Förhandstitt på Windows 7

Permalänk

har också kört betan sen dem blev public, det funkar mycket bättre än xp som jag installerade om ca en vecka innan 7 på samma burk

två saker ja måste säga bara, windows live messenger följde inte med i vista, det är en genväg till nerladdning där med OCH swec funkar inte i mitt explorer 8 av nån anledning så jag kör med firefox ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Vet inte om någon har skrivit det redan, orkade inte läsa alla kommentarer, men det finns ju ett fel i artikeln.

Skillnaden mellan exekverbara applikationer samt de som körs har ju inte "suddats ut", utan är fullt synlig, även på era bilder. Har man ett aktivt program markeras detta med en ram runt dess ikon. De som inte är aktiva har ingen ram. Detta nya aktivitetsfält fungerar ypperligt anser jag. Synd bara att man måste klicka hela 2 (!) gånger för att öppna ett nytt webbläsarfönster. Ju fler klick desto sämre

Har själv installerat Windows 7 på min HTPC och är helnöjd. Datorn startas upp på knappa 40 sekunder, stängs av fort. Allting flyter på och fungerar klockrent. Kommer att hoppa över Vista helt på mina andra datorer.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban

Och allehovda? Inget 32bitars os har stöd för 4gb jag antar att du slagit på memory remapping funktionen i ditt moderkorts bios?Då kan 32bitars os se minnet men inte nyttja mer än ja runt 3,25 gb ungefär om jag inte minns fel:)

fel... 32 bit Vista med SP1 stödjer mer än 4 gb minne

körde Betan skarpt tills jag upptäckte att sli inte fungerar än. så då blev det 64 vista igen, dock så var sev7en bra mkt bättre på alla andra sätt. kommer åka in i burken dagen det släpps +på hyllorna,

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

"Snyggare än förgångaren".

Knappast.

Permalänk

Längtar tills det kommer ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FabianWester
Längtar tills det kommer ut!

Word. Bra jobb m$

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

men kan man köra SLI stabilt:P?

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markansoft
Några frågor bara!

Hur länge får man köra på gratis betan? och kan man fixa så man inte förlorar alla program/spel etc när man byter? funkar allt då?

Till augusti, sedan kan du inte använda betan mer:

"Watch the calendar. The Beta expires on August 1, 2009. To continue using your PC, please be prepared to reinstall a prior version of Windows or a subsequent release of Windows 7 before the expiration date. You won't be able to upgrade from the Beta to the final retail version of Windows 7."

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/beta-download.aspx

Ha en backup mao, eller kör Win7 beta som test-OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
fel... 32 bit Vista med SP1 stödjer mer än 4 gb minne

Vista startar om du har mer än 4 GB installerat om det är det du menar, men du kan inte använda något av minnet över 4 GB överhuvudtaget.
Så att säga att Vista stödjer mer än 4GB är fel.

Permalänk
Entusiast

Hoppats mycket på detta OS, hittills ser det ganska lovande ut!

Permalänk
Medlem

Har lite problem met nvidia drivrutiner, ska man köra med vista drivers? för xp funkade iallafall inte

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Har lite problem met nvidia drivrutiner, ska man köra med vista drivers? för xp funkade iallafall inte

Det är Vista drivers som gäller för W7

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd

Någon som kan svara på mina frågor ?

1. Kan man göra det blåa fältet längst ner till exempel svart utan att behöva installera typ nya skins?
2. Klarar mitt 9800 GTX av DX10 eller det DirectX Windows 7 använder?
3. Kommer jag torska några filer av att installera betan (typ CS, mina bilder osv) ?

Ser bra ut, köpaköpa

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

1.troligtvis, tror inte swec har installerat några skins, rent w 7
2. Ja det gör det.
3. beroende på var du installerar W 7, om du intstallerar på samma partition/hdd som tidigare operativsystem kommer allt raderas.

ni som vill prova kan ju köra emuleringsprogram eller vad det nu va.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
1.troligtvis, tror inte swec har installerat några skins, rent w 7
2. Ja det gör det.
3. beroende på var du installerar W 7, om du intstallerar på samma partition/hdd som tidigare operativsystem kommer allt raderas.

ni som vill prova kan ju köra emuleringsprogram eller vad det nu va.

Ok.. Istället för att skapa en ny tråd skriver jag här; Jag köper en ny HDD, tar ut den nuvarande, installerar W7 på den nya, leker runt med den osv... Sen om jag stoppar i den gamla kommer jag kunna komma åt Crysis fast det är installerat på XP ? Aldrig haft 2 operativsystem samtidigt :S

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vichle
Jag hatar aktivitetsfältet. Verkar inte gå att få till ett gammalt hederligt heller med snabbstartfält och så. Sämst!

Det går visst högerklicka på "task baren" välj propertis, välj use smal icons och välj neverkombine i fliken som går att klicka i så att det blir en lista.
snabbstart går också att fixa men det är lite svårare man måste göra en ny toolbar och döpa den till internet explorer och sen var det ett steg till som jag inte kommer ihåg.
om du vill att dem ska ändra nått så är det ju alltid bra om du klickar på "send freedback" så att MS får vet vad du vill ha

**Stavning**

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Ok.. Istället för att skapa en ny tråd skriver jag här; Jag köper en ny HDD, tar ut den nuvarande, installerar W7 på den nya, leker runt med den osv... Sen om jag stoppar i den gamla kommer jag kunna komma åt Crysis fast det är installerat på XP ? Aldrig haft 2 operativsystem samtidigt :S

Varför ta ut den gamla? Kör med begge diskarna vet ja, ett op på vadera.
Sen är det bara att bota det op:et du tänker använda för stunden.

Spel får du dock installera om på W7.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Har en kompis som testade detta och han fick inte stöd för openGL i det , har någon stöt på dylikt ?

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Avstängd

En sak tycker jag är lite konstig, uppstartstiden för XP på min dator då jag hade det var den mycket längre än Vista (som jag har nu)

Men i förhandstitten så är XP snabbare än Vista

Aja, knas i min dator antagligen

Bra förhandstitt annars

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Usch, testade betan och det var inge vidare, gick inte att installera catalyst 8.12 hotfix och gick inte att avinstallera ati drivers heller..

quickstart finns inte heller så man måste tweaka massa skit.. Vista Ultimate x64 is the shit

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Från P4 och framåt har det funnits ett tillägg i processorn som tillåter upp till 64gb minne på 32-bitars prollar under linux iaf.

PAE kom med Pentium Pro, så det har funnits med bra mycket längre än Pentium 4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Det är mha en speciell & krånglig work-around som kallas PAE, det är t ex fortfarande inte möjligt för en enskild process att addressera mer än 4GB, så det är inget bra alternativ till 64bit. Det innebär också en viss prestandaförlust.

Windows stödjer detta i vissa versioner också men nyttan är inte särkilt stor.

PAE bygger på att processorn mappar om allt minne för respektive process (eller grupper av processer) så att den den fortfarande kan adressera sitt minne från 0-32bit trots att dess minnesarea egentligen ligger högre upp.

Fins en del rätt teknisk info här
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Jag skulle vilja formulera om det där lite. Alla moderna versioner av windows stödjer PAE och i vissa (dyrare server-) versioner kan man utnyttja mer minne. PAE är inte bara >4 GiB RAM. Hårdvarustöd för DEP som kom i XP SP2 och blev påslaget som standard. I Vista går det väl inte ens att stänga av.
Det kan noteras att normalt har man i två nivåer page translation, med PAE är det tre men x64 innehåller PAE och har nu fyra nivåer.

Sen tycker jag att formuleringen om att den mappar om processers minne är konstig. Enda sedan protected mode infördes (stöd i 286:an, men beror också på operativsystemet) har vi ju haft virtuellt minne och var processers minne håller hus spelar ingen roll, de kan vara i fysiska minnet eller i växlingsfilen.

Det PAE kan göra är ju att manipulera det fysiska minnet (kontra virtuella) så man har ett 32-bitars "fönster" som kan styras runt i den egentliga 36-bitars adressrymden.
Men som du är inne på så kan man bara adressera 4 GiB fysiskt minne i taget, ska man ha något annat av de 64 GiB möjliga måste man "flytta om" adresseringsfönstret.

Kan noteras att det finns en liknande idé för processer. AWE (Address Window Extensions) vilket faktiskt tillåter en 32-bitars process att hantera mer än 4 GiB minne. Men inte samtidigt, den mappar in olika delar i sin adressrymd som man sedan får växla i mellan. Kort och gott så är det krångel.
64-bit är lösningen på allt

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Någon som kan svara på mina frågor ?

1. Kan man göra det blåa fältet längst ner till exempel svart utan att behöva installera typ nya skins?
2. Klarar mitt 9800 GTX av DX10 eller det DirectX Windows 7 använder?
3. Kommer jag torska några filer av att installera betan (typ CS, mina bilder osv) ?

Ser bra ut, köpaköpa

2. 9800GTX klarar av DirectX 10. Windows 7 kör DirectX 11 så alla saker i DirectX 11 får du inte hårdvarustöd för. Kan noteras att DirectX 11 ska komma till Vista med sen när det är klart (blir väl kanske med service pack 2).

Kan noteras att det just nu inte finns något kort som stödjer alla saker som DirectX 11 ska innehålla.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Funderade också på detta.. hoppas verkligen att det stödjer 4gb när det släpps!

Att det finns så många medlemmar (till och med gamla ibitna) som ännu inte fattat hur minnesanvändningen går till

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Musikälskare

Tack för tipset, drog in de nyss på lappen

Står dock att jag bara har kvar 3 dagar :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tack för tipset, drog in de nyss på lappen

Står dock att jag bara har kvar 3 dagar :/

http://nordfoto.se/dump/win7.jpg

Då har du inte aktiverat det.

Sen kan jag vart rekomendera Kaspersky för er som vill ha ett mycket bra fungerande visrus skydd. Gratis att använnda fram till april...
http://www.kaspersky.com/windows7

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Usch, testade betan och det var inge vidare, gick inte att installera catalyst 8.12 hotfix och gick inte att avinstallera ati drivers heller..

quickstart finns inte heller så man måste tweaka massa skit.. Vista Ultimate x64 is the shit

Prova dessa:

http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&tas...

Permalänk
Medlem

...Detta operativsystem låter juh lovande!
Hoppas bara att de fixar en "Gratis" uppgradering från Vista till 7:an...men det lär väl aldrig hända! *suck*
Kör Vista 64-bit nu och jag har då inte upptäckt någon fördel överhuvudtaget med detta op framför XP...Jag hittar bara nackdelar & massa krångel...!

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Varför ta ut den gamla? Kör med begge diskarna vet ja, ett op på vadera.
Sen är det bara att bota det op:et du tänker använda för stunden.

Spel får du dock installera om på W7.

Okej ^^ Då beställer jag en 640 GB Samsung för att hedra W7 då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Win7 32bit installerat sen första dagen betan var public. Funkar verkligen finfin. Lika snabb i uppstarten som min xp pro 32bit.
Det enda jag inte får och fungera bra är ljudet. Har ett gammalt PCI ljudkort (Creative Soundblaster PCI128) med EMU10K1 ljudprocessor och ljudet är minst sagt en katastrof.
Det gnistrar och skramlar och basen är totalt överstyrd känns det som.
Har försökt reglera det genom att anpassa systemvolymen och ljudinställningar men det blir bara lägre volym av allt anpassning.
Kör nu ljudet i 24 bit och 44.1 khz fast ljudkortet bara klarar av 16 bit 44.1 khz.
Mycket märkligt men nu kan man åtminstone höra på podcasts och höra enklare ljud från datorn.
Musik eller film är dock inget nöje alls med sån dålig qvalitét på det hela.
Mycket br

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Nej när Xp blir för gammalt går ja helt över till linux, då Microsoft bara förstör sina operativsystem