Nvidia förbereder för namnbyten

Permalänk
Medlem

Lättare att byta namn än utveckla nya kort, tror nvidia har hittat någonting här. Tänk vad bra det vore för företagen om de bara kunde lägga ner R'n'D och bara döpa om saker för att de ska kallas nya, marginalerna skulle bli enorma!

Släpp hinken med ormar och skit, hitta ett enkelt och fungerande sätt att döpa kort på (vad sägs om siffror, utan en miljon G-någonting-någonting-namn!?) och börja med det från och med nästa HELT nya serie (inte bara omdöpta eller mikroskopiskt uppgraderade). End of Story. Det finns vissa skepp som inte är värda att rädda när de sjunker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Idé för tävling... gissa namnet på nVidias kort vid nästa namnbyte. Vinnare utses nästa månad då nästa namnbyte är på g...

Nej... inte fanboy... tycker de är lite roliga bara som ska byta namn hela tiden bara

Permalänk
Medlem

Det jag tror de behöver göra är att droppa Geforcenamnet. Eller döpa de enklare kortet till nåt annat än Geforce. Då har man distinkta budgetserier och riktiga prestadaserier, med bara 2 eller 3 kort i varje. Mycket mer överskådligt så.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv

Deja Vu.

Permalänk
Medlem

Jag hörde att nVidia skall ändra namnet på Riva TNT 2 till GTX050...

Permalänk
Medlem

Kan de inte döpa om 8800 GTX till GTX050 och 7800GTX till GTX-50. Känns lite lustigt att de gör så här med så pass gamla kort...

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
kanske ska byta ut mitt 8800GTX, 8800GTS 512, 9800GTX, 9800GTX+ eller nej vänta, fan det är ju samma kort... (Inte riktigt men inte långt ifrån)

ATis liknande blir väl då 4850, 4870, 4850X2 etc.

Först klagar alla på att nVidia har krånglig namnsättning på sina kort (som jag tycker är mycket bättre än ATis, varför envisas med att sätta HD framför modellnamnet?), sen när de försöker fixa ett bättre system(som inte behövs) så misslyckas de, och alla klagar.

Är ni nöjda nu, era jävla klagotomtar

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

fan nu blir man ju ännu mer förvirrad , nybörjare kommer ju tro att det är hel nya serier med nya gpun och allt. dålig stil nvidia.

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
fan nu blir man ju ännu mer förvirrad , nybörjare kommer ju tro att det är hel nya serier med nya gpun och allt. dålig stil nvidia.

Vilket förmodligen är syftet med det hela..

Permalänk

Denna namnbytte är väldigt dåligt planerat. Detta kommer resultera till förvirring för de konsumenter som inte kan eller vill sätta sig in ämnet i djupet. Kortsiktigt kommer detta ge huvudvärk för vissa konsumenter och nVidia själva. Långsiktigt är denna namnbytte bra i min menning. 9-serien har går mot sitt slut och ett nytt benämning behövs.

Att nVidia skulle göra det för att med avsikt förvirra konsumenter är ogrundat drabbel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men det kunde ha gjorts tidigare

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Woho kanske dax o sälja sitt 9600gt då det kommer döpas om till gt 130 Alla på blocket är ju som galna efter kort som låter mordärna till namnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

haha va ska man säga?:P

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

jag som hade dom gamla namnen i huvudet nu måste jag lära mig nya namn:O! seriöst dom byter namn lika ofta som jag byter underkläder känns det som:O! "okej jag byter varannan dag" men dom byter för ofta!

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

nVidia är ju världsledande på det här...Man ska inte ändra på något man är ruggigt duktiga på.........Att byta namn allså.....Bra jobbat....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex

Först klagar alla på att nVidia har krånglig namnsättning på sina kort (som jag tycker är mycket bättre än ATis, varför envisas med att sätta HD framför modellnamnet?), sen när de försöker fixa ett bättre system(som inte behövs) så misslyckas de, och alla klagar.

ATis är ju ändå relativt enkelt. Högre siffra = bättre kort. Sitter det ett X2 bakom siffran så är det två kärnor, the end.

Det är ju betydligt bättre än samma kort med 2 eller tre olika namn, olika kort med samma namn, ett par halvdussin kort med samma modell, fast olika magiska bokstavskombinationer som både kan betyde jättrebra eller urkass beroende på siffrorna som ingen icke insatt kan tyda eftersom de betyder olika kort beroende på vilken vecka man läser specsen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

HAHA, detta är fan inte sant Humor i vintermörkret!

Permalänk
Medlem

Dom kanske väntar på att släppa GTX 300 och därför byter namn på alla kort så att folk tror att det händer saker ändå liksom. Men varför inte hålla det enkelt som ATI har?

Word belga

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag tycker visserligen de nya namnen är bättre, men däremot 2 namnbyten på samma kort är kanske inte så bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex

Nej, folk har inte klagat för att nvidia från början hade krånglig namnsättning (ja, det finns väl undantag). Folk började klaga när de hade en kontinuerlig namnsättning och frångick denna först med sitt 8800GT som borde hamnat i 9000serien, och därefter har de betett sig illa med sin namnsättning genom att konstant frångå sina egna mallar i namnsättning. Utöver detta har de ändrat namn på flera kort och som de flesta känner till har de ändrat namn på ett av sina kort tre gånger på ett halvår.
Angående att de "inte behövde byta system" så är det väl subjektivt såklart. Men det fanns uppenbarligen ett så stort missnöje ute att de faktiskt valde att byta. Och vill man inte lyssna på detta så kan man undra vad de skulle valt för namn efter 9000serien. 10000serien hade väl fungerat, men med nuvarande system hade det blivit ännu fler onödiga siffror. Inte bra heller...

Att du sedan tycker att ATIs namngivningssystem är sämre är kanske förståeligt. Skulle kunna hålla med dig, men det är egentligen inte nvidias namngivningssystem som fok är irriterade över (även om de säger detta) utan deras inkonsekvens att använda sitt eget system.

När så många här på sweclockers tycker att det är svårt att hålla koll på vilken modell som faktiskt är vilken från nvidia så har de verkligen lyckats trassla till det.
När det inte räcker att vara aktiv i ett överklockningsforum för att ha någorlunda koll på grafikkortsutbudet från nvidia är det faktiskt något som är fel...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Alltså palla, det är ju en sak att döpa om nylanserade kort men vafan aktuella kort som redan finns på marknaden?! Osar ju desperation och det nya systemet är ju istortsett lika krångligt som det gamla för den oinsatta...

Och hur hade de tänkt sig namnge nästa generation budgetkort, GT 2**, Gt 150+, GT 160> eller hur tänker de egentligen. Det är ju inte som att de har många självklara "modellnamns steg" att välja på då 2** redan är förbrukad och de verkar inte inte vilja använda samma sifferserie som highend, vilket isåfall även stryker 3**...
Men annars skulle mitt förslag vara att använda samma sifferserie (300 för nästa generaton) och låta försiffran bestämma grupp, dvs G, GT & GTX (bort GTS o annan skit).

Men oavsett, palla Nvidias marknadsföringsavdelning.
Men nu gillade jag inte heller AMD när de införde HD**** så man lär ju vänja sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Denna namnbytte är väldigt dåligt planerat. Detta kommer resultera till förvirring för de konsumenter som inte kan eller vill sätta sig in ämnet i djupet. Kortsiktigt kommer detta ge huvudvärk för vissa konsumenter och nVidia själva. Långsiktigt är denna namnbytte bra i min menning. 9-serien har går mot sitt slut och ett nytt benämning behövs.

Håller med, det kommer bli bättre framöver nu. Detta är väl kulmen vi ser nu skulle jag tro.

De hade inte behövt byta dessa namn, de hade kunnat låta det ske naturligt också, men tänker de ha med sig dessa kort en lång tid framöver kan det vara bra med enhetliga namn. Hade inte varit uppseendeväckande problem om det inte vore för det strulet innan dessutom.

Med lite tur så är detta den sista tråden vi ser om namnbyten på ett mycket bra tag. Ser faktiskt så ut.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kunde dom inte bara låtit GeForce 8 serien dö ut... Nu har dom döpt om, upphottats lite till GeForce 9, usch ja. Men det ser ut som det här är sista fiaskot från Nvidia iaf, nu kanske dom blir bättre med detta nya "system".

Ska det vara så svårt att göra som ATI? Störst siffra = bäst kort simple as that

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde stryka alla modelbeteckningar helt och hållet och bara kalla korten för "geforce", kort och gott, så blir det lite av ett lotteri vilket kort man faktiskt får. Ungefär som idag, med andra ord..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja inte kommer detta att hjälpa någon konsument i alla fall. Oj, nya Geforce GTS 150 är här, kanske ska byta ut mitt 8800GTX, 8800GTS 512, 9800GTX, 9800GTX+ eller nej vänta, fan det är ju samma kort... (Inte riktigt men inte långt ifrån)

True that! Man tycker nVidia bara borde behöva typ 4-5 namn eftersom de aldrig släpper något nytt på riktigt utan istället döper om kort från äldre serier för att Svensson ska bli lurad och köpa deras "nya" grafikkort.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag tycker de borde stryka alla modelbeteckningar helt och hållet och bara kalla korten för "geforce", kort och gott, så blir det lite av ett lotteri vilket kort man faktiskt får. Ungefär som idag, med andra ord..

Jisses.. Är man så korkad så man inte klarar av att läsa sig till vilket kort som presterar efter ens behov så bör man nog hålla sin mun stängd min käre spann vatten.. Så svårt är det faktiskt inte att läsa ett prestandatest, speciellt som de oftast är utrustade med pedagogiska staplar som en treåring kan förstå..

Permalänk

Så Geforce GTS 150 är då bara ett namnbyte från Geforce 9800 GTX+ vilket är en överklockat version av Geforce 9800 GTX vilket är en omdöpt version av den gamla Geforce 8800 GTX?

Bra jobbat nvidia.
Vi datorkunniga kan inte ens hålla reda på korten nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technicha
Så Geforce GTS 150 är då bara ett namnbyte från Geforce 9800 GTX+ vilket är en överklockat version av Geforce 9800 GTX vilket är en omdöpt version av den gamla Geforce 8800 GTX?

Bra jobbat nvidia.
Vi datorkunniga kan inte ens hålla reda på korten nu.

GTS 150 är 9800gtx som är ett 8800gts.

Permalänk
Medlem

Säljes:
SAAB 9-5, Årsmodell 1975. Nyrenoverad chassi, något ringrostig i motorn. Just nu pris, 50.000kr. (IRONI)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tredje namet för samma GPU? Svårt att hålla räkningen nu..

Visa signatur