Permalänk

VPN spärrat

Hej!

jag sitter ganska ofta med min bärbara ute hos kunder. Jag har då min bärbara ansluten till deras nätverk. Nu vore det trevligt om jag kunde komma åt min server på kontoret på ett smidigt sätt.

Jag funderar därför på att installera en VPN-grunka likt denna:

http://www.dustin.se/pd_5010118666.aspx

Frågan är bara om jag kommer ut från kundens nätverk. Vilka portar går vpn-anslutningen på? Brukar de vara spärrade?

I beskrivningen står det följande: "Tack vare SSL-funktionaliteten kan företagets anställda snabbt och enkelt komma åt företagsdata utifrån via en webbläsare, vilket ger flexibilitet och effektiviserar företagets anställda."

Hur fungerar detta rent praktiskt om jag t ex vill hämta en fil från min server och placera den på min bärbara ?

Permalänk
Medlem

Vet inte om du missförstått något, blockering är problem där servern står inte där clienten är. Tex skriver du att produkten du tänkt köpa används via webbläsare, kan du använda en webbläsare hos kunden kommer du då kunna komma åt din VPN där ifrån. Frågan är ju om du bara kan installera sån hårdvara på ditt eget kontor och att den kommer åt nätet utan att blockeras.

Kan även vara värt att veta att det finns VPN server mjukvara så du behöver inte köpa en dyr leksak om du redan har en server eller en stationär dator som är på hela tiden.

Permalänk

Och även om du inte redan har en server eller stationär dator som är på hela tiden, kan det löna sig att köpa en liten billig server och installera pfSense på den - istället för att kasta bort massa pengar på "proprietary" firewall produkter som den du tittat på.

Visst, det kräver lite mer config från din sida, men just pfSense är mycket enkelt att sätta upp.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Och även om du inte redan har en server eller stationär dator som är på hela tiden, kan det löna sig att köpa en liten billig server och installera pfSense på den - istället för att kasta bort massa pengar på "proprietary" firewall produkter som den du tittat på.

Visst, det kräver lite mer config från din sida, men just pfSense är mycket enkelt att sätta upp.

Å andra sidan så kostar nog den där grejen mindre än vad han förlorar på icke-fakturerbar tid om han lägger sin tid på att sätta upp pfSense.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det du måste kontrollera är vad dina kunder säger om att du har din dator i deras nät.

Många företag och organisationer har direkta förbud mot att använda något som inte är företagets egen utrustning i nätet. Hos oss är det totalförbjudet och ett skäl för att avsluta avtalet med det konsulföretaget omgående.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Det finns även många företag som kör med en proxy-server som mer eller mindre enbart tillåter trafik till/från port 80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Å andra sidan så kostar nog den där grejen mindre än vad han förlorar på icke-fakturerbar tid om han lägger sin tid på att sätta upp pfSense.

Det är möjligt, men isåfall är det en försumbar skillnad. Lite av poängen var att pfSense är mycket bättre än Netgear'en han linkade till - och att bygga ihop en liten fw/router som klarar mer än 10Mbps över SSL VPN kommer kosta mindre än 2795.00

Det är klart, jag är på en liten "mission" att befria nätet från firewalls där man tvingas betala licensavgifter per användare/år etc så jag är inte helt unbiased. Har tappat räkningen på antalet Watchguard Firebox'ar jag har räddat

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]