Hårdvaruraid vs ZFS, på hemmabygge?

Permalänk

Kör en åter upplivning i tråden här nu. Har väldigt svårt att bestämma mig hur jag ska lösa mina lagrings behov.

Mitt krav är 4x2tb @ raid 5. Detta borde ge mig 6tb i användbart utrymme.

har just nu 4x1tb i jbod så har 0 säkerhet. Datorn är även min "main burk" så använder den till det vardagliga som surf, musik, film mm.

Jag har 6st interna s-ata 2 portar på mitt moderkort som jag kan använda mig av. Moderkortet stödjer raid, men vill inte chansa och ha massa data som jag enbart kan nå med samma chipset vid en moderkorts krasch.

Det är här som jag börjar kolla åt zfs hållet, men detta kräver att jag kör linux på datorn. Detta är inte något problem i sig, men måste då skaffa en ny main burk, då jag är beroende av att kunna nyttja win7/win xp.

Funderingarna som jag har nu står mellan:
*hardware-raid med ett 4portars kontroller kort
*zfs och skaffa en ny main dator
*4 diskars nas

Av dessa ovan så verkar ett bra 4 portars kontroller kort bäst. Men hur mycket behöver jag lägga för att få ett bra kort? Samt att kan jag köra 2 likadana kort i datorn senare i fall jag vill ha fler diskar, men en annan array?

Ska lagra film, musik, bilder som 4 andra datorer i nätverket ska kunna nå.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är väl FreeBSD och Open Solaris som är mest lämpade till ZFS lagring, på Linux fins just nu bara en ZFS implementation i Fuse (Filesystem in User Space) som är ganska trög och ligger en bit efter de andra. Open Solaris 2009.6 och FreeBSD 8 RC2 (det kommer en skarp version nu innan jul) har båda relativt nya ZFS implementationer, där Open Solars leder. Det enda du behöver tänka på med ZFS är att processorn är 64-bitar, har 4 gig ram och att chipset för AHCI stödjs av OS. Generellt sett brukar man säga att stödet för hårdvara fördelar sig så här från lågt till högt:

Solaris < Open Solaris < FreeBSD < Linux < Windows

Medans stödet för ZFS fördelar sig på följande sätt från inget till stabilt stöd för produktion:

Windows < Linux < FreeBSD 7.1-7,2 < FreeBSD 7.3, 8 < Open Solaris < Solaris

Man kan debattera vidare om Open Solaris eller Solaris har bästa stödet för ZFS, men Solaris har i alla fall bättre historik i produktion än vad Open Solaris har. Medans nya funktioner först kommer till Open Solaris innan de flyttas ned i Solaris.

Om du skal köra ZFS drar du ingen nytta av ett nytt kontroller-kort med RAID. Tänk också på att 1.5 TB diskar är billigare pr. GB än 2 TB diskar.

Eftersom ZFS har full checksum på alla transaktioner så säger det i från vid varje litet fel som uppkommer. Det som talar mot ZFS är att Ibland blir en ZFS-pool förstörd av hårdvara som inte följer standarder (speciellt externa USB, FW diskar som aldrig borde kört ZFS). Oftast lyckas man att återskapa systemen när detta händer, men det finns exempel på ZFS-system som spontant har dött för att hårdvaran inte har uppfört sig som den skal.

Detta har skapat stora debatter om ZFS skulle behöver liknande verktyg som de man har när man räddar andra system (FSCK chkdsk ol.).
* Should ZFS Have a fsck Tool?
* No, ZFS really doesnt need a fsck

Inlägget gick i väg innan det var färdigskrivet, hoppas inte diskussionen har hunnit så långt under tiden jag ändrade klart det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beh
Det är väl FreeBSD och Open Solaris som är mest lämpade till ZFS lagring, på linux fins just nu bara en ZFS implementation i Fuse (Filesystem in User Space) som är ganska trög och ligger en bit efter de andra. Open Solaris 2009.6 och FreeBSD 8 RC2 (det kommer en skarp version nu innan jul). Det enda du behöver tänka på med ZFS är att datorn är 64-bitars, har 4 gig ram och att chripset för sata stödjs av OS. Generellt sett brukar man säga att stödet för hårdvara fördelar sig så här från lågt till högt:

Solaris < Open Solaris < FreeBSD < Linux < Windows

Om du skal köra ZFS drar du ingen nytta av ett nytt kontroller-kort med RAID. Tänk också på att 1.5 TB diskar är billigare pr. GB än 2 TB diskar.

vet att hardware raid inte funkar med zfs. Hur mycket cpu krävs det för att få lagom med prestanda?

Samma sak, hur mycket behöver jag ge för ett 8portars kontrollerkort för att få bra prestanda?

Skulle ett HighPoint RocketRAID 2680 8P SAS/SATA
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=448877
Räcka för att köra 8x1,5tb diskar i raid 5?

Har 4gb ram, en intel c2d e6750@ 3ghz. Ska streema film, musik & bilder via nätverket så behöver inte ha tok hög prestanda.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

En E6750 med 4GB ram klarar utmärkt att leverera full gigabit hastighet från ZFS. Du kommer att kunna köra flera saker på den maskinen samtidigt som ZFS. Skulle tippa att vid hård belastning med flera användare över LAN kommer du att hålla dig under 20% CPU utnyttjande.

HighPoint RocketRAID 2680 har jag inte testat, men de tester jag läst på nätet verkar gilla detta billiga kortet.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite "overkill" med separat RAID5-kort för ZFS när det duger med ett mobo med 6-8 SATA-portar.

Finns de som rekar max 6 diskar för Raidz1, därutöver rekas Raidz2 (=RAID6).

ECC-RAM rekas oxå.

Se'n borde man ha backup - men då är plånboken tom.

Se'n gäller det att man kan "ratta" sin ZFS, vilket helt klart många har synpunkter på i Linux-forat om ZFS.

Permalänk
Medlem

Om nu någon har missat detta:
Constatin Gonzalez har ett intressant inlägg på sin blogg om hans nya hemmaserver. Tyvärr finns det inga prestanda siffror.

Simon Breden har också intressanta saker på sin blogg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Verkar vara lite "overkill" med separat RAID5-kort för ZFS när det duger med ett mobo med 6-8 SATA-portar.

Finns de som rekar max 6 diskar för Raidz1, därutöver rekas Raidz2 (=RAID6).

ECC-RAM rekas oxå.

Se'n borde man ha backup - men då är plånboken tom.

Se'n gäller det att man kan "ratta" sin ZFS, vilket helt klart många har synpunkter på i Linux-forat om ZFS.

Har skrivit det 4gg nu, men jämför zfs med hw-raid. Så antingen en separat dator eller bygga på min nuvarande med hardware-raid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det blir ju lite av ett vägskäl detta. Jag tror om du är intresserad av att köra en egen server, hur ZFS fungerar och lite pill i terminalen så är lösningen för dig att dedicera maskinen till NAS med ZFS.

Tycker du inte att detta låter spännande kanske en mellanlösning är en server med Windows Server 2008 R2 / Ubuntu Server / FreeNAS med vanliga SW-RAID5:ro bra alternativ?

Vill du ha én maskin så har du som du säger inget alternativ annat än Windows och HW Raid (annars försvinner för mycket prestanda till diskarna).

Det är faktiskt upp till dig.

Permalänk
Citat:

Ja, det blir ju lite av ett vägskäl detta. Jag tror om du är intresserad av att köra en egen server, hur ZFS fungerar och lite pill i terminalen så är lösningen för dig att dedicera maskinen till NAS med ZFS.

Tycker du inte att detta låter spännande kanske en mellanlösning är en server med Windows Server 2008 R2 / Ubuntu Server / FreeNAS med vanliga SW-RAID5:ro bra alternativ?

Vill du ha én maskin så har du som du säger inget alternativ annat än Windows och HW Raid (annars försvinner för mycket prestanda till diskarna).

Det är faktiskt upp till dig.

Var intresserad av hur mycket prestanda som krävs för att köra zfs, sen bara för att man nämner ett kontrollerkort i samma inlägg så antar folk att man vill köra med det i zfs och förklarar för en att det inte går, även fast man själv nämner det i samma inlägg.

Lutar just nu mest åt att ha en maskin som kör ett HighPoint RocketRAID 2680 så jag får HW-raid i min nuvarande maskin. Börjar nog med 4x1,5tb @ raid 5 för att sedan komplettera en ny array med 4st nya diskar senare. Just nu så verkar det bli mest prisvärt för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör opensolaris med zfs raidz1 (5x 1 TB) på en AMD Athlon X2 4850e som jag har klockat ner till 2 GHz. Märker ingen prestandaskillnad jämfört mot när den går i standardhastigheten 2,5 GHz. Gränsen för där jag börjar märka skillnad går för mig vid ca 1,8 GHZ. Men även om jag kör den i typ 1,2 GHz så får jag 50 MB/s i överföringshastighet via gigabitnätverk. Kör jag >1,8 GHz får jag uppemot 90 MB/s. Sedan blir hårddiskarna i min klientdator samt gigabitnätet flaskhals.

Har läst någonstans att man rekommenderar dual core och 64-bit CPU för ZFS. Men fungerar gör det ju även med klenare grejer och även single core och 32-bit ska funka men det funkar inte lika snabbt bara. Ju mer RAM desto bättre men det funkar även med 1 GB RAM.

OpenSolaris verkar vara lite småkinkigt med nätverkskort så jag fick köpa till ett intel PT1000/PRO nätverkskort innan det blev riktigt stabilt och bra. Överhuvudtaget är det småkinkigt med hårdvara så man får kolla runt lite på nätet vad som funkar för andra, eller testa hur datorn funkar med opensolaris LiveCD (så man kan provköra utan att installera något på hårddisken).

Man kan köra mjukvaruraid i Linux också. Det verkar inte ta särskilt mycket kraft. Hårdvaruraid har jag aldrig testat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Var intresserad av hur mycket prestanda som krävs för att köra zfs, sen bara för att man nämner ett kontrollerkort i samma inlägg så antar folk att man vill köra med det i zfs och förklarar för en att det inte går, även fast man själv nämner det i samma inlägg.

Du undrar hur mycket prestanda som ZFS kräver. Jag svarar att med den maskinen du har tilltänkt som ZFS maskin har mer än nog prestanda för att dra ZFS. Det är först när du aktiverar komprimering och kryptering som du kommer att belasta systemet ordentligt.

Sedan att vi nämner att du inte borde köra ZFS med kontrollerkortet spelar ju ingen roll. Tråden handlar ju trots allt inte bara om dig, andra som läser drar ju också nytta av det vi diskuterar här.

Jag förstår inte vad i citatet du saxat från mig som bidrar till din frustration.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Lutar just nu mest åt att ha en maskin som kör ett HighPoint RocketRAID 2680 så jag får HW-raid i min nuvarande maskin.

Det där kortet har ingen riktig HW-raid bara så att du vet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Kör jag >1,8 GHz får jag uppemot 90 MB/s. Sedan blir hårddiskarna i min klientdator samt gigabitnätet flaskhals.

Med vilket protokoll skickas datan i 90MB/s?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Du undrar hur mycket prestanda som ZFS kräver. Jag svarar att med den maskinen du har tilltänkt som ZFS maskin har mer än nog prestanda för att dra ZFS. Det är först när du aktiverar komprimering och kryptering som du kommer att belasta systemet ordentligt.

Sedan att vi nämner att du inte borde köra ZFS med kontrollerkortet spelar ju ingen roll. Tråden handlar ju trots allt inte bara om dig, andra som läser drar ju också nytta av det vi diskuterar här.

Jag förstår inte vad i citatet du saxat från mig som bidrar till din frustration.

Har du provat kryptering under ZFS? Kan du berätta mer om hur krävande det är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Det där kortet har ingen riktig HW-raid bara så att du vet...

Med vilket protokoll skickas datan i 90MB/s?

Det är CIFS och klienten jag använde då är Windows Vista eller windows 7 64-bit. Blir långsammare om man ansluter med Windows XP eller Linux från samma maskin (ca 40-60 MB/s) till opensolaris-servern. Protokollet heter väl SMB har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har kört prestandatester med FreeBSD 8 RC2 på en AMD X2 5050e med 4GB ram och två WD 10EADS diskar i mirror, testerna är utförda med FTP med jumboframe.

ZFS: skriv 60 MB/s, läs 70 MB/s
ZFS + geli (AES256): skriv 35 MB/s, läs 30MB/s

Detta var bara för att testa hastighet, jag tror inte att det är lämpligt att köra geli och ZFS tillsammans. Kommer att experimentera ytterligare, så fort jag får loss lite fler diskar att elaborera med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har kört prestandatester med FreeBSD 8 RC2 på en AMD X2 5050e med 4GB ram och två WD 10EADS diskar i mirror, testerna är utförda med FTP med jumboframe.

ZFS: skriv 60 MB/s, läs 70 MB/s
ZFS + geli (AES256): skriv 35 MB/s, läs 30MB/s

Detta var bara för att testa hastighet, jag tror inte att det är lämpligt att köra geli och ZFS tillsammans. Kommer att experimentera ytterligare, så fort jag får loss lite fler diskar att elaborera med.

Jag antog tidigare att du provade zfs-crypto, men helt klart intressant ändå. På min E5200@3.8GHz med 8x Seagate 1.5TB som körs med hw-raid -> lvm -> luks -> ext4 får jag ut runt 220MB/s läs. Har funderingar på att gå över till zfs när zfs-crypto är klart och var därför intresserad av vad skilnaden blir mot det jag kör idag. Tack ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det är CIFS och klienten jag använde då är Windows Vista eller windows 7 64-bit. Blir långsammare om man ansluter med Windows XP eller Linux från samma maskin (ca 40-60 MB/s) till opensolaris-servern. Protokollet heter väl SMB har jag för mig.

ah, visste inte att Samba(?) rullade på snabbt mot SMBv2(kör nog i SMBv1 läge iofs skulle jag gissa, eller?), fast har å andra sidan aldrig testat heller, värt att notera inför framtiden dock
60MB/s med SMBv1(winxp) är inte illa...
Du kör jumboframes gissar jag, eller?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
ah, visste inte att Samba(?) rullade på snabbt mot SMBv2(kör nog i SMBv1 läge iofs skulle jag gissa, eller?), fast har å andra sidan aldrig testat heller, värt att notera inför framtiden dock
60MB/s med SMBv1(winxp) är inte illa...
Du kör jumboframes gissar jag, eller?

Jag har testat både med och utan jumboframes och det blev inte märkbart snabbare med jumboframes när jag körde mot Vista så jag stängde av jumboframes. Blev en del skillnad också när jag uppgraderade till intel PT1000/PRO PCIe nätverkskort både på servern och klientmaskinen.

Man kan köra samba också på opensolaris men jag kör CIFS-server som är något Sun utvecklat som ingår i opensolaris och är integrerat på bra sätt med ZFS. I princip ställer man om en egenskap på mappen till sharesmb=on och så är den utdelad på nätverket.

Innan när jag körde Linux-server märkte jag också att samba gick snabbare mot Windows Vista jämfört med mot Windows XP. Så skillnaden ligger nog mest hos de olika versionerna av SMB som klienten kör.

Jag fick lite olika hastihet med skriv och läs med Windows XP. Tror skriv mot servern var snabbast med 60 MB/s medans läsa var långsammare, drygt 40 MB/s eller var det tvärtom. Man kan gräva lite i tråden om OpenSolaris 2008.11 där jag redovisat olika testresultat.

Hastigheterna är också när man överför få stora filer på flera GB sekventiellt (videofilmer). Många småfiler går betydligt långsammare.

Permalänk

Läst på mer om zfs och freenas som jag funderar på att använda. Hur stor är prestanda förlusten med v6 som freenas kör och v13/14 som freebsd kör?

Tanken är att köra en amd dualcore cpu med låg tdp, samt rikligt med ramminne. Är i behov av en server hemma och står just nu mellan whs och freenas. har riktigt svårt att välja vilken jag ska köra, vill helst kunna köra raid 5, men är inget krav, då mirror egentligen räcker. Vore dock skönt att ha "ok" säkerhet på diskarna. Vill ha ett lätt administrerat gränssnitt, samt gärna kunna styras remote via http.

Ska enbart dela ut bilder, film & musik till mina olika media enheter hemma. Samt kunna hosta ett bildgalleri, samt eventuellt en blogg.

Har just nu 4st 1tb diskar som behöver följa med vid en flytt. Tanken är att skaffa:
*Gigabyte GA-790XTA-UD4
*AMD Athlon2 X4 605e alternativt AMD Athlon2 X2 240e
*Räcker 4gb ram eller ska man satsa på 8gb direkt?

Sedan är tanken att införskaffa 4st 1,5 eller 2tb diskar och skapa en raid 5'a och föra över filer från de gamla diskarna.

Har även eventuellt en ssd att köra os på, men känns overkill, samt slöseri med s-ata portar då jag egentligen skulle kunna köra 4x1,5tb + 4x1tb, samt os på ett CF-kort. Har 2st CF-ide adaptrar hemma som jag kan använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är några stora ändingar mellan ZFS v6 -> v14 som gäller prestanda. Lite snabbare SCRUB i och med version 11 är det enda jag hittar (http://hub.opensolaris.org/bin/view/Community+Group+zfs/11).

FreeNAS har haft lite motgång under hösten och skal forkas:

• Volker Theile som drev FreeNAS projektet har tröttnat på det varierande HW stödet i FreeBSD (och det är endå enligt många bättre än i OpenSolaris) och portar i dessa dagar över FreeNAS funktioinaliteten till Linux, närmare bestämt Debian. Projektet hette från början CoreNAS, men har nu bytt namn till OpenMediaVault. Detta betyder att det inte blir något ZFS för de projekten (om nu inte Oracle ändrar licens på ZFS till GPL).

• http://www.ixsystems.com/ tar över utvecklingen av FreeNAS och skriver vidare på den nuvarande kodbasen och skal uppgradera denna till att vara baserad på FreeBSD 8.

Först då när FreeNAS kör på v.8 skulle jag överväga att bygga en FreeNAS med ZFS. Detta för att ZFS under v.7 var en mycket jobbig process som krävde en del manuellt arbete. Se http://wiki.freebsd.org/ZFSTuningGuide för mer detaljer om vad som skiljer de olika FreeBSD versionerna vad gäller ZFS stöd.

Jag tycker att du borde köra en riktig FreeBSD 8 installation. Du får då större flexibilitet än FreeNAS med tanke på alla andra program och tjänster du kan installera på maskinen. Dessutom så gäller inte de fördelarna som FreeNAS ger med enkel installation och WEBGUI gäller inte i lika stor grad för ZFS där en del operationer i alla fall måste skötas via terminal. Fördelen med FreeNAS som jag ser det är att den är optimerad för att köra från CF kort (mountar systemet som ReadOnly och sparar ändringar på USB minne).

Permalänk
Medlem

Har inte lusläst tråden, men om nån ville ha siffror på att bygga om en viss ZFS-RAID (raidz1 dvs. "motsv." raid5) så var det såhär på min testburk:

(Rotat i för många burkar på sistone, trött är man också, nu uppdaterad med rätt info!!)

Mobo: MSI K8N-sli (nForce4, 4-SATA-portar)
CPU: AMD 3700+ (single-core, 2.2GHz)
Minne: 2GB (2x1GB) PC3200
RAID: pool med 4 500GB:are (3st Seagate 7200.11, 1st Maxtor Diamondmax 11)
(Systemdisk: 1x Seagate 7200.10 250GB (PATA, en jag hade över))

1 "sämre begagnad" Western-Digital lade av, ersattes med Maxtorn:
Ganska exakt 60min för att bygga om ("resilvra" som dom kallar det i ZFS).
Detta gjordes en sen kväll när inte datorn gjorde nåt annat (den är samba/lite ftp-server annars).

CPU-last c:a 50% i snitt, minnesanvädningen är inte spec. hög heller (2GB verkar räcka bra).

---

Ung. samma CPU-användning när den kör som vanligt också (40-50%), när den skriver/läser frekvent.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nån som vet hur stödet för Port Multiplier är?

jag har ett 5 portars bakplan med ett SIL chipset på, och ett addonics sata kort med sil chipset på. ska funka helt ok i Linux, men hur är det med ZFS?

kommer troligen att köra singledisk på alla diskar, raid verkar osäkert och jag ska bara ha för lagring ändå, kommer inte att vara nån större trafik till servern och då behöver jag inte raid.

Permalänk
Medlem

Posta relevanta linjer av din dmesg / lspci här, så kan vi nog ta reda på hur det är med stödet i FreeBSD och OpenSolaris.

Det har egentligen inget med ZFS att göra, själva snacket med hårdvaran sköter operativsystemet. ZFS förlitar sig dock på att drivaren och disken följer de standarder som finns och t.ex. rapporterar i tid när den inte kan läsa (och inte drar ut på tiden och säger "det går bra, ge mig lite mer tid" som nyare WG GP Diskar gör) så att data kan läsas från en annan källa i poolen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. nForce2 har bara 2 SATA - så vad kör du mer till femman?
2. Vilken skrivhastighet har du?
3. Var ligger OS:et?

1. och 3. - se min uppdaterade spec.
Jag sorterade igenom mina gamla pryttlar och rörde ihop kartonger och kort.

2. Prel. skrivhastighet c:a 35-60MB/s, det varierar lite under överföring men vet inte varför.
(max läshastighet = vet ej då jag bara kört kopiering, den cappar skrivning på min singeldrive klientburk)
Allt över SMB och min DGL4100 gigabit hemmarouter.

Är det nån som har nåt tips på att bencha FreeNAS så skrik gärna till, t.ex. lokalt till/från disk, nätverk, etc.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|