Permalänk
Medlem

Hjälp med PHP i mailformulär.

Hej, jag har en litet problem angående strukturen i mitt formulär som jag håller på att leker lite med.

Problemet är att själva mailet som skickas från formuläret är väldigt ostrukturerat och kladdigt. Texten kommer direkt efter varandra hela tiden.
Så jag vill ha hjälp med hur man gör det mera strukturerat osv.

<?php $to = "info@wikegards.se"; $from = $_POST["epost"]; $subject = $_POST["subject"]; $name = $_POST["name"]; $message = $_POST["message"]; $adress = $_POST["adress"]; $postnummer = $_POST["postnummer"]; $ort = $_POST["ort"]; $telefon = $_POST["telefon"]; $fax = $_POST["fax"]; $svar = $_POST["svar"]; $message = $message . $name . $adress . $postnummer . $ort . $telefon . $fax; if (mail($to, $subject, $message,"From: $name <$from>")) echo nl2br("<h2>Ditt meddelande har skickats!</h2> <b>Mottagare:</b> $to <b>Ämne:</b> $subject <b>Meddelande:</b> $message <b>Kontaktinformation:</b> Namn: $name Address: $adress $postnummer $ort Telefon: $telefon Fax: $fax E-mail: $from <a href=\"http://lanken/kontakt.php\">Klicka här för att komma tillbaka till kontaktsidan</a> "); else echo "Det gick inte att skicka ditt meddelande"; ?>

Exempel på mail:

Citat:

Hej hej, detta är ett test!Test TestarenHemma 31203 43Ankeborg0528 - 11222330528 - 1122233

Skulle uppskatta lite hjälp samt även tips på att förbättra det i övrigt.

Hur är det t ex med säkerhet då det kommer till mailformulär och PHP?

Mvh Perca

Visa signatur

Kajan

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bara är jag som tänker fel, men varför lägger du inte in en massa <br>'s mellan?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Prova med \n\r annars där du vill byta rad.

Permalänk
Medlem

Nope, fick det inte att fungera.

provade lägga in det här:

$message = $message . $name . $adress . $postnummer . $ort . $telefon . $fax;

Funkade inte.

Provade även föregående tipsare fortfarande inget.

Men det känns lite som om det måste vara i den strängen för att det är ju den som formar mailet eller vad man ska säga.

Mvh Perca

Visa signatur

Kajan

Permalänk

Det du ska göra för att få meddelandet mer srukturerat är att lägga in <br /> och enkla mellanslag

Ex

$message = $message . "<br />" . $name . "<br />" . $adress . "<br />" . $postnummer . " " . $ort . "<br />" . $telefon . "<br />" . $fax;

Permalänk
Medlem

Nu har vi kommit ett steg längre,, men det blir bara bättre på själva formulärsvars sidan så att säga.

Mailet jag får blir däremot värre:

Citat:

fa<br />as<br />asf<br />af<br />af<br />fa<br />fa

Så, hur löser jag detta?

mvh Perca

Visa signatur

Kajan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perca
Nu har vi kommit ett steg längre,, men det blir bara bättre på själva formulärsvars sidan så att säga.

Mailet jag får blir däremot värre:

Så, hur löser jag detta?

mvh Perca

Det du ska göra är att lägga till "\r\n" där mattenrone tyckte att det skulle vara "<br />".

mattenrone: Det är mer komplext än så att skicka mail i XHTML-format. Du måste skicka mime-typer och annat. (Sedan finns det ingen anledning att använda XHTML istället för HTML i mail heller...)

Permalänk
Medlem

Okej, testade med det. Men fick det fortfarande inte att fungera.
Kanske något jag missat så jag skriver ut koden igen.

formmail.php:

<?php $to = "info@websidan.se"; $from = $_POST["epost"]; $subject = $_POST["subject"]; $name = $_POST["name"]; $message = $_POST["message"]; $adress = $_POST["adress"]; $postnummer = $_POST["postnummer"]; $ort = $_POST["ort"]; $telefon = $_POST["telefon"]; $fax = $_POST["fax"]; $svar = $_POST["svar"]; $message = $message . "/r/n" . "/r/n" . $name . "/r/n" . $adress . "/r/n" . $postnummer . "/r/n" . $ort . "/r/n". $telefon . "/r/n" . $fax; if (mail($to, $subject, $message,"From: $name <$from>")) echo nl2br("<h2>Ditt meddelande har skickats!</h2> <b>Mottagare:</b> $to <b>Ämne:</b> $subject <b>Meddelande:</b> $message <b>Kontaktinformation:</b> Namn: $name Address: $adress $postnummer $ort Telefon: $telefon Fax: $fax E-mail: $from <a href=\"http://www.wikegards.se/kontakt.php\">Klicka här för att komma tillbaka till kontaktsidan</a> "); else echo "Det gick inte att skicka ditt meddelande"; ?>

HTML:

Citat:

<form id="kontaktform" method="post" action="formmail.php">

<fieldset>

<legend>Skicka Meddelande</legend>

<label for="name">Namn:</label><br />

<input type="text" name="name" /><br />

<label for="adress">Adress:</label><br />

<input type="text" name="adress" /><br />

<label for="postnummer">Postnummer:</label><br />

<input type="text" name="postnummer" /><br />

<label for="ort">Ort:</label><br />

<input type="text" name="ort" /><br />

<label for="epost">E-Post:</label><br />

<input type="text" name="epost" /><br />

<label for="telefon">Telefon:</label><br />

<input type="text" name="telefon" /><br />

<label for="fax">Fax:</label><br />

<input type="text" name="fax" /><br />

<label for="svar">Jag vill få svar via:</label><br />

<select name="svar">

<option value="telefon">Telefon</option>

<option value="fax">Fax</option>

<option value="epost">E-Post</option>

<option value="brev">Brev</option>

</select><br />

<label for="subject">Ämne:</label><br />

<input type="text" name="subject" /><br />

<label for="message">Meddelande:</label>

<textarea name="message" cols="30" rows="5"></textarea>

<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Skicka" /><input type="reset" name="reset" value="Rensa" />

</fieldset>

</form>

Själva mailet jag sedan får blir som sagt väldigt ostrukturerat:

Citat:

adfafdafafaaf/r/n/r/nasdaffafa/r/nafadaf/r/nadfdaf/r/ndafdafd/r/nasdf/r/nasfdaf

Att det ska vara så svårt att få nån struktur på själva mailet det trodde jag aldrig det skulle vara.

Mvh Perca

Visa signatur

Kajan

Permalänk
Medlem

Du har gjort fel...

Det skall vara "\n\r" och INTE "/n/r"!

Permalänk
Medlem

Ahh, Tackar då funkar det som det ska.

Visa signatur

Kajan