MAMP, använda Vhost, ett frustrerande uppdrag

Permalänk
Medlem

MAMP, använda Vhost, ett frustrerande uppdrag

Hej!

Efter krångel med Vistadatorn som jag manuellt installerat Apache2, PHP och MySQL är det dax att fixa till liknande system på Macen.

Jag använder MAMP vilket fungerar kanon, problemet är att jag vill kunna använda flera sidor samtidigt på samma dator, samma IP olika portar.

Har läst denna tråden:
http://forum.webedition.de/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=6728

Det står det klart och tydligt att det går att fixa med vhost men jag fattar inget ärligt talat, jag har fixat med båda datorerna hela dagen i dag och snart åker dom ut genom dörren, har frågat på olika forum men alla länkar ju till Apachedokumentationen som jag har läst och följt 333345 gånger.

Kan ingen vara jättechysst och förklara på ett otroligt pedagogiskt sätt hur jag går tillväga?

Det jag vill är att kunna komma åt sidorna både via domännamn och localhost:port/

Såhär:
Sidan jag utvecklar för www.rogatio.com ligger på localhost:20000 lokalt, hur skriver jag i httpd.conf för att få iordning på detta?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

<VirtualHost *:80 eller det portnummer det skall lyssnas på> ServerName dinsidasurl ....Yada yada yada... DocumentRoot /var/www/dinsida <Directory /var/www/dinsida> ...yada yada yada... </Directory> </VirtualHost>

I din apache2.conf, eller httpd.conf eller hur det nu fungerar i MAMP.
Bör väl fungera?

Edit: I ditt fall får du... alltså, www.rogatio.com skall peka emot servern:20000?
Den pekningen får du isåfall göra i din router, forwarda externa port 80 till interna port 20000 på din servermaskin och följa mallen ovan då.
www.hemsideadress.com pekar ju alltid emot port 80, då det är standardport för HTTP. Eller har jag förstått dig fel? Förstår dock inte varför sidorna måste ligga på olika portar lokalt. Det blir bara massa extra krångel. Låt alla lyssna på port 80 så sköter apache dirigeringen korrekt mha. vhosts, som ovan. Bara dirigera om port 80 utifrån emot port 80 på din webserver. Inga portar behöver ändras.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, skall testa detta.

Anledningen till att sidorna ligger på olika portar lokalt är för att jag skulle kunna surfa till dom lokalt under utvecklingstiden, med den setupen du beskrev så fungerar den väl endast om man kör den på en liveserver?

Edit: Kommer till OS X inbyggda apache nu när man surfar via domänen, hur stänger man av OS X inbyggda apache?

Visa signatur

Permalänk

Kolla under delning i systeminställningar, finns en grejj som heter något i stil med "webbdelning" eller så..

(Är inte vid macen nu, därför jag inte kan kolla )

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jao den är avstängd Men det verkar inte fungera för det verkar som om systemet ändå reserverar port 80 för MAMP vägrar starta när man kör vhost med port 80

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Jao den är avstängd Men det verkar inte fungera för det verkar som om systemet ändå reserverar port 80 för MAMP vägrar starta när man kör vhost med port 80

MAMP startar fint på port 80 för mig iallafall. antagligen du som knåpat in något galet i din vhost-conf

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Varför ska du köra en separat Apache installation när det redan finns i OS X. PHP är också förinstallerat det är bara att installera MySQL på det sen har du MAMP...