WD Velociraptor VS SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Jo jag vet att Velociraptor är världens tystaste disk om man inte kör med orginal kylflänsen som WD skickar med. Men kör man 2 st diskar ökar dock det totala ljudet det dubbla...det kan ju vara värt att tänka på.

Det här har du fått om bakfoten. Mina två VR i RAID-0 låter knappt något alls MED kylfläns, oavsett vad någon testare säger.
Sen är det så att dubbla ljudkällor inte är detsamma som dubbel ljudstyrka, kan var bra att känna till. Ifall intresse finns.

I största allmänhet...

Tyckte jag såg en test här på SweC där man jämförde just SSD med VR? Jag minns i alla fall siffrorna något sånär:

Accesstid för SSD var 0,4 ms! Accesstid för VR 7ms, ung. hälften av vad "vanliga" hårddiskar presterar.
Accesstiden har stor betydelse i vissa sammanhang där väldigt många skriv- och lädningar genomförs. T.ex i databassammanhang.
På en systemdisk i en hemdator - och nu spekulerar jag - tror jag dock förtjänsten är marginell. Ser gärna en test där detta verifieras.

Läsning från SSD var något långsammare än VR faktisk. Detta innebär att stora filer med bibehållen kontinuitet (ej fragmenterade) kan läsas fortare än från SSD - idag, kan tilläggas.

Gällande livslängden så var det väl en del artiklar när MackBook Air kom där just SSD var problemet. Har däremot inte kunnat läsa något den sista tiden (c:a 6mån?), så det kanske är ett överspelat kapitel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Små läsningar/skrivningar är hjust vad systemdisken hanterar mest, siffran som anges här (http://www.infoworld.com/article/08/12/11/Which_operating_sys...) tycker jag låter vettig - 80% av alla läsningar/skrivningar är mellan 4 och 16kB.

Läsning från SSD var ngt långsammare än VR när man läser större filer ja, men om du köper en SSD för att lagra stora filer har du nog inte tänkt helt rätt.

Att MacBook Air underpresterade med SSD kan förklaras med att de använde en billig MLC-baserad SSD, möjligt att det här gäller en gammal version men enligt (http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook-air-ssd-revie...) kan den SSDn läsa i 50MB/s och skriva i 14MB/s. Kan t.ex. jmfras med en SLC från Samsung eller MTron som båda går i 100MB/s (läs) och 80MB/s (skriv).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Läsning från SSD var ngt långsammare än VR när man läser större filer ja, men om du köper en SSD för att lagra stora filer har du nog inte tänkt helt rätt.

Om det är mig du syftar på så har du vantolklat mitt inlägg. Jag ville bara lyfta fram denna egenskap som ytterligare en parameter att ha i åtanke. Jag har alltså inte tänk fel, jag tänkte nämligen inte alls(!).

För egen del är det inte aktuellt att uppgradera än på ett tag så jag inväntar i lugn och ro utvecklingen på denna front med spänning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

jag köpte en 150gb velociraptor och la den i en "Scythe cooling/silent HD box" som man lägger i datorn, som i sin tur ligger i en cosmos 1000. Jag hör ingenting, inte ens pyttelite! fröjd för öronen.

Rekommenderar verkligen en sån "scythe box". Köpte på dustin för 350kr om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Små läsningar/skrivningar är hjust vad systemdisken hanterar mest, siffran som anges här (http://www.infoworld.com/article/08/12/11/Which_operating_sys...) tycker jag låter vettig - 80% av alla läsningar/skrivningar är mellan 4 och 16kB.

Att MacBook Air underpresterade med SSD kan förklaras med att de använde en billig MLC-baserad SSD, möjligt att det här gäller en gammal version men enligt (http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook-air-ssd-revie...) kan den SSDn läsa i 50MB/s och skriva i 14MB/s. Kan t.ex. jmfras med en SLC från Samsung eller MTron som båda går i 100MB/s (läs) och 80MB/s (skriv).

Det beror mycket på sata kontrollern samt drivarna, man kan ha otur .

Men vertex t.ex läser i 200 MBps och skriver i 160.

Till skillnad från de riktigt gamla ss diskarna som många verkar hänvisa till.

Även jag kan dock hänvisa till riktigt gamla hdds och påstå att hdds ger sjukt kass prestanda!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

du ska helst köra de första generationerna ssd i raid0 för att öka läs/skrivprestandan som brukar anges i sekventiell skrivning.
Den är bra på ssd.
Den skrivning som ställer till det är slumpmässiga skrivningar som för mlc chips tar lite längre tid.
cache gör att disken kan göra en kö som sedan skrivs allteftersom vilket ska förhindra långsamhet under vissa förhållanden

Tweakar man sitt OS och ställer in ssd efter tex ocz instruktioner och har ett bios till sitt moderkort som funkar med ssd, så finns det inga besvär med diskarna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

jag förstår mig inte på er som klagar på ljudnivån hos hårddiskar, tycker ni inte att det är viktigare med god och lågljud kylning? Hårddiskprassel hör ju till en dator, snarare gillar den än ogillar det.

och btw, min Velcociraptor 150 låter inte mer än mina övriga diskar jag haft.

Permalänk

japp de ska va hårddiskljud,föredrar amiga disk ljuden bättre dock,de va dator de

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

Okej, tror jag har bestämt mig för att använda Intel x25-M som systemdisk, tror jag kommer försöka att beställa den från ebay eller från uttlandet, då priserna är betydligt lägre där, lägsta jag såg vara 3900:- som kan jämföras med de svenska priserna på 5200:-
Det enda är väl att man får se till att den som skickar anger att det är "gåva" på paketet, så man slipper undan tullavgiften.

Hur som helst, jag undrar nu om jag verkligen kommer ha nytta av en Velociraptor som program disk, jagarbetar som sagt mycket med ljudprogram te.x Cakewalk Sonar osv vilket använder väldigt mycket minne. Jag tror jag kommer dra mer nytta av ytterlligare 6GB minne isället för en Velociraptor i prestanda, dvs 12 GB totalt, då kommer jag ju kunna ladda in det mesta i minnet. Tror nog en Samsung Spinpoint F1 1TB duger som programdisk, dessutom är den ganska tyst också.

Tycker Velociraptor känns så jävla dyra, 2600, den är nog helt klart värd pengarna om man tänker ha den som sysstemdisk, men om jag nu ska köra en SSD som primär sysstemdisk känns det inte längre lika motiverat....Eller vad tror ni ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, tror jag har bestämt mig för att använda Intel x25-M som systemdisk, tror jag kommer försöka att beställa den från ebay eller från uttlandet, då priserna är betydligt lägre där, lägsta jag såg vara 3900:- som kan jämföras med de svenska priserna på 5200:-
Det enda är väl att man får se till att den som skickar anger att det är "gåva" på paketet, så man slipper undan tullavgiften.

Hur som helst, jag undrar nu om jag verkligen kommer ha nytta av en Velociraptor som program disk, jagarbetar som sagt mycket med ljudprogram te.x Cakewalk Sonar osv vilket använder väldigt mycket minne. Jag tror jag kommer dra mer nytta av ytterlligare 6GB minne isället för en Velociraptor i prestanda, dvs 12 GB totalt, då kommer jag ju kunna ladda in det mesta i minnet. Tror nog en Samsung Spinpoint F1 1TB duger som programdisk, dessutom är den ganska tyst också.

Tycker Velociraptor känns så jävla dyra, 2600, den är nog helt klart värd pengarna om man tänker ha den som sysstemdisk, men om jag nu ska köra en SSD som primär sysstemdisk känns det inte längre lika motiverat....Eller vad tror ni ???

Du tycker VR är dyra, men inte SSD? Rolig kille...
Ska du ha 1TB så skulle jag nog ta två 500GB i RAID-0 för bästa prestanda. Är det stora filer så lär du uppskatta korta läs- och skrivtider till minnet.

Vilket OS ska du ha, Windows Vista 64-bit?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse

Eller så är han bara förståndig. Jag tycker i alla fall att det är stor skillnad att betala 2600:- för 50% lägre accesstid (läs) jmfrt med att betala 3900:- för 120000% bättre accesstid (läs).

Permalänk
Medlem

Ja VR är dyra om man jmf. prestanda i förhållande till pris

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Ska du ha 1TB så skulle jag nog ta två 500GB i RAID-0 för bästa prestanda. Är det stora filer så lär du uppskatta korta läs- och skrivtider till minnet.

Vilket OS ska du ha, Windows Vista 64-bit?

Visst det kan verka galet dyrt att betala så mycket för en 80gb hdd, det är dock prestandan jag betalar för, för att få bra flyt i systemet. Och enligt mig får man fortfarande bra mycket mer prestanda för pengarna med en X25-M om man räknar med accesstider osv så är ju x25-M många gånger snabbare än VR. Så jag tycker fan det kan vara värt att betala det priset, då annars hårddisken är den största flaskhalsen i dagens system.

Att köra raid kanske vore något ja, kanske köper 2 st samsung 1TB istället för 1. Vi får se, datorn börjar bli riktigt jävla dyr nu, vi snackar om kanske 28 000, men å andra sidan har jag haft denna p4a sedan 2001 så jag förtjänar fan en bra datorn nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så är han bara förståndig. Jag tycker i alla fall att det är stor skillnad att betala 2600:- för 50% lägre accesstid (läs) jmfrt med att betala 3900:- för 120000% bättre accesstid (läs).

Kommentaren var ingen kritik mot Immerson för hans beslut. Jag tyckte bara det var komiskt att man kan tycka VR är dyra men inte beröra det faktum att det även gäller för SSD.

Dessutom så tänkte jag mig VR främst som datadiskar. Varför inte löpa hela linan ut? Men kravet på 1TB ordnade den saken

Citat:

Visst det kan verka galet dyrt att betala så mycket för en 80gb hdd, det är dock prestandan jag betalar för, för att få bra flyt i systemet. Och enligt mig får man fortfarande bra mycket mer prestanda för pengarna med en X25-M om man räknar med accesstider osv så är ju x25-M många gånger snabbare än VR. Så jag tycker fan det kan vara värt att betala det priset, då annars hårddisken är den största flaskhalsen i dagens system.

Att köra raid kanske vore något ja, kanske köper 2 st samsung 1TB istället för 1. Vi får se, datorn börjar bli riktigt jävla dyr nu, vi snackar om kanske 28 000, men å andra sidan har jag haft denna p4a sedan 2001 så jag förtjänar fan en bra datorn nu.

Jag missunnar dig verkligen inte detta superbygge... och 2001! Ja, det är ju en mindre evighet sedan i dessa sammanhang
Jag har lite smått börjat planerar själv inför nästa datorbygge, så jag kanske följer dina fotspår? Men som sagt; köper du två 500GB i stället så får du ner totalpriset lite.

Edit: Ta det för vad det är, en enkel jämförelse av RAID-0 mellan VelociRaptor (VR) och Barracuda (BC) på min dator med Roadkil's Disk Speed.

Hårddisk, Max läs hastighet, Max cachelagrad läshastighet, accesstid:
VR, 250MB/s, 1.5GB/s, 7ms.
BC, 160MB/s, 160MB/s, 15ms.

Visa signatur

Permalänk

jo det skulle bli billigare med 500GB i Raid än en VR.

Känns mer vettigt att satsa på 1TB, då jag först och främst behöver så mycket diskutrymme, och Samsung är både väldigt tysta och stabila.

Ang att löpa hela linan ut...

Valet att köra en single VR emot 2 st Samsung 1TB i raid så tror jag nog att det senare alternativet kommer prestera bättre rent prestandamässigt. Dessutom får jag betydligt mer space för pengarna, då VR är 2.5 gånger dyrare.