Permalänk

Apple "netbook?"

Det har funnits massor med rykten under en lång tid om att apple skulle släppa en netbook, eller någon slags motsvarighet.

Jag hoppas som verkligen på det, har ingen mac men vill verkligen ha en mac fast i ett mindre format.

Men tror ni att de ligger något i ryktena? För helt seriöst, om de inte gör de så går de mot marknaden, undrar verkligen om inte apple ännu en gång vänder kappan efter vinden?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas också på att apple ska komma med en Netbook.
Winden fungerar ju tillsvidare, men det är ju inte samma sak som en "äkta" mac.
Men som alltid när det gäller Apple så är det _väldigt_ svårt att spekulera i rykten m.m

Permalänk

jo verkligen, men msi wind är ju..... ja.... wind är ju inte så najs. men jag säger såhär, om apple släpper en netbook så tror jag verkligen att den kommer vara bra, men det jag undrar då är om de kommer släppa en bantad/full version av leopard, eller om de kommer göra något splashtop os?

jag gillar i alla fall mac, det enda är att de är så sjukt overpriced så jag har inte någon direkt lust med att lägga 10.000 på en dator när man kan bygga en egen pc som är sjukt bra för lika mycket pengar.

hur kommer den vara designad då? ännu mindre macbook air eller mindre macbook? eller helt ny design? har ju snackats om en ipod touch version av en netbook också. men som du säger, rykten från apple går inte att tyda, vilket gör det galet spännande.

Permalänk

Det som talar emot är att Apple inte brukar släppa low-end produkter, och det som är passande för notebooks är att de är just low-end, billiga som alla har råd med.

Tror att de kommer möta marknaden med någonting som är lite större än en netbook och med prestanda som räcker till för att köra ett fullfjädrat OS X. Att det då blir en intelprolle är jag ganska säker på, frågan är då bara om det blir en Atom eller om de kommer gå upp på det lite större processorerna och försöka banta ner allt annat.

Allt detta är förstås bara mina egna spekulationer.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Ja, det pratas ju lite om en ARM-baserad netbook, och isf så måste dom kanske banta operativet lite.
Annars funkar OSX riktigt bra på en 1,6GHz Atom
Personligen så skulle jag helt enkelt vilja se en bantat <=10" Macbook

Permalänk

mm, jag tror att det ligger något på att det kommer vara bättre än en netbook medan den kommer att ligga mellan 5000-7000 kronor snittet.

frågan är om de kanske kommer gå till den nya dubbelkärniga atom-processorn eller om de kommer att använda typ tegra från nvidia. själv hoppas jag nog på intels dubbla atom och ett sjyst grafikkort som faktiskt kan köra HD-film i 720 typ.

Apple brukar ju kunna göra bra saker så jag hoppas verkligen på att de kommer göra en netbook. Men det känns inte direkt som att det är en fråga om det kommer att komma en netbook från apple utan rättare sagt en fråga om när, på grund av lågkonjunktur och färre köp så måste apple möta marknaden, ingen planekonomi här inte!

Permalänk
Avstängd

Apple kommer INTE släppa en netbook, finns ingen chans i hela världen oavsett vilka rykten som florerar på nätet.. Närmaste vi kommer netbook från Apple är Macbook Air.

Permalänk

för att?

Permalänk
Medlem

Därför!

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
för att?

"We don't know how to make a $500 computer that's not a piece of junk, and our DNA won't let us do that."

Men det hindrar inte en förvuxen iPhone / iPod Touch…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de kommer släppa någon netbook. iPhone/iPod Toch fyller de funktioner som en netbook gör.
Dvs surf, film, musik.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag tror inte de kommer släppa någon netbook. iPhone/iPod Toch fyller de funktioner som en netbook gör.
Dvs surf, film, musik.

Håller med, även om exv tickern här på sidan suger på en iPod. Men annars duger dom finemang.
(Skrivet på en iPod...)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
"We don't know how to make a $500 computer that's not a piece of junk, and our DNA won't let us do that."

Men det hindrar inte en förvuxen iPhone / iPod Touch…

" We’ll wait and see how that nascent [netbook] category evolves and we’ve got some pretty interesting ideas if it does evolve "

det tycker jag är svar nog på det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Dvs surf, film, musik.

Det håller jag verkligen inte med om...
Jag har både en Touch och en netbook.
Netbook'en använder jag till föreläsnings-anteckningar och en del skolarbete, något jag verkligen inte skulle kunna använda Touch'en till.
Dessutom är den mycket trevligare att surfa på

Permalänk

applet har helrätt. jag vet att apple säger att iphonen är deras svar på netbooks men jag tror inte att det kommer vara så länge, för netbooksen är verkligen mycket bättre på att både spela film, som exempel. jag har en ipod touch, gillar den verkligen, men webläsaren är sämst, ingen flash och jag tror inte att det är någon java heller, sedan går det väldigt segt att vara inne på vissa sidor vilket kan vara väldigt störande. vilket betyder att jag blir tvungen att sätta på min megadator och låta den starta upp så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

applet har helrätt. jag vet att apple säger att iphonen är deras svar på netbooks men jag tror inte att det kommer vara så länge, för netbooksen är verkligen mycket bättre på att både spela film, som exempel. jag har en ipod touch, gillar den verkligen, men webläsaren är sämst, ingen flash och jag tror inte att det är någon java heller, sedan går det väldigt segt att vara inne på vissa sidor vilket kan vara väldigt störande. vilket betyder att jag blir tvungen att sätta på min megadator och låta den starta upp så länge.

Köp en MacBook Air då? Eller en MacBook?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

lägga mer än 10.000 på en dator som inte ens har grym prestanda för så mycket cash. njaaaa! tror inte det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

En <10" netbook är faktiskt ganska mkt. smidigare att slänga ner i ryggsäcken än en Macbook eller en Air.
Och dessutom bör den bli billigare än en macbook, men självklart dyrare än en likvärdig pc-netbook

Det som vore intressant om dom gör en ARM-baserad är ju att den borde få en riktigt trevlig batteritid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
En <10" netbook är faktiskt ganska mkt. smidigare att slänga ner i ryggsäcken än en Macbook eller en Air.
Och dessutom bör den bli billigare än en macbook, men självklart dyrare än en likvärdig pc-netbook

Det som vore intressant om dom gör en ARM-baserad är ju att den borde få en riktigt trevlig batteritid.

sant att de väger massor, asså kan säga såhär, jävlar vad air väger mycket för att vara så liten. i vilket fall. vad är en ARM-baserad netbook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är en ARM-baserad netbook?

ARM-processorn är den processor som sitter i iPhone/Touch.
Fördelen med den är att den är betydligt strömsnålare än Intels Atom.
Frågan är bara om en upphottad version av deras ARM-processor räcker till...
EDIT: URL

Permalänk
Citat:

ARM-processorn är den processor som sitter i iPhone/Touch.
Fördelen med den är att den är betydligt strömsnålare än Intels Atom.
Frågan är bara om en upphottad version av deras ARM-processor räcker till...

ja frågan är ju om de funkar. men de kanske de gör. men kolla, funkar inte en atom bättre då? känns ju som att den redan drar lite men att den funkar för vad man använder en netbook till!

hur installerar man osx till en vanlig netbook då? det är egentligen det jag helst vill ha, asså de är ju operativsystemet jag vill åt, sen är apples design aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Atom blir varmare och drar mer batteri... men imho räcker den ganska bra till för normalt användande.
På en MSI Wind är det väldigt enkelt att installera OSX, men det får inte diskuteras på detta forum.
Googla lite så bör du hitta ett forum som är dedikerat till OSX på MSI Wind med bra info om installation, uppdateringar m.m.

Ska gå bra på Dell Mini 9 också tror jag, den hade jag nog valt i dagsläget då den är passivt kyld.

Har du inte sysslat med detta tidigare så läs på ordentligt innan du köper en netbook i syfte att köra OSX86 på den.

Permalänk

okej, för egentligen så vet jag inte om jag riktigt har lust att göra något olagligt. meeen, å andra sidan är det jävligt mycket pengar om man lägger 10.000 på en mac.

i vilket fall så kör jag gärna på en mindre macbook.

är det lätt att lägga till extra ram till netbooks? har hört att lenovo s10 är väldigt lättanvänd på det sättet.

Permalänk

Kan tillägga att osx fungerar utmärkt på en Samsung NC10 också. Finns en väldigt bra forumtråd om det på en annan hemsida, som jag dock inte kommer länka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt klart är det så. Kanske bara är jag som gillar att samla allting på en dator Jag gillar att endast ha 1 grejj i varje kategori :). Och netbooks pallar inte HD film så det funkar inte för mig

Men jag tycker min MacBook funkar perfa att slänga ner i väskan. Helt ok.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk

joho, netbooks kan köra hd-film, eller de ska kunna köra hd-film i nästa generation som kommer ut snart. så jodå, det kommer hd till kära netbooksen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

joho, netbooks kan köra hd-film, eller de ska kunna köra hd-film i nästa generation som kommer ut snart. så jodå, det kommer hd till kära netbooksen också.

Ja, de "ska" klara det i nästa generation. De gör de inte nu Kanske köper en sådan senare i så fall, man måste ju byta dator i år också Blir väll som vanligt, ny dator till hösten.

Visa signatur

Permalänk

ja det brukar bli så på hösten.... inför plugget och allt. men kolla in 2140 hp mini, visades först på ces, verkar vara grymt bra, 10", atom, 92% keyboard, expresscard 54-slot, 2 usb 2.0, 80 gb ssd, 160 gb hdd, en sd skärm och en på 720p så den kör hd, låter jävligt bra, dessutom ligger den på 500 $ ser grym ut. bara inte sverige kommer och lägger på tonvis med moms och så....! så man får räkna med typ 4500-5500 på den. verkar grym i alla fall. 4,5 timmars batteritid med 3-cells och 8,5 timmar med 6-cells!

http://se.youtube.com/watch?v=FxMX52u2NY8

Permalänk
Medlem

Men allvarligt.
* Apple släpper ingen Netbook som ni vill ha i brådrasket (50/50 på ryktesfronten).
* Det finns massa mer (börjar väl komma) eller mindre bra (de flesta) Netbooks av diverse fabrikat andra än Apple.
* OS X går men får inte installeras på Netbooks så länge inte Apple släpper en (eller OS X fritt).

Hur lång behöver den här tråden bli om man håller sig till ämnet?

Visa signatur

Permalänk

vem säger att man ska hålla sig till ämnet?