Citat:
Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det jag inte förstår är varför jag/du/vi ska motivera någon annan att byta till Windows (eller Linux/Unix/BeOS/whatever) överhuvudtaget?
Jag håller med. De som kör Windows bör fortsätta med det. Om nåt funkar bra, varför byta? Dont fix what is not broken. Det är först när man får andra behov som man bör titta på en annan teknik.
Citat:
Jag använder både Windows (Vista, 2008, 7, WHS), Linux (OpenSuse, Ubuntu, Fedora), FreeBSD, Solaris och alla har sin egen roll. F.ex. står en av mina Vista maskiner som utvecklingsmaskin medans Fedora boxen står som backup server till TheTVDB.com (eftersom vi fortfarande inte fått ut fingret och bytt till Windows/MSSQL m/logshipping). FreeBSD burkarna går som brandvägg och router. And so on and so on.
Det tror jag är det vettigaste. Att inte låsa sig till en enda teknik eller ett enda OS. Om det råkar finnas färdiga lösningar, varför inte använda en sån istället för att tvinga en mindre lämplig teknik?
Citat:
Jag tycker Loxus har mer eller mindre rätt; Windows kan allt som Linux kan men samtidigt kan Linux allt som Windows kan. Det "boils down to" användningsområde i slutändan.
Ja, och om man endast vill spela datorspel, så tycker jag nog att Windows är lämpligast. Ska man syssla professionellt med musik, spela in skivor och så, så tycker jag Mac eller Windows är lämpligast. Vill man lära sig allt om hur man skriver ett eget OS så är Windows inte lämpligt, eftersom du inte har någon källkod att titta på. Då är det bättre att leka med ett öppet OS såsom Linux. Behöver man extrem upptid med stora laster då är inte Windows lämpligt. Sysslar man med tunga beräkningar i kluster o dyl, så är ett Unix/Linux lämpligt. etc. Jag håller alltså med att det är användningsområdet som avgör, och man bör välja teknik efter det.
Citat:
Men tillbaka till det jag först skrev; varför ska vi försöka pracka på andra ett operativsystem de egentligen inte vill ha? Det här är precis det samma som att vara Xbox, PS3, Wii fanboy - "det jag har är bäst och har inte du det samma är du en skit" (förövrigt har jag alla tre om någon undrar - dock blir Xboxen mest använd om inte pga spel pga MC extender möjligheten) eller de fanatiskt religiösa människor som finns som altid ska överbevisa mig om att Gud finns och Jesus kommer rädda mig. I hel-e heller, låt mig bestämma om jag vill tro på en sagofigur, vilken spelkonsoll jag bör ha, vilket operativsystem som passar just mig eller vilken bil jag vill köra.
Helt rätt tänkt tycker jag.
Citat:
Till slut, saddam; Jag orkar inte svara på ditt sista inlägg "addresserat" till mig då det är helt klart att vi aldrig kommer bli överens om Programmering, RAID eller operativsystem
Nej och det respekterar jag. Du får ha din åsikt och jag min. Vi kan utbyta lite åsikter lite grand, men stanna där.
Citat:
Jag har heller inte idiotförklarat dig, jag försökte få dig att komma med faktiska exempel iställetför teoretiska "What if..." diskussioner som man aldrig kommer någon vart med.
Ja isåfall ber jag om ursäkt. Du verkar absolut kunna jättemycket om dina grejor. Saken är den jag har inte heller några egen upplevda praktiska situationer att berätta om, vilket du efterfrågar. Däremot har jag pratat med dyra experter som driftar stora installationer med extrema krav, och jag har hört anekdoter från dem, t.ex. just nu: 17 års upptid på OpenVMS servrar. Just nu: 7 års upptid på Solaris servrar. etc.
Jag tycker det räcker så, jag frågar de som kan mera än jag och lyssnar på deras argument, och kör på det om argumenten verkar vettiga. På samma sätt skulle jag fråga dig om jag ville köra HW raid, och om nån frågar mig om detaljer, skulle jag endast säga att jag har hört saker från nån som kan mera än jag, dvs du.
Om du frågar mig om jag kan ge exempel på serverproblem med stora laster, så kan jag inte det. Men experterna säger att det är stora laster som är det svåra: 100% belastning och köra det lång tid är mycket svårt. Jag får väl helt enkelt tro dem. Men jag kan inte ge självupplevda exempel. Det vore inte görligt, jag kan inte ägna 10 år av mitt liv till att bilda mig en uppfattning. Bättre att fråga de som kan mera. Och fortsätta att fördjupa mig i min lilla grej och bli expert på min grej.
Citat:
Slutligen så har jag fortfarande inte insett att HW RAID är osäkert och kommer inte inse/tycka det förräns jag eller en av mina klienter råkar ut för en catastrophic failure.
Men poängen är den att det blir silent corruption. Det blir antagligen inte en catastrophic failure eftersom du kör Raid-6.
Det flippas lite bitar här och där i det tysta, med jämna mellanrum. Och ingen upptäcker det. Inte du. Inte HW raidet. Inte någon. En dag strular det bara. Och om du inte längre kan packa upp en zip fil pga bitar har flippats, så hur långt tillbaka ska du gå till dina backupper? Hände silent corruption för 3v sen? 3 mån sen? 1 år sen? Hur ska du veta? Har du backupper så långt tillbaka? Hur mycket har korruptats? Flera filer?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Measurements at CERN
● Wrote a simple application to write/verify 1GB file
● Write 1MB, sleep 1 second, etc. until 1GB has been written
● Read 1MB, verify, sleep 1 second, etc.
● Ran on 3000 rack servers with HW RAID card
● After 3 weeks, found 152 instances of silent data corruption
● Previously thought “everything was fine”
● HW RAID only detected “noisy” data errors
● Need end-to-end verification to catch silent data corruption
Men nu går vi för off topic.
On Topic:
Sammanfattningsvis tycker jag att man ska köra det man trivs med och det som uppfyller ens behov. Om ens behov ändras, så kan man titta på annat. Och då kanske man skapar trådar "vilken teknik/OS ska jag välja?"
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det var väl ett JÄVLA TJATANDE!
Absolut. Jag håller med. Det vore bra om du ville lyssna på andra också. Det är ganska respektlöst att säga: "Dina behov är ointressanta. Detta är en ointressant diskussion" och bara gå iväg.