Köpt macbook, hur bra router behöver jag?

Permalänk
Medlem

Köpt macbook, hur bra router behöver jag?

Har precis köpt en macbook, den snäppet äldre vita versionen. Behöver nu också en trådlös router. Frågan är hur bra sådan jag faktiskt behöver, vi har 24mbit adsl så vore bra om vi kunde utnyttja hela den linan. Tror vi får ut nästan allting också då mina nedladdningar brukar snitta runt 2,5mb/s.

Någon som har några tips på passande routrar? Högst 800kr.

Tackar för svar!

Permalänk

Vilken router som helst borde vara tillfyllest enligt dina krav.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Vilken router som helst borde vara tillfyllest enligt dina krav.

Tack för svar!

Måste ju finnas några som man ska hålla sig borta ifrån, med tanke på hur mycket vissa routrar ger folk problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Vilken router som helst borde vara tillfyllest enligt dina krav.

Håller inte med - titta på en router som stödjer draft N trådlöst eftersom Macbooken har det. Det är skillnad som natt och dag mot G-standarden.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Håller inte med - titta på en router som stödjer draft N trådlöst eftersom Macbooken har det. Det är skillnad som natt och dag mot G-standarden.

Det stämmer inte riktigt. Beror på hur gammal macbooken är. De med Core Duo klarar bara 802.11g och det är inte förrän de vita macbookarna blev utrustade med Core 2 Duo som de också fick ett wlan-kort med stöd för draft-N.

Hur som helst, det viktigaste när du kollar på en router är att den klarar av många simultana anslutningar. Är det som ofta brukar skilja bra routrar ifrån dåliga då de dåliga kan i värsta fall slå ifrån och sparka ut alla anslutna datorer och starta om om den blir för överbelastad. Linksys WRT54GL är en bra router dock inte med draft-N men klarar många anslutningar och är jäkligt stabil (efter en flashning till dd-wrt såklart).

Permalänk
Medlem

Den har Core 2 Duo. Är det alltså värt att lägga till dom extra hundringarna för en router med N-standard? Kollade på Netgear wireless-N 300 på mediamarkt häromdagen. Är det ett bra köp för 699:-? Kollade även på en annan netgear som hette wireless-g 54, vilken kostade 399:-.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju att ha en stabil router framför en som är specificerad som "snabb". Eftersom att 802.11n inte finns ännu. Den standarden är inte antagen ännu men företag gör sina egna implementationer av den vilket resulterar i att om du har ett annat märke på nätverkskortet än routern så kan det vara hög risk att hastigheten inte blir tillfredsställande.

Eftersom att du bara har 24 Mbit ADSL så möter ju en 54 Mbit-router den hastigheten med god marginal. För mig är det viktigare att ha en stabil router som inte går ner om man kör en torrent-fil t ex. Nu kan jag inte med säkerhet säga att den Netgear-router som du tittat på klarar av detta eller ej men någon här på forumet borde ha delat med sig av sina erfarenheter kring just den. Det är trots allt en rätt prisvärd och bra router om man bara tittar på det som utlovats.

Mitt råd är dock att satsa på Linksys WRT54GL och flasha den med dd-wrt (http://www.dd-wrt.com/) för att få bästa möjliga prestanda. Samtliga jag har talat med som har denna router är helnöjda och den har så vitt jag vet aldrig strulat för någon. Men som sagt, kolla upp netgearen lite närmare och se om den funkar bra med exempelvis torrents.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanols
Det viktigaste är ju att ha en stabil router framför en som är specificerad som "snabb". Eftersom att 802.11n inte finns ännu. Den standarden är inte antagen ännu men företag gör sina egna implementationer av den vilket resulterar i att om du har ett annat märke på nätverkskortet än routern så kan det vara hög risk att hastigheten inte blir tillfredsställande.

Eftersom att du bara har 24 Mbit ADSL så möter ju en 54 Mbit-router den hastigheten med god marginal. För mig är det viktigare att ha en stabil router som inte går ner om man kör en torrent-fil t ex. Nu kan jag inte med säkerhet säga att den Netgear-router som du tittat på klarar av detta eller ej men någon här på forumet borde ha delat med sig av sina erfarenheter kring just den. Det är trots allt en rätt prisvärd och bra router om man bara tittar på det som utlovats.

Mitt råd är dock att satsa på Linksys WRT54GL och flasha den med dd-wrt (http://www.dd-wrt.com/) för att få bästa möjliga prestanda. Samtliga jag har talat med som har denna router är helnöjda och den har så vitt jag vet aldrig strulat för någon. Men som sagt, kolla upp netgearen lite närmare och se om den funkar bra med exempelvis torrents.

den teoretiska hastigheten på G är 54mbps ja, men den hastigheten du får är ALDRIG så hög, utan man ska ha tur för att komma upp i 20mbps.
med N-draft som har en teoretisk hastighet på 280-300mbps brukar man kunna komma upp i ca 50mbps så att nå upp till hastigheten med god marginal stämmer verkligen inte, man ska ha en otrolig tur för det, sitta på exakt rätt avstånd, utan några hinder.
sedan nämner du att du har 24mbit mot internet, så räkna med att du max kommer att kunna nå ca 12mbit oavsett router, pga olika protokoll för att säkerställa en stabil anslutning.

IEEE 802.11g-2003 - Wikipedia, the free encyclopedia
"...maximum raw data rate of 54 Mbit/s, or about 19 Mbit/s net throughput..

detta är vad jag kommer ihåg från nätverk i gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
den teoretiska hastigheten på G är 54mbps ja, men den hastigheten du får är ALDRIG så hög, utan man ska ha tur för att komma upp i 20mbps.
med N-draft som har en teoretisk hastighet på 280-300mbps brukar man kunna komma upp i ca 50mbps så att nå upp till hastigheten med god marginal stämmer verkligen inte, man ska ha en otrolig tur för det, sitta på exakt rätt avstånd, utan några hinder.
sedan nämner du att du har 24mbit mot internet, så räkna med att du max kommer att kunna nå ca 12mbit oavsett router, pga olika protokoll för att säkerställa en stabil anslutning.

IEEE 802.11g-2003 - Wikipedia, the free encyclopedia
"...maximum raw data rate of 54 Mbit/s, or about 19 Mbit/s net throughput..

detta är vad jag kommer ihåg från nätverk i gymnasiet.

Men om jag köper en med 802.11n måste jag väl kunna använda hela min linas kapacitet? Om jag med en router med g-standard endast når 12mbit är det ju helt klart värt att lägga dom extra hundringarna för att få ut allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
den teoretiska hastigheten på G är 54mbps ja, men den hastigheten du får är ALDRIG så hög, utan man ska ha tur för att komma upp i 20mbps.
med N-draft som har en teoretisk hastighet på 280-300mbps brukar man kunna komma upp i ca 50mbps så att nå upp till hastigheten med god marginal stämmer verkligen inte, man ska ha en otrolig tur för det, sitta på exakt rätt avstånd, utan några hinder.
sedan nämner du att du har 24mbit mot internet, så räkna med att du max kommer att kunna nå ca 12mbit oavsett router, pga olika protokoll för att säkerställa en stabil anslutning.

IEEE 802.11g-2003 - Wikipedia, the free encyclopedia
"...maximum raw data rate of 54 Mbit/s, or about 19 Mbit/s net throughput..

detta är vad jag kommer ihåg från nätverk i gymnasiet.

Principiellt stämmer det. Men vissa routrar kan ställas in att köra i burst-läge och då kan man skrämma upp den några Mbit. Hur som helst är det viktigt att tänka på det du säger. Personligen värderar jag stabilitet högre än hastighet. Men alla prioriterar vi olika