Permalänk
Medlem

Allocation problem

Jag försökte skapa en partition av mitt lediga utrymme med paragon partition manager, men när datorn startar upp igen och ska skapa partitionen så står det efter ca 10 minuter att det inte kan fortsätta eftersom det är något allocation problem. Det står att jag ska göra det i diskhanteraren i windows, men då måste jag formatera och det vill jag inte, därför använde jag paragons program.

Vad ska jag göra för att det ska funka??

Permalänk
Medlem

En nyskapad partition måste alltid formateras innan du kan använda utrymmet. Det du vill göra låter inte som något omöjligt för diskhanteraren i vista. Kör du XP behöver du använda ett partitionsprogram till att krympa din befintliga partition, sedan går du vidare i diskhanteraren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara att formatera den partitionen som du nyss skapade, det är bara det tomma utrymmet på den nya som formateras.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Partition manager ska tydligen kunna skapa en ny partition utan att formatera, vilket skulle vara bra eftersom jag vill ha kvar mina filer!

Permalänk
Medlem

Tror inte jag var tillräckligt tydlig där.
Man skapar en partition utav det tomma området från en hårddisk.
Denna nya partition som du nu har skapat är tom.
Denna måste du nu formatera innan du kan börja använda den.

(dvs, du formaterar den partition som det inte finns några filer på)

Yterliggare info; man formaterar bara partitionen, inte hela den fysiska hårddisken.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

så jag kan alltså i vistas egna program skapa en partition utan att formatera hela hårddisken?? För enligt de jag har pratat med ska hela hårddisken formateras i så fall...

Permalänk
Medlem

Vista vetti sjutton. Antar att diskhanteraren fungerar likadant där som i XP.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Okej, kollade i diskhanteraren när jag äntligen hittade den (var mycket lättare i XP) men hittar ingen knapp där man kan trycka för att skapa ny partition...

Tack för snabba svar btw!

Permalänk
Medlem

Det verkar så som du säger i XP också.
Du kan testa med detta freeware programmet också om du vill/orkar. Ifall de funkar bättre.

http://www.newfreedownloads.com/Windows-Utilities/File-Manage...

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZackZ
Partition manager ska tydligen kunna skapa en ny partition utan att formatera, vilket skulle vara bra eftersom jag vill ha kvar mina filer!

Du verkar ha missat vad skapande av partition innebär. En nyskapad partition har inget filsystem och kan därför inte ha några filer. Först när partitionen är formaterad får den filsystem och därefter kan den ha filer. Ett vissa partitioneringsprogram skapar partition och formaterar i ett steg innebär inte någon skillnad.

Vad jag förstått att du vill göra är att krympa din befintliga C: och skapa en ny partition på det lediga utrymmet. Du kan inte krympa C: till mindre än upptaget utrymme. När det är gjort skapar du en ny partition som du formaterar. Den får troligen enhetsbokstaven E: då D: är upptagen av cd/DVD.

När det är gjort kan du flytta över filer från C: till E:

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara