men det blev ingen skillnad.
Får 80-90% cpu belastning när jag spelar upp 1080p och hack, om jag sen spelar upp 720p får jag aldrig över 15% cpu belastning. Verkar orimligt.
Det konstiga är att jag i somras kunde spela 1080p på 40-50% belastning utan problem med MPC (K-lite codec pack) . Sedan dess har jag formaterat om datorn och köpt nytt grafikkort, då hade jag ett 7800GT och nu HD4850. Bör kanske nämna att jag har en 3800+ X2. Känns som codecsen spökar då jag kunde spela upp det utan problem med cpun innan.

Ändring: Har testat lite nu och det verkar som att VC1 funkar utmärkt får ca: 20% cpu belastning med 1080p iaf. I övrigt hackar det eller fungerar inte alls.

Testade på min andra dator med 8800GTS och det gick utmärkt att följa guiden så nu vet jag att jag inte gjort nåt fel iaf. Vad menar du med VC1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Måste också ha hjälp, vad är MPC?

Media Player Classic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandhi

Vad gjorde du för att det skulle fungera? Får snart ett anfall på mitt kort som jag köpte endast för att kunna se hd-film utan hack! Vad är vc1?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har en Phenom 9850 och två HD4850. Borde finnas kraft i datorn till att spela MKV-filer. Men nejdå. Varför i helvete envisas folk med MKV till 1080P när knappt en jävel kan spela upp dem? Jag kan spela upp en del, men vissa kommer ljudet fel i. Och när jag försöker köra med PowerDVDs codec för hårdvaruacceleration så blir bilden kass och hackar som satan. Dessutom har jag alltid 30% CPU belastning vad jag än kör med för Codec. Det vill säga att en kärna är maxad.

Så hur ska man gå till väga?
Testat MPC och MPCHC. Testat med PowerDVDs codec, och Hlaali-grejs och allt mellan himmel och jord. Är det så svårt att bara göra en mediaspelare som har stöd för hårdvaruacceleration?

Och återigen, varför envisas folk med det otroligt klumpiga MKV? WMV-filer med VC1 flöt ju i 1080P på min gamla X2 3600+ i 1.9GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

...

Och återigen, varför envisas folk med det otroligt klumpiga MKV? WMV-filer med VC1 flöt ju i 1080P på min gamla X2 3600+ i 1.9GHz.

För att Matroska är en väldigt mångsidig och smidig container.
Inga problem att stoppa in VC1-kodad video i den om man skulle vilja.

Här finns en liten jämförelse mellan några olika containers: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_container_formats