Permalänk
Medlem

Alkohol förbränning!

Hallå.

Har hör att en normal man "vad det nu är" förbränner en stor stark på 2 timmar kan detta stämma?

Om man är äldre yngre spelar det någon roll?

Och om man väger mer lr mindre än "svennson" spelar det in?

Jag vet att man skall undvika fett då det binder alkohol.

Och någon mirakel kur lär inte finnas typ bastu/jogga/dricka massa vatten.

Så vad stämmer om man inte vill blåsa rött dagen efter.

Hur mycket alkohol förbränner man?

Utgå från att en stor stark är 50cl 5,2%.

Sedan kan man ju räkna om själv beroende på vad man dricker.

Jag vet att man ska låta bilen stå om man har "krökat" men om man är korkad och ändå vill ut och vara säker på att inte bli av med körkortet.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Vill du inte blåsa rött dagen efter så kör du inte bil dagen efter

Detta är väl ändå det första och viktigaste dom lär ut på körskolan? Det finns inga formler eller genvägar för att bli av med alkohol-halter i blodet. Det är helt individuellt och beror på så många olika faktorer att det inte ens är lönt att räkna på. Vill du ändå få en uppfattning om hur det är för dig personligen så är det bara att skaffa en alko-mätare och prova dig fram själv. Kostar inte så mycket.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Du kan ungefär räkna med en förbränning på ca 2cl starksprit per timme. När man räknar så har jag fått lära mig att räkna standarddrinkar vilket mostvarar en 33cl starköl, ett glas vin och 4cl starksprit. Med andra ord bör du räkna med att en 33cl starköl tar minst 2 timmar att förbränna. Har vid några tillfällen blivit lärd att första timmen efter avslutad konsumtion inte ska räknas med så i det fallet blir det 3 timmar.

En stor stark på 50cl bör därför ta cirka 3-4 timmar att förbränna beroende på räknesätt. Detta är ungefärliga siffror och självklart bör du undvika bilkörning helt dagen efter en krogrunda. Billiga alkomätare är inte att lita på, jag skulle i alla fall inte göra det.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Vill du inte blåsa rött dagen efter så kör du inte bil dagen efter

Detta är väl ändå det första och viktigaste dom lär ut på körskolan? Det finns inga formler eller genvägar för att bli av med alkohol-halter i blodet. Det är helt individuellt och beror på så många olika faktorer att det inte ens är lönt att räkna på. Vill du ändå få en uppfattning om hur det är för dig personligen så är det bara att skaffa en alko-mätare och prova dig fram själv. Kostar inte så mycket.

alkomätare är väldigt dyra ifall dom ens ska gå att lita på, alla dom här billiga, dvs under tusenlappen är skit, finns många tester om det, även tv program som testat
håller därimot med, kör inte bil dagen efter! bättre att ta det säkra före det osäkra.

Permalänk
Avstängd

Nej, fett påverkar inte metaboliseringen av alkohol... det påverkar inget med alkohol alls.
Det kan lindra baksmälla att gå på McDonalds efter en kväll ute, men det beror främst på läsken du dricker... och det förhindrar bara baksmällan, det påverkar inte alkoholhalten.

Eller... det kan ju påverka hur mycket alkohol du tar upp från mag-tarm-systemet. Men då behöver du äta nära inpå intaget av alkoholen.

Permalänk
Medlem

ca 2cl i timman är det som gäller

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
ca 2cl i timman är det som gäller

är det 40% sprit eller 100 % sprit man skall räkna med.
dvs skall jag räkna ut hur mångar cl ren sprit jag får i mig från en öl eller är det var det motsvara i starksprit?

Permalänk
Medlem

Man räknar på 40 % alkohol eftersom det är det man dricker. 100 % finns inte ens och om det fanns skulle det inte gå att dricka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil
Man räknar på 40 % alkohol eftersom det är det man dricker. 100 % finns inte ens och om det fanns skulle det inte gå att dricka

Han menar inte bokstavligt talat 100% sprit, utan han struntar i all vatten som man får med sig i kroppen när man dricker öl eller nåt annat och räknar endast med mängden rensprit som fanns i drycken....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Närmaste man kan komma är väl 99,5%. Denna är framställd på kemisk väg och inte via destillation, den gränsen går vid 96% och detta är fullt drickbart.. Tills det börjar bli strävt i halsen och man sitter och harklar sig (irriterade slemhinnor?)

Kör inte bil dagen efter, helst

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Närmaste man kan komma är väl 99,5%. Denna är framställd på kemisk väg och inte via destillation, den gränsen går vid 96% och detta är fullt drickbart.. Tills det börjar bli strävt i halsen och man sitter och harklar sig (irriterade slemhinnor?)

Bränner gött i halsen efter några abstinthe shots

Som sagt 2cl/timme är vad jag fått lära mig och ta det säkra för de osäkra, kör inte bil dagen efter.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Det finns inga genvägar. Jag brukar räkna med att kunna köra bil 12 timmar efter man slutade dricka. Om detta stämmer vettifan

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom

Jag har labbat med 99,9% ett par gånger och det framställs oftast genom att man tillsätter lite bensen till destillationen då det flyttar azeotropen. Då lite bensen följer med skall man under inga omständigheter någonsin få den dumma idéen att dricka så koncentrerad alkohol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej, fett påverkar inte metaboliseringen av alkohol... det påverkar inget med alkohol alls. Det kan lindra baksmälla att gå på McDonalds efter en kväll ute, men det beror främst på läsken du dricker... och det förhindrar bara baksmällan, det påverkar inte alkoholhalten.

Det är dock tvärtom. Produkten av den nedbrytna alkoholen används till att förse kroppen med energi framför fett, så om man dricker och äter fett så ökar fettinlagringen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Bara för att förtydliga det med att man inte ska äta massa fett innan man super. Så som jag fick det förklarat av en kemilärare är det så att fettet bildar en hinna kring magsäcken och delar av tarmarna så att alkoholen inte kan tränga ut. Den hinnan finns dock inte kvar så länge (en timma tror jag det var) när den är borta kommer all etanol du har i magen ect gå ut i blodet och då finns det stor risk att det blir lite väl kul :).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Bara för att förtydliga det med att man inte ska äta massa fett innan man super. Så som jag fick det förklarat av en kemilärare är det så att fettet bildar en hinna kring magsäcken och delar av tarmarna så att alkoholen inte kan tränga ut. Den hinnan finns dock inte kvar så länge (en timma tror jag det var) när den är borta kommer all etanol du har i magen ect gå ut i blodet och då finns det stor risk att det blir lite väl kul :).

Jo det har hänt vilken jävla sjuts man får.

Visa signatur
Permalänk

Finns inget sätt att påskynda förbränningen. Dock så finns det många kurer mot att må/känna sig bättre. dricker man mycket vatten så kan man spä ut HB(som förövrigt kan vara livsfarligt) finns många ekempel där smådrickarna blivit blinda och stordrickarna inte fått något men därför att de drack mer vatten än övriga. Lite fel kan man tycka att små drickarna straffas.

Så drick alldrig HB! Riktig sprit är billig som den är.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag läste på ett annat forum att det var en kille som hade tagit 2 drinkar runt 19,00. Han blåste "rött" kvällen efter (med 0,1 promille, men ändå)

EDIT: Blåste positivt kanske man säger

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Finns inget sätt att påskynda förbränningen. Dock så finns det många kurer mot att må/känna sig bättre. dricker man mycket vatten så kan man spä ut HB(som förövrigt kan vara livsfarligt) finns många ekempel där smådrickarna blivit blinda och stordrickarna inte fått något men därför att de drack mer vatten än övriga. Lite fel kan man tycka att små drickarna straffas.

Inte för att jag är någon storkonsument av hemgjort, men... Hb är inte farligare än vanlig sprit sålänge man vet vart den kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Levern hos en vuxen kan förbränna maximalt c:a 7 g (8,4 cl) etanol per timme. Etanolen bryts först ned till acetaldehyd och ättikssyra. Acetaldehyden förorsakar baksmällan. Metanol bryts ned till formaldehyd och myrsyra och är därför livsfarlig. Det är endast levern, som kan bryta ned alkohol.

Fet mat gör upptagningen av alkoholen långsammare, vilket resulterar att du blir långsammare full och lätt kan dricka för mycket.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Inte för att jag är någon storkonsument av hemgjort, men... Hb är inte farligare än vanlig sprit sålänge man vet vart den kommer ifrån.

Rättare sagt, så länge den är gjord på rätt sätt.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Jag läste på ett annat forum att det var en kille som hade tagit 2 drinkar runt 19,00. Han blåste "rött" kvällen efter (med 0,1 promille, men ändå)

EDIT: Blåste positivt kanske man säger

Blåser man 0.1 promille lyser den grönt.

Citat:

Nej man räknar med runt 2cl ren sprit i timmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Du kan ungefär räkna med en förbränning på ca 2cl starksprit per timme. När man räknar så har jag fått lära mig att räkna standarddrinkar vilket mostvarar en 33cl starköl, ett glas vin och 4cl starksprit. Med andra ord bör du räkna med att en 33cl starköl tar minst 2 timmar att förbränna. Har vid några tillfällen blivit lärd att första timmen efter avslutad konsumtion inte ska räknas med så i det fallet blir det 3 timmar.

En stor stark på 50cl bör därför ta cirka 3-4 timmar att förbränna beroende på räknesätt. Detta är ungefärliga siffror och självklart bör du undvika bilkörning helt dagen efter en krogrunda. Billiga alkomätare är inte att lita på, jag skulle i alla fall inte göra det.

En 33cl tar inte 2 timmar att förbränna tror jag. Jag drack en 33cl lapin och körde bil en halvtimme senare. Kom 400meter till macken och fick blåsa. Grönt ljus och körde vidare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Nu tänker du på metanol och man ska vara ordentligt värdelös (eller fruktansvärt duktig, det beror på hur man ser det) om man ska lyckas jäsa fram några större mängder metanol. Visst bildas det annat än bara etanol när bakterier bryter ner socker i en anaerob miljö men det är framför allt tyngre alkoholer, karboxylsyror och lite annat kul.
Det händer dock att folk säljer metanol istället då det går att få tag på billigt. En annan vanlig källa till metanolförgiftning är A-lagare som dricker teknisk sprit som kan innehålla metanol och all möjlig annan skit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Blåser man 0.1 promille lyser den grönt.

Nej man räknar med runt 2cl ren sprit i timmen.

En 33cl tar inte 2 timmar att förbränna tror jag. Jag drack en 33cl lapin och körde bil en halvtimme senare. Kom 400meter till macken och fick blåsa. Grönt ljus och körde vidare.

Men det beror antagligen på att du inte hade kommit upp i 0.2 promille.

Permalänk
Medlem

Sluta tjafsa utan att visa källor...
Här är den bästa källan, Systemet:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_snabbt_...

För er som inte ids klicka på länken:
1,5-2 cl 40% i timmen.
Detta betyder:

en flaska mellanöl (33 cl) ca 2 timmar
en burk mellanöl (50 cl) ca 3 timmar
en flaska starköl (33 cl) ca 3 timmar
en burk starköl (50 cl) ca 4,5 timmar
ett glas vin (15 cl) ca 2,5 timmar
en halv flaska vin (37,5 cl) ca 6,5 timmar
en flaska vin (75 cl) ca 14 timmar
ett glas starkvin (8 cl) ca 2,5 timmar
en snaps (4 cl) ca 2,5 timmar
en halv flaska sprit (35 cl) ca 23 timmar

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

är det inte så att när man blåser så kollar den bara grovt om man har alkohol i utandningsluften eller inte? sen får man blåsa i stora maskinen på stationen eller ta blodprov som visar exakt. det kan väl betyda att man blåser rött med 0,1promille men att man sen blir "friad" när man blåser i den stora maskinen...

Edit: Vad jag menar är att fältmaskinerna dom använder inte är så nogranna och inte visar exakt promillehalt.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Sluta tjafsa utan att visa källor...
Här är den bästa källan, Systemet:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_snabbt_...

För er som inte ids klicka på länken:
1,5-2 cl 40% i timmen.
Detta betyder:

en flaska mellanöl (33 cl) ca 2 timmar
en burk mellanöl (50 cl) ca 3 timmar
en flaska starköl (33 cl) ca 3 timmar
en burk starköl (50 cl) ca 4,5 timmar
ett glas vin (15 cl) ca 2,5 timmar
en halv flaska vin (37,5 cl) ca 6,5 timmar
en flaska vin (75 cl) ca 14 timmar
ett glas starkvin (8 cl) ca 2,5 timmar
en snaps (4 cl) ca 2,5 timmar
en halv flaska sprit (35 cl) ca 23 timmar

Är verkligen systembolaget en bra källa? Till och med den bästa källan?
Jag skulle tagit det med en nypa salt då systemet är allmänt "drick inte alkohol, för då dör du*panik*" enligt min uppfattning.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är verkligen systembolaget en bra källa? Till och med den bästa källan?
Jag skulle tagit det med en nypa salt då systemet är allmänt "drick inte alkohol, för då dör du*panik*" enligt min uppfattning.

Nej de brukar säga drick dig inte redlös varje helg vilket är något helt annat.
2 cl 40% alkohol är ett bra riktvärde. Det finns ju folk som förbränner snabbare men du kan vara en olämplig förare även efter alkoholen gått ur kroppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nej de brukar säga drick dig inte redlös varje helg vilket är något helt annat.
2 cl 40% alkohol är ett bra riktvärde. Det finns ju folk som förbränner snabbare men du kan vara en olämplig förare även efter alkoholen gått ur kroppen.

I mitt tycke fortfarande inte i närheten av en objektiv källa.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
I mitt tycke fortfarande inte i närheten av en objektiv källa.

http://sverigesbryggerier.se/drycker/ol-alkoholforbranning.ht...

Känns det bättre?

Visa signatur