Permalänk
Medlem

Lenovo T500

Hej,

Är väldigt nära att köpa en Lenovo T500. Dela gärna med er av era erfarenheter med denna,

http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_NK12CMS?OpenDocument

Permalänk
Inaktiv

Jag äger föregången T61p och är sinnesjukt nöjd, tyst snabb och med marknadens bästa tangentbord. Ja förutom sjukt bra kvalitet,drivrutinsstöd,utseende och garantivillkor då :).

Just WSXGA+ är mycket bra upplösning och sen är de ju trevligt med dubbla grafikkort också om du vill spara på strömmen när du kör på batteri. Får du studentrabatt eller liknande? I annat fall kan du ju också spana in T61-serien som Lenovo har ganska fina rabatter på (utgående modell). Enda som jag tycker är lite tråkigt är att de inte kommit med LED skärmar än på 15.4 tummarna. På x200,x300 och vissa T400 så har du LED och de gör sitt till batterilivslängd men framförallt ljusstyrka. Låter som även 15.4 ska få detta under Q1, Apple har ju tom 19-tummare med LED så det är nog bara en tidsfråga innan de kommer till T500 också.

I övrigt får du som sagt en mycket trevlig holk om du köper en T500.

Permalänk
Medlem

Jag har studentrabatt så priset på maskinen blir 14995:-

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ime95mos
Jag har studentrabatt så priset på maskinen blir 14995:-

OK då är det inget att tveka om. Jag vet att Dustin hade en T61 WSXGA+ 2,5Ghz för 13kkr (har jag för mig) men den hade ju bara DDR2-minne och "bara" ett graffekort så då tycker jag du kan slå till till T500:an. Det jag glömde säga som kan vara en parameter är ju att den väger en del, 2,5kg, väljer du en T400 14.1 tummare spar du en del plats och vikt men då missar du upplösningen men de kan helt klart vara värt att tänka på om du ska flytta runt den ofta. I övrigt en mycket trevlig proffsmaskin som är perfa om du ska sitta långa dagar med den och plugga. Eventuellt kan de vara trevlig att köpa till en pinne DDR3-minne så du hamnar på 4GB och ominstallera den med Vista x64 om du ska köra minneshungriga appar eller tex virtuella maskiner.

Permalänk

Här finns ett test:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4565

Conclusion

The Lenovo T500 as a whole is a great step up from the T61, with a faster processor lineup, much better graphics card, better cooling, larger touchpad, and even a digital video output from the notebook itself. System performance was phenomenal, coming close to workstation or gaming notebook levels. What is not so great is the famed ThinkPad keyboard going floppy on us where they used to be rock solid. No matter if this change was to cut weight or cut costs, Lenovo should have known better not to mess with the most important part of ANY ThinkPad notebook. Don't get me wrong, the keyboard is still much nicer than a budget notebook keyboard, it just isn't as good as what it used to be.

Permalänk
Inaktiv

Ang de där sista med tangentbordet så fick Lenovo backa efter massiva protester. Nyproducerade datorer har samma tangentbord som T61:orna och är man missnöjd byter Lenovo ut tangentbordet gratis. Thinkpadsen är ju som sagt kända för sina tangentbord och att ersätta dom med ett sämre är inte vidare smart av kineserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
OK då är det inget att tveka om. Jag vet att Dustin hade en T61 WSXGA+ 2,5Ghz för 13kkr (har jag för mig) men den hade ju bara DDR2-minne och "bara" ett graffekort så då tycker jag du kan slå till till T500:an. Det jag glömde säga som kan vara en parameter är ju att den väger en del, 2,5kg, väljer du en T400 14.1 tummare spar du en del plats och vikt men då missar du upplösningen men de kan helt klart vara värt att tänka på om du ska flytta runt den ofta. I övrigt en mycket trevlig proffsmaskin som är perfa om du ska sitta långa dagar med den och plugga. Eventuellt kan de vara trevlig att köpa till en pinne DDR3-minne så du hamnar på 4GB och ominstallera den med Vista x64 om du ska köra minneshungriga appar eller tex virtuella maskiner.

Tänker nog köra lite blandat, office, elektronik CAD, lite spel...

Är ingen heltidsstudent så mycket pluggande blir det inte, snarare lite jobb kanske.

Man kan spara många tusenlappar på att läsa lite strökurser på distans

Maskinen verkar väldigt trevlig, information om tangentbordet var mycket bra! Det var väl egentligen det ända som gjorde att jag tvekade (har ägt en Z61p tidigare med 1920 upplösningen o den var grym!)

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte du behöver vara orolig om du köper en ny T500 nu, de bör vara utbytta. Bråket om detta var i typ okt/nov och man ser att de (pga viktminskningskäl) har borrat ur själva "plattan" under tangentbordet och det är de som gjort att den är lite svampig på T500. Nu har de återgått till ett vanligt tangentbord motsvarande de från T6x-serien.

Jag kör också med WUXGA och det är sjukt trevligt även om jag måste öka storleken på fonter på vissa websidor och i Vista men de är de värt, känns som ett handikappanpassat OS när man kör min tablet på 1280x800 :-).

Tänk också på att när du köpt din T500 "once you go black you never go back" dvs du får dyra vanor för bärbara datorer och nöjer dig inte med de du hittar på Siba framöver :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag tror inte du behöver vara orolig om du köper en ny T500 nu, de bör vara utbytta. Bråket om detta var i typ okt/nov och man ser att de (pga viktminskningskäl) har borrat ur själva "plattan" under tangentbordet och det är de som gjort att den är lite svampig på T500. Nu har de återgått till ett vanligt tangentbord motsvarande de från T6x-serien.

Jag kör också med WUXGA och det är sjukt trevligt även om jag måste öka storleken på fonter på vissa websidor och i Vista men de är de värt, känns som ett handikappanpassat OS när man kör min tablet på 1280x800 :-).

Tänk också på att när du köpt din T500 "once you go black you never go back" dvs du får dyra vanor för bärbara datorer och nöjer dig inte med de du hittar på Siba framöver :).

Jag vill inte trampa någon på tårna här, men 1280 upplösning på en 15.4" skärm är ett skämt! På min 4 år gamla Dell Inspiron med 17" har jag 1920 upplösning, den ska eventuellt ersättas med en ny 15.4" dator.

Apropå T400 så sticker 6-cell batteriet ut på baksidan, gillar det inte riktigt därför går jag nog på T500 med 6-cell batteri. Det är säkert nödvändigt för att få plats med all hårdvara i datorn. Min sambo hade en HP NC6400 maskin på sitt förra jobb och den var riktigt trevlig för att vara en 14.1" dator, inget batteri som stack ut och fantastisk batteritid (utan utstick). Nåja, det var bara en parantes. Fokus i tråden är ju T500.

Permalänk
Inaktiv

Om du gillar 1920x1200 så hade jag tagit en W500 (workstationmodellen) istället för T500. Det är samma dator och storlek men med 1920x1200 upplösning, fetare grafikkort på 512mb, 7200-varvsdisk med FDE (diskkryptering) och inbyggt 3g-modem. Du får betala 3700 mer men frågar du mig är de värt de :).

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2141586%3bc:36159%3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Om du gillar 1920x1200 så hade jag tagit en W500 (workstationmodellen) istället för T500. Det är samma dator och storlek men med 1920x1200 upplösning, fetare grafikkort på 512mb, 7200-varvsdisk med FDE (diskkryptering) och inbyggt 3g-modem. Du får betala 3700 mer men frågar du mig är de värt de :).

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2141586%3bc:36159%3...

Den var ju rätt brutal faktiskt ! Hur är FireGL korten till spel jämfört med Radeon HD3650?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ime95mos
Den var ju rätt brutal faktiskt ! Hur är FireGL korten till spel jämfört med Radeon HD3650?

Det är exakt samma kort skillnaden är att 5700 är optimerad för CAD/3D och inte spel men spelprestandan är identisk. På CAD/3D är dock v5700 snabbare, den är certifierad för maya,3d studio osv.

EDIT: kolla här

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

V5700 är marginellt snabbare på alla värden än 3650:n.

Permalänk
Medlem

Då fick man sig en tankeställare.

T500 eller W500. I pris skiljer det ca 4000...

Undrar om det finns någon student deal på W500(?)

Permalänk
Inaktiv

Eftersom jag själv drömmer om just en W500 så har jag följt priset och de dippade i december till 17.700 så har du tur så händer det igen och då kan du slå till. Skule faktiskt aldrig köpa nåt annat än WUXGA-skärm framöver, har man vant sig med de så vill man inte ha nåt med lägre upplösning.

Jag vet att vissa butiker tex misco och Dustinhome har studentrabatter och ibland har de ju kampanjer också. Tyvärr så ligger den helt fel i pris hos de butikerna men de kanske är värt att kolla vad priset efter studentrabatt hamnar på?

Permalänk
Medlem

Jag hade en Z61p på förra jobbet, köpte in den när jag såg att Dustin hade dumpat priset rejält till strax under 12'000 ink moms.

Vi får väl se vad för "deals" som dyker upp de kommande månaderna...

W500 är helt klart intressant!