Permalänk
Medlem

Bios hjälp! Överklockning.

Hejsan!

Jag vet att ni kanske börjat tröttna på såna här inlägg, men jag har läst alla faq jag kan hitta, men finns inte så mycket för AMD. Ändå förstår jag inte. Kan tyvärr inte hitta min moderkortsmanual heller. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag hade tänkt börja överklocka lite på en lite äldre dator jag har stående här hemma för att lära mig lite grann. Men jag vet inte riktigt vad som är vad i det bios jag använder. Tog ett par bilder.

(Har inte rört någonting ännu)
Cell Menu
DRAM

Ok vi tar ström först då.

1. VCore är alltså CPU voltage eller "Extra CPU voltage"?? Går att höja i procent av VID.

VDimm är Memory voltage?

Om det är på det här viset, är inte värdena ganska höga för att vara orörda? Speciellt minnen. I de faq jag har läst rekommenderas ofta lägre volt tom efter överklockning, men det kanske bara gäller Intel. Det skulle vara snällt om ni bara på ett ungefär kan säga ett VCore och VDimm jag ska hålla mig under!

Har:
AMD Athlon 64 3200+
PC3200

2. Var ändrar man Minnesdivider? Är det "Memclock index value"? Har inte sett det förut. Och hur räknar man sedan minnets effektiva frekvens.

Det var mer jag ville veta men kommer inte på vad just nu

Hoppas jag inte väcker för stor irritation

Permalänk

För att överklocka ska du inte röra Vcore lr ngt sånna inställningar. (Beror på hur mycket du ska överklocka. om du ska extremklocka så kan jag inte hjälpa dig.

Men du ska endast ändra CPU FSB Frequency. Den står just nu på 200.
Testa ändra den till 205 och kolla tempen om den blir bra och sånt.

Speedfan är ett bra program o kolla temp på CPU. Sen om tempen håller sig så kan du överklocka mer !.

OBS: Din dator kan gå sönder om den inte är överklocknings vänlig. Om den går sönder så måste du nog köpa nytt moderkort.
Jag ansvarar ej för vad du gör med din dator

Visa signatur

Intel Pentium 4@2.66 Ghz | Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB | Western Digital 100GB IDE | ASUS P4G8X Deluxe | Creative Soundblaster Audigy 2. SUMMA = Sunk-dator =) Ngn vill köpa :D ?

Permalänk
Medlem

Fel tråd

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1

Permalänk
Medlem

Grunderna i hur man överklockar har jag nog fått ganska klart för mig. Det jag ville var att försäkra mig om att det var rätt saker jag ändrade på eftersom de heter anorlunda i mitt BIOS. VCore, VDimm och minnesdivider var jag alltså inte helt hundra på, även om det nog är som jag tror, så jag ville försäkra mig. Vore ju lite misslyckat om man ändrar spänning till fel sak.
Ville även veta en ungefärlig max spänning till minnen och CPU, som jag ska hålla mig under för att minska riskerna att skada komponenterna.
Utan att höja spänningen kommer man väl inte upp mer än någon enstaka procent.

Jag har inte för avsikt att elda upp datorn Men det skulle å andra sidan inte göra allt för mycket. Därför tänkte jag att jag skulle lära mig lite på den.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte rekomendera Speedfan, har inte så ofta Visat rätt för mig, men för en del på senaste tiden har det ju det, men prova med typ HWmonitor som finns att ladda hem på www.cpuid.com där kan du även ladda hem CPU-Z för att se INFO om din CPU och dina minnen, ska du klocka så kan det hända att du får hörja Vcoren lite, beror ju oxå på hur mycket man klockar men det är olika på alla CPUer, jga kör min E8400 i 4050MHz nu och höjda min volt till nästan 1.3 så det behövdes inte mkt för mig, Volten med minnena är högre för att du har DDR1 och DDR1 har högra volt än DDR2 har jag för mig (Rätta gärna om jag har fel)

Men som första talaren sa, öka bara FSBn lite åt gången för att kolla TEMP och om det går stabilt, har du inte hög TEMP men den går ostabilt så prova höj Vcore ett steg bara och kolla igen!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Den här tråden kan vara en guldgruva för dig oavsett vilket mobo du har, alla dina ev frågor lär stå i denna monstertråden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, har kommit fram till att "Memclock index value" är minnesdivider.
Det jag egentligen bara har frågat är om det som står i mitt BIOS som "Extra CPU voltage" och "Memory voltage" är det som benäms VDimm och VCore i vanliga fall. Det låter ju onekligen som det, men jag ville bara som sagt vara säker. Ett "ja" eller "nej" räcker som svar.

Väldigt svårt att hitta bekräftelse på just det i havet av information. Och jag har inte lyckats.

Tack för tråden Bogey. Ska kika igenom den. Den var ganska lång

Permalänk
Vila i frid

Extravolten är en offset du lägger på grundvolten för aktuell VID, dvs den spänning som cpun säger åt moderkortet att den vill ha. Vdimm, vDDR och Memory Voltage är spänningen i volt till dina DDR2-minnen.

Permalänk
Medlem

Tack, det var det jag ville veta!