Mini recension av Asus X57Vn
Här kommer en liten mini recension.
Tillkommer med fler detaljer och bilder senare (blev lite stressigt nu på morgonen så ni får ursäkta eventuella stavfel osv)
Byggkvalitet och Design
Måste säga att det är riktigt snygg och stilren design på denna laptopen. Inte massor med krims krams som det brukar vara på många av laptopsen som ligger i det lite högre prestanda sortimentet.
Större delen av den är högglansig och det följer till och med med en liten ”trasa” för att kunna hålla den i samma finish som när man packade upp den, dock är trasan nog det enda tillbehöret som kom med överhuvudtaget förutom nätadapter och batteri.
Skulle tro att tillbehörssidan egentligen är det enda som skiljer den den från M50Vn (förutom hårddisken som är på 500gb i m50)
En anann sak som är att anmärka på är storleken då den faktiskt är ganska så stor för att vara en 15.4”, ser mer ut som en 16”.
Ljudnivå
Detta är nog den biten som imponerade på mig mest, datorn är nämligen väldigt väldigt tyst.
Visst, jag hade förväntat mig att den skulle vara tystare än min förra dator som var en Network med en stationär dators processor i och med ett konstant överhettande grafikkort vilket gjorde att den lät som ett jetplan som håller på att starta.
Men om man tex jämför mot en kompis Dell Inspiron 1525 så är Asusen tystare, trots att den har ett separat grafikkort och inte något inbyggt som dellen.
Fläkten har ett väldigt lågt ganska så konstant surr som försvinner bland annat bakgrundsljud så den har inte problemet som verkar vara på de flesta Zepto Nox som varvar upp fläkten på max med lite jämna intervall. Dock så kan man höra hårddisken arbeta lite då och då (är väll ganska så självklart).
Kan även nämna att om man har för vana att sätta in dvd/cd-skivor i datorn är risken att man blir lite besviken då Asus verkar ha tummat lite på kvaliteten där. Hela datorn börjar nämligen vibrera och det låter ganska så ordentligt... Men då jag nästan aldrig använder cd skivor numera så spelar det ingen större roll för min del.
Temperatur
Vid normalt användande så ligger cpu temperaturen på ca 36c för kärna 1 och samma för kärna 2
GPU:n ligger på ca 44c och hårddisken på ca 36c.
När man belastat datorn lite mer med diverse spel så är den högsta temperaturen jag sett på GPU:n 61C vilket ju inte är så farligt med tanke på att fläktarna inte låter speciellt mycket då heller.
På grund av den bra kylningen så borde det lämna lite utrymme för lite överklockning (har dock ej provat det ännu).
Tangentbord och touchpad
Detta är egentligen en av de enda negativa tingen jag kan finna med datorn. Tangentbordet har nämligen en tendens att lite då och då ”lagga” så att den missar någon bokstav ibland, men med lite tur så är detta något som försvinner över tiden.
Touchpaden fungerar utmärkt, dock så fungerar ”medieläget” på den bara i i windows media player och Asus egna program för musik uppspelning (har ej testat den i foobar men kan mycket väl hända att den fungerar där)
Skärm
Skärmen fungerar väldigt bra trots att den är glossy och jag brukar föredra matta skärmar. Även den så kallade ”Ambient Light Sensor” är ett trevligt tillbehör som faktiskt är väldigt bra på att anpassa ljuset på skärmen till de rådanden förhållandena.
Prestanda och 3d Mark
Nu till det som alla har väntat på, lite prestanda resultat.
I 3d mark 06 med inställningarna på 1024x768 fick den
5253 poäng
SM 2.0 score 2124
HDR/SM3.0 Score: 2053
CPU Score: 2174
Skruvar man upp upplösningen till 1440x900 så blir resultatet följande:
4252 poäng
Sm 2.0 score: 1753
HDR/SM3.0 Score: 1528
CPU Score: 2144
Kan tillägga att detta är resulat med Windows Vista 64 installerat och ej med 32-bit versionen som är den som följer med datorn.
Återkommer med resultat i spel.
Slutsats
Är väldigt nöjd med köpet och i 10 000 kr klassen tror jag det är svårt att hitta något som slår detta om man vill ha bra prestanda och ändå en tyst och trevlig dator för vanligt arbete.
Kan verkligen rekommendera den!
Kom gärna med förslag på fler benchmarks och har ni frågor så ställ dem!
Som sagt skal ta och komplettera recensionen lite mer senare.