Är det någon mer än jag som använder diagnosdator i jobbet?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som använder diagnosdator i jobbet?

Som rubriken lyder så är jag nyfiken på om någon annan än jag använder diagnosdatorer för fordonsdiagnos?
På jobbet använder jag:
StarScan http://millerspecialtools.spx.com/Featured.aspx?id=1408&gid=1...
DRB3 http://millerspecialtools.spx.com/Featured.aspx?id=1343&gid=1...
StarDiagnos 3 för Mercedes Benz samt ej att förglömma: Den bedrövliga MUT3 för Mitsubishi.
StarScan och DRB3 är för Chrysler,Jeep och Dodge. Dessa har någon slags operativsystem, gud vet vad....... StarDiagnos3 kör en HÅRT bantad och låst version av XP-Pro. MUT3 är baserad på Win2k.

Visa signatur

aver

Permalänk
Medlem

Går det att kopiera ut programmet så man kan köra det på en vanlig laptop för att mecka själv?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag använder Star-diagnos Compact 4 och Nissans Consult-III på jobbet. http://www.auto-diagnostics.info/nissan_consult3. Compact 4 använder låst XP precis som Compact 3 men Consult-III har vanligt XP PRO.

Star-diagnos programmen går inte att använda på vanlig dator och man måste ha en multiplexer för att koppla till en bil. Nissans program har nog inga spärrar, men man måste ha en speciell adapter som används för att koppla datorn till bilen precis som med Mercedes dator.

Lars-Erik

Permalänk

Tacka vet jag volvos lite äldre modeler. där man man utläsa de flesta felkoder via en lysdiod som blinkar. i nyare tror jag det enda är diagnosverktyg som sagt men skulle tippa på att vissa modeller även kan man bygga ihop kabel med lysdiod där med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gamla Bosch Motronic kunde man läsa av felkoder på med en lampa. I bland annat Volvo, Saab, Opel och PSA bilar. Dessa bilar klarar E85 rätt bra med. (Körde min 245a med Solex/Cisac förgasare på E85 hela sommaren.)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

själv kör jag och brorsan OBD2>com port smidig avläsning med en liten laptop. fungerar mycket bra, bara att läsa av koderna i vadis sen. så att man får det förklarat

Permalänk
Medlem

Kan man köra t ex MUT3 på en vanlig laptop, och vad skulle behövas om man vill läsa av felkoder från sin Mitsu? Kontakter t ex, vad används?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

MUT3 använder någon form av multiplex för att kommunicera bil-dator. Är olika kablar beroende på om det är ett Can-system i bilen eller inte. Själva datorn som programmet är installerat på är en ordinär tablet-pc. HHar man bara multiplexen och programvar så går det att köra från vilken pc som helst, OBD kontakter är det som gäller.

Visa signatur

aver