KAn mitt 9800GTX vara sönder, behöver hjälp?

Permalänk

KAn mitt 9800GTX vara sönder, behöver hjälp?

Jag har ett 9800gtx som jag kört till TV:ns HDMI hela tiden fram tills ett par veckor sedan. Då gjorde jag om min PS3 till en mediaserver och har mestadels kollat på den.
Idag när jag skulle kolla genom datorn till min tv så upptäcker jag att jag har brus(ljud) när jag kör till tv:n från min dator.
Har testat massa olika kablar och även den monster jag vanligtvis använder. Uppdaterade drivisarna också just in case.
Kollade om det kan vara tv:ns hdmi som ballat ur men vare sig min PS3 eller Dreambox blir det brus med, bara med min PC.
Jag har inte ändrat eller uppgraderat något sen sist jag kollade genom datorn och nu funderar jag på om det är nåt fel på mitt grafikkort, vad tror ni? Har även testat båda dvi portarna på graffet.
Nån mer som haft liknande problem?

Vad ska jag göra?

Mvh R

Ps. God jul på allihop

Permalänk
Medlem

uh, vad menar du med brus (ljud)?? alltså ljud som vi kan höra eller brus på skärmen som vi kan se? om det är brus på skärmen som vi kan se, och det är så därra horisontala korta linjer så er det pga video-ram minne fel. jag hade det nyss på ett kort som jag har fått rma för. i så fall så kan du nog också få rma på det! bara att kolla upp supporten från vars du köpte det eller producenten (evga, xfx, gigabyte, asus etc) och förklara felen.

också, har du inga pc-skärm? crt eller lcd? blir det också brus på den skärmen? om så, då är det definitivt videoram-minne fel. men om det inte är brus på pc-skärmen så kan det nog vara din uppdaterings frekvens på tv:n, alltså din hz. du kanske kan prova ändra den till 60hz eller 75hz och kolla.

om det inte hjälper, så kolla inn på din hårddisk på pc:n, kolla och sätta kablarna till hårddisken till master. för nån grund så kan det hjälpa, jag tror det har nåt med nätaggen att göra.

om du har pc-skärm och den blir bara svart/blank efter windows-logot, då är det antingen hz på din lcd pc-skärm, då borde du prova med en crt-skärm. om du hellre inte får bild på crt-skärmen då är garanterat din 9800gtx fel och du kan få ett nytt ett.

kortet kanske overhettade sig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gacmyver
uh, vad menar du med brus (ljud)?? alltså ljud som vi kan höra eller brus på skärmen som vi kan se? om det är brus på skärmen som vi kan se, och det är så därra horisontala korta linjer så er det pga video-ram minne fel. jag hade det nyss på ett kort som jag har fått rma för. i så fall så kan du nog också få rma på det! bara att kolla upp supporten från vars du köpte det eller producenten (evga, xfx, gigabyte, asus etc) och förklara felen.

också, har du inga pc-skärm? crt eller lcd? blir det också brus på den skärmen? om så, då är det definitivt videoram-minne fel. men om det inte är brus på pc-skärmen så kan det nog vara din uppdaterings frekvens på tv:n, alltså din hz. du kanske kan prova ändra den till 60hz eller 75hz och kolla.

om det inte hjälper, så kolla inn på din hårddisk på pc:n, kolla och sätta kablarna till hårddisken till master. för nån grund så kan det hjälpa, jag tror det har nåt med nätaggen att göra.

om du har pc-skärm och den blir bara svart/blank efter windows-logot, då är det antingen hz på din lcd pc-skärm, då borde du prova med en crt-skärm. om du hellre inte får bild på crt-skärmen då är garanterat din 9800gtx fel och du kan få ett nytt ett.

kortet kanske overhettade sig?

Bruset är i form av ljud ja, det följer med volymkontrollen på tv:n och min monitor. Båda DVI-utgångarna är likadana, detta har aldrig hänt förr som jag beskrev tidigare, jag har inte bytt nåt i min dator heller.

Permalänk
Medlem

när man använder moderkortets innbyggda ljudkort så får man ALLTID brus. om du hellre använder insticksljudkort och slår av moderkortets ljudkort, så får du inga brus.

men om du inte har haft brus förut, så kan det vara därför att du bara inte har märkt det förut? kan det vara att din dator nu är mycket mycket tystare? hade du skärmen bredvid datoren förut, och nu är den nånstans där det är lugnare så att skärmens brus är lättare att höra?