Microsoft kände till problem med Xbox 360

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kände till problem med Xbox 360

Microsoft visste om att Xbox 360 kan repa skivor redan innan konsolen lanserades, enligt ett dokument som nyligen publicerats av amerikansk domstol.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha detta låter illa men micro$oft har nog råd att betala om de förlorar

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Gäller det bara om man har Xboxen på och sen flyttar den?
Eller gäller det även om Xboxen är avstängd så att skivan slutat snurra, och man flyttar den?

Permalänk
Avstängd

1. De låter i allmänhet sjukt orimiligt att den skulle repa skivan när den är avstängd.

2. Eftersom de pratade om hastigheten skivan snurrar i så fattar man att x-boxen måste vara på.

Permalänk
Medlem

Uppskattad kostnad för garantiärenden = 1,25 miljarder dollar
Kostnad för åtgärd i form av stötdämpning = 75 miljoner dollar

Bra jobbat... asshats.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Bara ytterligare skatteplanering för Microsoft - ingen skatt på skadestånd.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos

Bra jobbat... asshats.

Dom skrev aldrig att det bara var garanti ärenden som berörde detta problemet, utan jag tolkar det mer som alla garanti ärenden. Så utan all fakta så kan du inte direkt backa upp ditt påstående.

Permalänk
Medlem

Dom flesta vet väl att det inte direkt är det smartaste att flytta en maskin som är igång, oavsett om det är en kaffebryggare, dvd-spelare eller en spelkonsol.
Om det nu är så att den mot allt logiskt tänkande skulle kunna repa skivor utan att den ens är igång låter ju inte bara helt otroligt, utan också ologiskt. Om det nu gäller när maskinen är igång, vad är det som gör att man inte kan vänta 2 min för att flytta konsolen, och hinna spara före? Kortsiktigt tänkande kallas det.
Är man så korttänkande får man väl skylla sig själv.
Åh just det, BAD MS också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ja det är kanske lite uppenbart att man inte flyttar saker när dom är igång men men.
Jaja kanske man ska sätta på en stor gummi skydd runt den också ifall nån börja tro att man kan kasta den också

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Gäller det bara om man har Xboxen på och sen flyttar den?
Eller gäller det även om Xboxen är avstängd så att skivan slutat snurra, och man flyttar den?

Precis.

Jag ser inga problem i detta beteende här i sverige är vi duktiga med att inte flytta på sådanna saker när dom är igång, det finns liksom ingen anledning att flytta en spelkonsol medans man spelar liksom

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det händer bara om man flyttar den när konsolen är på. För de som ville ha det klarlagt. Och detta hände mig å mitt helt nya Fifa 08 för ett år sen. Men helt ärligt om man flyttar den med skiva i när den är på så har man ändå inte tänkt efter helt. Detta är ju inget större problem. Det är ju bara att akta sig för att flytta en konsol som är på med skiva i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Dom flesta vet väl att det inte direkt är det smartaste att flytta en maskin som är igång, oavsett om det är en kaffebryggare, dvd-spelare eller en spelkonsol.
Om det nu är så att den mot allt logiskt tänkande skulle kunna repa skivor utan att den ens är igång låter ju inte bara helt otroligt, utan också ologiskt. Om det nu gäller när maskinen är igång, vad är det som gör att man inte kan vänta 2 min för att flytta konsolen, och hinna spara före? Kortsiktigt tänkande kallas det.
Är man så korttänkande får man väl skylla sig själv.
Åh just det, BAD MS också

Men nu är det faktiskt så att Xboxen ibland repar skivor även om man inte rör den.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Folk gillar dra stora företag till domstol.
Amerikaner <3 stämmningar då de generar "enkla" $$$

För övrigt så flyttar man väl för fan inte något som har en roterande lös del i sig? Bottomline = XBOX360 är inte en bärbar enhet. Simple as that.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

....

händer kanske inte ps3 då ingen orkar flytta ekipaget.

wii behöver man inte flytta för den sitter fastklistrad där den é så liten den är

Permalänk
Medlem

Det är väll bara i USA man är så dum att man flyttar en Xbox som är på.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
....

händer kanske inte ps3 då ingen orkar flytta ekipaget.

wii behöver man inte flytta för den sitter fastklistrad där den é så liten den är

Xbox är dock en klumpigare maskin, du vet att du har en tegelsten extra till den va? ^^

Riktigt svinigt av microsoft hur som helst, hoppas dom åker dit stort på detta så att dom lär sig. Dom har betett sig som as genom hela Xbox360s levnadstid. Först levererar dom en maskin dom vet är ofärdig för att vara först ut vilket leder till RROD och nu detta.

Tur jag har en av dom nyare varianterna, så slipper man i alla fall RROD.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Detta problemet med repade skivor hände även min polare, jag stampade i golvet när jag fick stryk i Halo3 sen vart det bara att skaffa en ny skiva. Krävs inte mycket alltså......... Men är ju Microsoft förväntar mig inget annat, inget de gör ska fungera bluescreens röda ringar osv

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk

Den 360'n vi har hemma repar alla skivor även om spelaren står helt still. Blir en ett par millimeter bred ring på skivan nån cm in från ytterkanten. Har dock inte varit med om att en skiva slutat fungera, men det känns inte så kul att skivorna blir repade av att man använder dem i spelaren. Nu senast en sprillans ny Gears of War 2 -skiva.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

När jag fick RRoD på min första maskin, så fick jag en helt ny tillbaka, den hade en läsare som repade skivan UTAN att man ens rörde i den. Jag googlade och fann att det inte var så ovanligt att läsaren repar utan att man ens har rört den. Det visades sen att på endel DVD-läsare till Xbox 360 saknar gummiskydd runt linsen i läsaren, utan den så kan skivan ibland nudda en vass kant runt linsen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos

Bra jobbat... asshats.

Uppskattad kostnad för garantiärenden och kostnad för åtgärd i form av stötdämpning ~= 1.3 miljarder dollar.

Knappast mycket pengar som går åt detta (DVD skivor är inte så dyra ) - om de inte blir tvingade i alla fall.

De 1.25 miljarder som avsatts har troligen med red ring of death att göra...

Permalänk
Medlem

Jag kan erkänna att jag flyttade ett 360 när den var igång och den totalförstörde skivan.

Spelet som var i var ett NHL 08 och xboxet låg ner varav jag ansåg att lufthålen täcktes för då den låg lite dumt med saker runt omkring.. tänkte aldrig på att något kunde hända så jag lyfte upp den på sidan och helt plötsligt hörs ett knaster.. fick panik med tanke på att det inte var mitt Xbox eller spel så stängde av den fort som tusan, startade den igen och öppnade trayen.. vipps så var det ett streck runt hela skivan i ett rakt streck, ganska djupt "graverat".. och sen dess fungerar inte den skivan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlesDahlman
Ja det är kanske lite uppenbart att man inte flyttar saker när dom är igång men men.

Du snodde orden ur mitt mun;) tycker man nästan får skylla sig själv när man flyttar ett konsol när de e igång plus när de e en skiva i:P

Permalänk
Avstängd

" Too much movement of any game console, not just Xbox 360, can cause scratches on a disc"

Hur mycket är förmycket?
En pall råka lägga sig över min PS1 och skivan var det enda som överlevde, skiten var igång.. Eller varför inte när min PS2 trilla ner från bokhylla när katt fan ville ha tillbaka sin sovplats, spelade GTA3 när detta hände.. var bara att starta om och fortsätta spelandet..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Xbox är dock en klumpigare maskin, du vet att du har en tegelsten extra till den va? ^^

Riktigt svinigt av microsoft hur som helst, hoppas dom åker dit stort på detta så att dom lär sig. Dom har betett sig som as genom hela Xbox360s levnadstid. Först levererar dom en maskin dom vet är ofärdig för att vara först ut vilket leder till RROD och nu detta.

Tur jag har en av dom nyare varianterna, så slipper man i alla fall RROD.

Är Xbox 360:n klumpigare? Hur tänker du då? Räknar man in massan/ytan så är 360:n trots allt smidigare än PlayStation trean MED nätdelen inräknad. DVD-läsaren är fixad sedan många år, anledningen till varför denna artikeln kommer nu är för att någon fallit sig för att publicera sådannt material offentligt. Men problemet kvarstår inte för någon defekthet utan är ett använderfel. Putter du datorn medan den läser en skiva kommer den repa grejerna - är det DVD-läsarens fel isåfall?

Min maskin är från näst senaste revisionen (65nm) och den har absolut inga problem någonstans - kör väldigt svalt, alla skivor är i hundra procent nyskick och enheten står alltid vertikalt - detta med ordentligt mycket aktivitet och konkande med maskinen från och till.

Maskinen var inte ofärdig vid lanseringen, den var bara dåligt genomtänkt i form på planeringen då de lagt till många tekniska funktioner i slutet av produktionen samt att t.ex. att Microsoft själva ville rita moderkortet var en av sakerna som fick bägaren att rinna över första vågen. Men moderkort, kylare, kretsar och dylikt är utbytta sedan Q3 2007 - moderkortet är omritat, heatsinken expanderad, kretsar uppdaterade och garantin fortfarande sittande på tre år. Så idag är chansen att döda en enhet liten om du inte har den ambitionen att på egen hand döda den.

Permalänk
Avstängd

Det finns väl ingen som går och flyttar runt på en Xbox när den är på?
Då är ju sladden i, så man kan ju ändå inte flytta den så mycket.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av leksak
[/QUOTE

Precis, vilka dumma jäklar får för sig att börja flytta på konsolen när man startat spelet? Då får man ju skylla sig själv. Det här borde ju inte Microsoft få skit för överhuvudtaget !? Folk får ju skylla sig själva om de inte följer anvisningarna!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

Folk vill skylla sin dumhet på påstodda brister hellre än att inse fakta - de gjorde fel.

Fipplar man med en läsare eller enhet med mekaniska delar så blir det lätt olyckor - och med tanke på att Microsoft faktiskt varnar om detta så är det användarens fel att ignorera varningarna.

Sedan om man som användare fortfarande idag sitter med en maskin som kom med en defekt läsare och lever med det så får man ju skylla sig själv som inte gör något åt det. Det finns en tre års garanti av en anledning med riktigt bra support och fri service, om man inte använder detta utan sitter och är arg så är det inte heller Microsofts fel att problemet kvarstår på äldre enheter. Det är Microsofts fel att problemet finns, men användarens fel att man inte gör något åt det.

Permalänk

Så jävla dumt att ens tänka på att flytta runt den medans skivan snurrar. =/

Permalänk
Medlem

sjävklart är man skadad i huvet om man flyttar en konsol när den är på, följderna är väl ganska självklara.

Fast jag har fått repade skivor när jag valt konsolen att stå upp, kunde spela halva GoW sedan "disc could not read" error. Men när den ligger ner får ja inget problem. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Så jävla dumt att ens tänka på att flytta runt den medans skivan snurrar. =/

Men tänk på alla stackare som "pimpat" bilen och monterat ett X360 då. Kan tänka mig att det sitter rätt många Xboxenheter monterade i bilar nu för tiden. För tänk vad hemskt det vore om ungarna inte har ett tv.spel att leka med under den långa timmen de sitter i bilen på väg till farmor på julafton... De kanske rent av skulle börja LÄSA(!!!) om de inte hade ett tv-spel i bilen, hemska tanke...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S