Vista SLUKAR mitt ram?

Permalänk

Vista SLUKAR mitt ram?

tjena, har just installerat vista.
men det tar 900Mb ram.
även fast inga aktiviter är igång:S!
va kan detta bero på?

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem

Ram är till för att användas.

Permalänk
Medlem

Som det ska vara då. mitt Vista x64 tar ofta dubbelt så mycket utan utan att man gör nått speciellt

Finns millioner trådar om detta, Vista använder RAM på ett helt annat sätt jämfört med XP tex så laddar det in vanligt använda program i förväg för att dom ska starta snabbare. och använder också datorns tillgängliga RAM mer effektivt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

så 900mb i idle är som vanligt?

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem

Vista använder i stort sett alltid minst hälften av all tillgänglig RAM.
Ju mer desto bättre tycker jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vista släpper mkt av minnet om andra program behöver det, så detta är ingen navckdel med Vista. 900mb är helt normalt om du har minst 2 GB i datorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Vista använder i stort sett alltid minst hälften av all tillgänglig RAM.
Ju mer desto bättre tycker jag

Beror ju lite på hur mycket RAM man har, jag sitter på 8GB och jag har aldrig vart över 30% som jag har sett, men har man 2-4GB RAM så kan det nog vara så att det använder 50%...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Han har ju 1000mb ram (kolla hans sign) du skulle nog behöva köpa 2gb till om du ska ha vista

EDIT: NEJ VAD HÄNDE MED JULSMILEYSARNA??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
EDIT: NEJ VAD HÄNDE MED JULSMILEYSARNA??

Borta :O, nu är dom helt......... filntis Var mkt finare med luvorna.

Som sagt, Vista™ älskar RAM.

Permalänk
Medlem

Nog det som vista är mest känt för att göra...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Som sagt. Helt normalt att Vista slukar RAM.
skaffa en till ramminnessticka så är det chill, tror jag

Permalänk
Medlem

jag ligger mellan 700-900mb i vista. Orora dig inte. Det är normalt.

Permalänk
Medlem

1.68 gb här

Permalänk

2.7GB i cache av 4GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Beror ju lite på hur mycket RAM man har, jag sitter på 8GB och jag har aldrig vart över 30% som jag har sett, men har man 2-4GB RAM så kan det nog vara så att det använder 50%...

MVH

Mitt ligger i ca 1200-1400 mb i startat läge.. och ja jag har varit upp i 3900 mb ibland när jag kör endel.. en gång gick den upp i 4000 och då fick jag starta om.. så funderar på att köpa två stickor till om behovet skulle uppstå flera gånger.. men aldrig varit däruppe när jag spelat.. typ 2800 när man spelar krävande spel...och kör endel i bakgrunden..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

min drar 1,85GB när jag inte gör något speciellt.

Permalänk
Avstängd

Vanliga applikationer och spel använder inte så mycket ramminne som de flesta användare tror. Ramminnet används istortsett nästan bara av systemet. Att köpa massor av ramminne är ofta idiotiskt då det inte alltid kommer till användning.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Kör 4gb 1066mhz, och känns som det inte räcker....
Tänkte upgradera till 8gb istället..

// André

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vanliga applikationer och spel använder inte så mycket ramminne som de flesta användare tror. Ramminnet används istortsett nästan bara av systemet. Att köpa massor av ramminne är ofta idiotiskt då det inte alltid kommer till användning.

Du är bara avundsjuk på oss!
Skämt och sido finns det exempel på spel, som viljat allokera över 2GiB, Age of Conan är ett sådant exempel.
Sen cashelagras också data och program, vilket gör att program startar snabbare och hårddisken jobbar mindre.
Har själv 22 MB ledigt just nu.
Att köpa massor av raminne är inte alls idiotiskt, tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

har du intigrerat grafikkort?.

Permalänk
Medlem

Vista cachar mycket av RAM minnet för att kunna vara sabbare. Därför ser det ut som att mycket/allt minne är "slut". När du tex startar ett spel kommer Vista släppa minnet och ge det till spelet. Samma sak gäller andra icke spel program etc.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Nu är 60% av mitt ram upptaget. förvisso har jag väldigt många aktiviter öppna. så det är lungt

Permalänk
Medlem

beroende på hur mycket ram du har så reserverar vista mer, och vid behov så släpper den detta för andra program vid behov av mer RAM.
Det är den verkliga anledningen till att vista slukar sånna enorma mängder RAM för vissa, dessutom så kräver det också mycket mer RAM än tidigare Microsoft operativsystem också.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Förutom att Vista använder en hel del minne som "used" hos mig oftast 1,5 till ca 2Gb så använder Vista i stort sett resten av allt tillgängligt minne att cachelagra i så om man går in på prestanda fliken i aktivitetshanteraren så ser man totalt använt RAM, tex just nu har jag 48Mb ledigt av 8Gb RAM då 6604Mb är cachelagrat, datorn behöver oftast alltså inte läsa från HD när man ska starta vanligt använda program, utan läser in direkt från minnet.
Är egentligen bara när man använder så mycket program aktivt att om man i det läget får slut på minnet kan vista bli fruktansvärt långsamt, dvs allt minne blir used och inget i cache.
Har dock aldrig hänt mig med 8Gb RAM, men hände ibland med "bara" 4 Gb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är inte alls idiotiskt att köpa mycket ram - det beror helt på vad du använder det till...

Själv har jag 8GiB och har inga större problem att utnyttja 6 av dessa...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Det är inte alls idiotiskt att köpa mycket ram - det beror helt på vad du använder det till...

Själv har jag 8GiB och har inga större problem att utnyttja 6 av dessa...

Visserligen är ju RAM-minnet fortfarande relativit billigt... så på sätt o vis är det ju inte onödigt o köpa så mycket som man kan installera i datorn.

Men ifall man inte har användning för den mängden så är det väl klart att det är onödigt?

Själv har jag bara 4GB just nu och har ännu inte råkat ut för "out of memory-problem".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

2048 MiB totalt

Ca. 1GiB cachat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Ram är till för att användas.

Haha, bra sagt

Kan bero på att det alltid finns något ditt RAM håller på med.
Om du tycker den slukar mycket uppgradera mera ram

Permalänk
Medlem

8 gb här och lägger hellre 400kr mer för att veta att det verkligen räcker
till även om en del tycker det är onödigt.

De som inte vill ha mer, grattis till erat val och att ni känner er till-
freds med det.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se