Citat:
Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tror inte någon förklarat på ett vettigt sätt hur begreppen hänger ihop hierarktiskt.
Rörigt som fan.
Diskar, partitioner, slicar, pooler, filsystem, Raidz. Jag har hyfsad koll på Win i detta avseende men i ZFS-världen är ALLT upp-och-ner.
En pool kan innefatta flera diskar?
Bara en pool/disk?
En pool kan ha flera filsystem?
En pool kan vara medlem i en Raidz?
Överst i hierarkin har man en disk med minst en partition, kanske fler för dual boot.
I denna partition definerar man en/flera pooler som var och en har ett eller flera ZFS-filsystem?
Vill man sen expandera sin pool till andra diskar kan man det?
Se'n skaffar man x-diskar till och kör Raidz1 (tex) - antingen poolar man upp dem med nya pooler och filsystem eller så låter man redan existerande pooler och dess filsystem få ta del av denna Raidz?
Ändå sägs det att ZFS är enkelt och rättframt, men tittar man i manualerna så är där tonvis med kommandoswitchar, subkommandon som ingen på bloggarna eller websidorna förklarar/begriper/använder. Så länga allt funkar kan det möjligen vara hanterbart men så snart det strular är jag tveksam till att hemmanvändare orkan/kan/vill gräva i alla denna kommandofascism.
Hoppas jag har fel?!
Chipset/mjukRAID är betydligt enklare än ZFS för hemmaanvändare - vågar jag påstå. Man kopplar in diskarn, anger i BIOS vilka diskar och RAID-nivå man vill köra.
RAIDet partioneras och formateras - KLART! No big deal. Kan det bli enklare?
Tappas filstrukteren/datat finns verktyg för att återhämta det mesta.
Säga vad man vill om M$, dom har kanske inte bästa teknologin på alla områden, vem har det, inget är gratis från M$, men dom har helt överlägset (tyvärr) 'användarvänliga' gränssnitt mot användaren. Under skalet är M$ produkter säkert lika komplexa som OpenSolaris men vi slipper se skiten. Ursäkta mitt, gnäll, men skall vi nånsin bryta M$'s monopol vill det till att vi som provar alternativen får gehör för våra synpunkter, vilket blir svårt därför att OpenSoftware samhället drivs på icke-komersiell grund och ingen lägger en krona för att driva det framåt avseende användarvänligheten. Till det krävs kopiös marknadsföring a la M$ och ett helt nytt tänkande. Inser nu att denna tråd inte heller kan råda bot på detta, så jag slutar gnälla.
Var hittar jag info om hierarkin?
Jag själv tycker ZFS är enkelt, men det kanske är för att jag är van vid det.
Först och främst, om du ska lägga alla dina värdefulla data på ZFS, så måste du läsa på. Mycket. Dina data är värdefulla, och om du ska lagra datat på ett annat OS, så bör man veta vad man gör. Vad händer om alla dina data förstörs? Då blir du inte glad? Du har lagt ned mycket tid och jobb på att anskaffa dina data. Då bör du lägga lite tid och jobb på att läsa på först om ZFS och OpenSolaris. Om du inte vill prova ZFS och Apple OS X istället.
Men det viktiga är att dina data är värdefulla. Du bör veta vad du gör innan du byter till ZFS. Skyll inte på mig om dina data förstörs. Om du inte riktigt har tid till att lära dig ZFS, så tycker jag du ska köra HW raid eller mjukraid istället. Dina data är ju så viktiga att du inte vill riskera dem, eller hur?
Jag tycker att du ska experimentera med ZFS ett bra tag innan du ger dig på att konvertera alla dina data. Om du ens ska göra det. Jag vill inte ha på mitt samvete att alla dina data förstörs. Det skulle inte kännas bra, varken för mig eller för dig.
Skaffa 2-3 diskar till OpenSolaris burken och experimentera med dem tills du kan ZFS. Det är det första. Senare kan du avgöra om ZFS är något för dig. Tänk om du kommer på att ZFS inte är något för dig, och du redan konverterat dina data? Då blir det inte kul. Lär dig ZFS först. Om du inte har 2-3 st 20GB diskar över, kanske du kan använda 2-3st USB minnesstickor istället. Eller i värsta fall kan du skapa 2-3 st datafiler ovanpå ZFS, som du kan låtsas vara diskar.
"Diskar, partitioner, slicar, pooler, filsystem, Raidz. Jag har hyfsad koll på Win i detta avseende men i ZFS-världen är ALLT upp-och-ner.
En pool kan innefatta flera diskar?
Bara en pool/disk?
En pool kan ha flera filsystem?
En pool kan vara medlem i en Raidz?"
Angående zpooler, raid, etc. Jag kan inte säga att jag har stenkoll på precis allting, men det är så här jag har uppfattat det. Och jag tror det är korrekt.
För det första, glöm bort slices. De existerar inte. Du har aldrig stött på det begreppet. (De kanske existerar nånstans djupt nere i ZFS hierarkin, men de behövs inte kännas till).
För det andra. En zpool är överst i hierarkin. En zpool är en pöl med data. Det motsvarar allt ditt RAM i burken. Antag att du har 4 st 1GB stickor. De tillsammans ger dig 4GB RAM. "Hur mycket RAM har du?" - 4GB. Men det består av 4 st 1GB stickor. Det är samma sak med zpool. "Hur stor är din zpool?" - 4TB. Men den består av 5 st TB diskar. Du har alltså raidat 5 st diskar, så du får ut 4TB lagringsutrymme. Ditt ZFS raid kan lagra 4TB. Du har ett raidz på 4TB.
Kvar att förklara är nu partitioner och filsystem.
Antag att du har en 4TB zpool nu. Hur ska du lagra dina data där? Ska du inte skapa några kataloger och sånt? För din zpool är helt tom. Det finns t.ex. inga kataloger eller data. Ska du lägga alla dina data i roten på zpool? Det är inte bra. Det är bättre att skapa kataloger. Fast ännu bättre är att skapa filsystem i din 4TB zpool.
Ett Windows raid, där du slagit ihop 3 st 100GB diskar, kommer att heta "C:" eller "D:". Så din "C:" kommer att vara 2 x 100GB = 200GB stor. Eftersom en hel disk går åt till felkorrigering i ett raid.
I ZFS funkar det inte så. Du har slagit ihop 3 st 100GB diskar, och du får en zpool som är 200GB. Den kommer inte heta "C:". Den kommer istället heta t.ex. "tank". Nu kan du skapa "C:" ovanpå tank. Du kan även skapa "D:" ovanpå tank. Du skapar alltså flera partitioner ovanpå tank. Typ:
/tank/C
/tank/D
och du kan kopiera data till /tank/C.
Fast i Unix så heter partitionerna aldrig C:. De kanske heter istället
/tank/video
/tank/musik
Och i Unix så heter det inte partitioner. Det heter filsystem. Så du kommer skapa flera filsystem ovanpå din tank, enligt ovan. Och i ZFS så ändras ett filsystem i storlek, beroende på hur mycket du stoppar in (om du vill). I Windows så är C: en fast storlek. I ZFS så måste inte /video ha en fast storlek. Den kan växa till en viss fördefinierad gräns. Den kan även krympa om du raderar data. En ZFS filsystem är nästan som ett directory, helt enkelt. Sen kan du skapa directories inuti ett filsystem. Typ:
/tank/video/hårdporr
/tank/video/mjukporr
Så du har ett ZFS raid, en zpool som heter tank. Du har ett filsystem (typ som partition C: ) som heter video. Du har flera kataloger/directories i video, där du kan lagra data.
Du kan förstås lagra data direkt ovanpå tank, men det är inte bra. Du kan även lagra data direkt i video, men det är bättre att skapa kataloger.
Du kan även dela upp en disk med fdisk i flera partitioner. Du kan ha en partition med OpenSolaris och en annan med Windows XP och dual boota. Så en partition är en hård uppdelning av en disk, den går från sector X till sector Y, den kan inte ändras i efterhand. (Nåja). Ett filsystem i ZFS är ungefär som en katalog, och bara ligger nånstans i tank, den har inte fasta gränser. I det gamla filssystemet som heter UFS är det inte alls så. Där är ett filsystem precis som C:, den har en fast storlek och går inte att ändra på i efterhand.
En zpool består av flera diskar. Så du har nu ett raid. Ett ZFS raid. Men du måste inte skapa en raid av olika diskar. Du kan istället skapa 3 st 10GB filer och sätta ihop dem till en enda zpool. Det är bra för att experimentera. Eller så kan du sätta ihop ett zpool av 3 st USB stickor. Men det bästa och enklaste är om du får tag på gamla diskar att experimentera med. Skapa zpool, förstöra den, skapa filsystem, etc.
Om du nu har en zpool av 3 st gamla diskar, så kan du även lägga till en grupp av diskar. Du kan lägga till 3 diskar till, så du har nu en zpool som innehåller 6 diskar. Varje grupp bör vara en egen raid.
Det finns även olika typer av ZFS raid. Antag att du har 4 st TB diskar. Då kan du göra ZFS raid av dem. Du kan göra raidz1, det betyder att en disk kan krascha utan att du tappar data. Motsvarar raid-5. Du kan även göra raidz2, det betyder att två diskar kan krascha utan att du tappar data. Motsvarar raid-6. Sen kan du spegla diskar, om du vill. Det passar för systemdisken.
Blev det lite klarare? Läs om "storage pools"
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS
http://www.sun.com/software/solaris/zfs_learning_center.jsp
emigrating12,
ZFS är inte bara ett filsystem. Det är en raid hanterare inbyggd. Traditionellt har du flera lager: Filsystem. Volymhanterare. Raid hanterare. etc? etc? Jag vet inte alla lager.
I ZFS har man tagit bort alla lager och har en enda monolitisk massa. Typ. Det betyder att ZFS har råkoll på allting ända ned till själva disken, och kan därför reparera fel som inte går annars. Finns det flera lager med vattentäta skott däremellan, så kan man inte reparera fel som sträcker sig över flera lager. Taskig förklaring, jag vet. Men läs denna för en bra förklaring, av chefsarkitekten bakom ZFS:
http://blogs.sun.com/bonwick/entry/rampant_layering_violation