Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej, fett påverkar inte metaboliseringen av alkohol... det påverkar inget med alkohol alls.
Det kan lindra baksmälla att gå på McDonalds efter en kväll ute, men det beror främst på läsken du dricker... och det förhindrar bara baksmällan, det påverkar inte alkoholhalten.

Eller... det kan ju påverka hur mycket alkohol du tar upp från mag-tarm-systemet. Men då behöver du äta nära inpå intaget av alkoholen.

Korrekt.

Fettet bildar inget lager/hinna i magsäcken/tunntarmen, då skulle upptag av all näring bli långsammare... Fettet emulgeras till miceller som i sin tur processas och tas upp.

Socker och alkohol är dock en annan femma. Har för mig att de använder samma receptor för att tas in i celler och sockret har högre affinitet för dessa, således förlångsammas upptaget av alkohol. Hur mycket vet jag inte, men borde rimligtvis bero på mängden intaget socker.

Vad beträffar alkoholmängden som förbränns.

Det är ett normalvärde, dvs majoriteten förbränner egentligen mer än 2cl, men man säger just 2cl för att inkludera fler personer. Men så länge man inte vet var man själv ligger så är det säkrast att skita i att köra dagen efter helt enkelt. Måste man köra så bör man räkna på 2cl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
http://sverigesbryggerier.se/drycker/ol-alkoholforbranning.ht...

Känns det bättre?

Vet ej, har inte tid eller ork med efterforskningar. Den motbevisar systembolaget och enligt denna länk är det 1 timme för varje cl ren alkohol. Dessutom är det en "tumregel", inte något jag skulle hänvisa som ren fakta byggd på efterforskningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vet ej, har inte tid eller ork med efterforskningar. Den motbevisar systembolaget och enligt denna länk är det 1 timme för varje cl ren alkohol. Dessutom är det en "tumregel", inte något jag skulle hänvisa som ren fakta byggd på efterforskningar.

Då förbränningen beror på kön, genetik, kroppsbyggnad och erfarenhet är det ganska svårt att hitta ett värde som passar alla.

Systemet mätte med 2 cl 40 % sprit per timme. Den andra sidan med 1 cl 100 % sprit per timme. Tror vi båda kan komma överens att skillnaden är ganska liten väl?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

2 cl 40% = 0,8cl 100%. En fullgod ingenjörsmässig avrundning.
Sen är det inte en hård regel utan en lågt räknad tummregel då den verkliga förbränningen skiljer sig från person till person. Då det är lite krångligt att faktiskt räkna fram din personliga förbränning då man generellt inte har tillgång till tillräckligt känslig mätutrustning så tar man ett lågt riktvärde som gäller större delen av befolkningen.
Sen bygger ju självklart tummregeln på faktiskt forskning av genomsnittlig förbränning.
Så sluta gnälla nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Då förbränningen beror på kön, genetik, kroppsbyggnad och erfarenhet är det ganska svårt att hitta ett värde som passar alla.

Systemet mätte med 2 cl 40 % sprit per timme. Den andra sidan med 1 cl 100 % sprit per timme. Tror vi båda kan komma överens att skillnaden är ganska liten väl?

Erfarenhet? Hur påverkar det förbränningen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Erfarenhet? Hur påverkar det förbränningen?

Läste någonstans att kroppen förbränner alkoholen bättre om man är van med det. Är inte helt säker hur det var dock. Ska försöka hitta mer info om det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Läste någonstans att kroppen förbränner alkoholen bättre om man är van med det. Är inte helt säker hur det var dock. Ska försöka hitta mer info om det.

De punkter du nämnde står i STF körkortsboken 14.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, du menade så, okej, då kan jag köpa det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Men det beror antagligen på att du inte hade kommit upp i 0.2 promille.

Nej exakt, kommer man upp i 0.2 lyser den rött och man får åka blåljustaxi till närmsta konstapel-näste och ta blodprov. Med lite tur kanske man kan fördröja dem lite och bränna ur de sista tiotusendelarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Sluta tjafsa utan att visa källor...

Jag får kasta hur mycket sten jag vill, mitt glashus är av duralex

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com