Permalänk
Medlem

Ny dator stänger av direkt

Hej har precis fått hem följande dator som jag försöker få igång.

Chassi: Antec 300
Moderkort: GA-EP45-DS4
Processor: Intel Core 2 Duo E8500
Processorkylare: Noctua NH-U12P 120 mm
Minnen: Corsair 6400 DDR2 2 st 2048MB
Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1 GB
Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 500GB
Nätagg: Corsair TX650
Ludkort Creative Soundblaster Audigy2

Problemet är att den stänger av sig själv efter mindre än 1 sekund efter start. Ser att moderkortet får ström men direkt efter start stänger den av. Har provat att plocka ur moderkortet ur chassit. Men det gjorde ingen skillnad, stänger fortfarande av sig direkt. Kopplat ur grafikkort, ljudkort och hårddisk men fortfarande samma problem.

Provade att ta bort processorkylaren ifall det blev någon kortslutning och montera på orginalkylare men det blev samma problem.

Men när jag provade att plocka ur processorn då funkade det helt plötsligt, dvs datorn stängde inte av sig direkt. Men i med processorn igen och datorn stängs av direkt igen.

Har aldrig fått igång den mer än ett par sekunder som mest innan den stänger ner, så hinner inte komma in i BIOS.

Frågan är om det är processorn eller moderkortet som kan vara fel? Eller kanske något annat?

Tyvärr har jag ingen extra av vare sig moderkort eller processor att testa med.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle testa först är minnena, men det är inte så troligt att det är detta, testa starta upp med ett minne hursomhelst, funkar det inte med ena så testa det andra!

Oftast när en dator beter sig så, så beror det på BIOs...så jag hade nästan kunnat sätta en slant på att en bios uppdatering löser problemen!

Dock så behöver du en annan lite äldre CPU för att utföra detta!

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter inte ordentligt på processorn. Blir CPUn för varm så stänger datorn av sig. Det räcker inte att sitta och titta när du kollar upp kylaren.

Permalänk

trippelkolla så att alla kontakter sitter där dom skall och så att du har satt rätt strömkontakt på rätt ställe.

Hade exakt samma problem när jag monterade min nuvarande dator. Det visade sig att jag hade satt fel strömkontakt på moderkortet.. den behövde en extra strömkontakt (inte den vid atx-kontakten utan en annan) för att starta men jag hade satt någon annan kontakt som passa lika bra där men som hade mindre styrka.

Om det är så att du har missat en kontakt så är det ju ganska lågiskt att den startar upp en sväng utan cpu efter som den inte behöver lika mycket ström för att starta då.

/ T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
trippelkolla så att alla kontakter sitter där dom skall och så att du har satt rätt strömkontakt på rätt ställe.

Hade exakt samma problem när jag monterade min nuvarande dator. Det visade sig att jag hade satt fel strömkontakt på moderkortet.. den behövde en extra strömkontakt (inte den vid atx-kontakten utan en annan) för att starta men jag hade satt någon annan kontakt som passa lika bra där men som hade mindre styrka.

Om det är så att du har missat en kontakt så är det ju ganska lågiskt att den startar upp en sväng utan cpu efter som den inte behöver lika mycket ström för att starta då.

/ T

Misstänker att kontakterna du pratar om är kontakterna för CPU-strömmen dvs. 4-pin 12v, om du endast har en av dessa ansluten kan du testa att ansluta en andra dvs. 2st 4-piv/12v kontakter brevid CPU.

Kikade lite på memory support list och dina minnen finns inte med där, inte allt för ovanligt heller att dom inte finns med men fungerar ändå, men kanske värt att testa med ett annat ramminne, din processor är supporterad av moderkortet med biosen det levereras med så processorn är nog inte problemet om den inte DOA/skadad vid leverans

Steg jag rekommenderar att du testar om du har möjlighet att kanske låna nån kompis delar osv:
- Nollställ BIO's: Dra ur strömmen, plocka ur batteriet från moderkoeret i 20sek, stoppa tillbaka och därefter in med strömmen
- Testa med ett annat minne, kanske ett 1GB av något känt fabrikat.
- Testa med ett minne av dina
- Testa med en annan CPU tex. Core2Duo från 6000/5000/4000 serien
(Här finner du vilka som fungerar med ditt moderkort: CPU Support list)
- Testa uppdatera BIO's om möjligt

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Ska testa att köra ett minne itaget,även kanske testa med mina gamla minnen, dock så kanske det inte funkar eftersom det är ddr minnen och inte ddr2.

Kylaren satt ordentligt på processorn, och jag tror inte att processorn hinner bli för varm på 0,5 sekunder då moderkortet stängs ner.

Kopplat in båda 12V kontakterna till processorn, fanns 2 st 12V ingångar, de såg likadana ut som de som var märkta PCI-E men PCI-E kopplade jag in i gfx kortet,

Provade att nollställa Bios genom att ta ut batteriet men gjorde ingen skillnad. Kollade på Corsairs hemsida och där stöddes minnena dock CL4 istället för de CL5 jag köpt men borde väl funka ändå eller? tyvärr har jag ingen möjlighet att testa någon annan processor som passar.

Kontaktat Komplett, och de vill att jag skickar in moderkortet då de misstänker att felet sitter där, hur vet jag inte då jag också felanmälde processorn så de skulle kunna felsöka båda...

Men ska testa lite mer imorrn, hittar jag inget får jag väl skicka ner moderkortet på onsdag...

Tack för era svar

Permalänk
Medlem

DDR minnena kommer inte fungera i DDR II slottarna, tycker också att det låter skumt att det ska vara processorn som överhettas, för detta borde ta ganska många sekunder då core2duo han ganska låg värmeutveckling!

Och angående minnena så borde det gå bra, kan den hantera samma minnen fast med CL4 så borde dom med CL5 fungera också!

Testa de saker nämnda tidigare om det inte fungerar, skicka in det till komplett! dom brukar vara bra!

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Avstängd

en fråga startar datorn om sig hela tiden eller stängs den bara av o du får trycka på start igen.

startar om sig hela tiden:
detta fenomen hände mig då jag missat att en disatans som håller moderkortet låg fel ,plocka upp o kolla så inte moderkortet kortsluts pga en felmonterad distans

stänger den av sig bara så vet jag inte då kan det vara värmen samt felaktigt moderkort. har du provat med annan cpu

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

den stänger av sig efter 0,5-1 sek och jag måste själv starta den igen, har också kollat distanserna men de sitter bara där det finns skruvhål.

har ingen annan cpu som passar så kan tyvärr inte prova det.

har skickat ner moderkortet idag, så förhoppningsvis är det fel på det och jag får ett nytt som funkar.

Permalänk
Medlem

haha! Precis det problemet har jag med men har inte löst det. Tack för alla tipsen ska prova dom. Vore kul om det fungerade för dig med att skicka in moderkortet till komplett igen för fall det fungerar ska jag nog med göra det.

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant moderkort och har i stortsätt samma problem. Den har dock fungerat hyfsat i 2 mån ca, tills den en dag bara startade om sej. Efter det har jag aldrig lyckats starta datorn, den startar om sej var 10 sek ca.

Permalänk
Medlem

Det är nog för modligen moderkortet som är defektdet blir antingen för varmt eller så är det något annat fel på det.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Har du pc speakern inkopplad ? Hörs det några pip (felkoder)?
Testa byta plats på minnet och bara köra med det ena och byt till det andra... Och gör en reset på BIOSen ev ta ur batteriet i 30 sec..

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag betvivlar att moderkortet ska hinna bli för varmt på knappa 10 sek. Alla fläktar går som dom ska.
Ja, jag har pc speakern inkopplad. Hörs en lång piiip föjlt av en väldigt kort direkt efter.