Program att testa dator med?

Permalänk
Avstängd

Program att testa dator med?

Jag undrar om det finns någon mjukvara som genomför ett test på all hårdvara i hela datorn för att säkerställa att allt fungerar.

Jag jobbar med att bygga och sälja datorer, och det finns inget värre än datorer som verkar fungera vid leverans, men sen upptäcker kunden efter ett tag ett fel i någon hårdvara. Jag vill att 100% av datorerna som levereras är 100% felfria. Jag behöver ett eller flera program som testar alla hårdvara i datorn på alla möjliga sätt och letar efter fel. Ett program som även kan berätta vilken komponent som är defekt så att jag enkelt kan byta ut den. Det ska gärna gå relativt snabbt också, d.v.s. max runt två timmar.

Som det är nu kör jag lite diverse program, t.ex. 3DMark06 och Crysis Benchmark. Ibland upptäcker jag fel, ibland inte.

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

BurnIn Test kör en hel del.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Memtest och CPU-z är ju klassiker för att verkligen tortera datorn.
Till hårddisken finns ju kill disk som jag vill minnas även kan göra en prestandatest. Det finns även en hårdvaru-testare (vad jag inte minns namnet på nu) som kör igenom startordningen på moderkortet för att kolla att allt fungerar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

du får reda på om cpu:n eller ram krånglar med intelburntest och det tar runt 30 min:) (men det står inte i klar text att det är cpu eller ram som krånglar men det är ju rätt lätt att ta reda på)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Under hela min tid så har jag aldrig reklamerat något annat än moderkort och grafikkort. Inte en enda processor, RAM-minne, nätaggregat eller hårddisk har varit trasig. Det viktigaste är alltså att testa moderkort och grafikkort. Jag har nog reklamerat ca. 20 moderkort och ca. 2 grafikkort under de senaste tio månaderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Tack för svaren. Under hela min tid så har jag aldrig reklamerat något annat än moderkort och grafikkort. Inte en enda processor, RAM-minne, nätaggregat eller hårddisk har varit trasig. Det viktigaste är alltså att testa moderkort och grafikkort. Jag har nog reklamerat ca. 20 moderkort och ca. 2 grafikkort under de senaste tio månaderna.

Oj, va använder du för HDDs och RAM?
Eller är din tid väldigt kort och har använt bara MSI moderkort?

Tycker HDDs krånglar allt oftare och oftare... Massa underliga fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twe@kBoY
Oj, va använder du för HDDs och RAM?
Eller är din tid väldigt kort och har använt bara MSI moderkort?

Tycker HDDs krånglar allt oftare och oftare... Massa underliga fel.

Använder Hitachi-diskar, enbart. Inte en enda har krånglat. Dessutom är de billiga. Använder Kingston-minnen, helt fantastiska. De moderkort som krånglat mest är Asus (speciellt), Asrock och MSI. Även ett och annat Gigabyte-kort har bråkat, dock inte så många.

Ska göra en reklamation på fyra moderkort imorgon. Ett asus P5QL PRO (BSOD vid mer än 4GB RAM), ett Asus M2A-MX (FPS drop med jämna mellanrum), ett Asrock N61P-S (samma som Asus M2A-MX) och ett Biostar MCP6P M2+ (hittar inga USB lagringsenheter).

Jag skulle lätt kunna skriva en bok om vilka moderkort (och andra komponenter också) man ska och inte ska köpa, hehe.

Optisk enhet: Samsung FTW!!!
Hårddisk: Tro det eller ej, Hitachi!
Grafikkort: Vad som helst utom Leadtek!
Minnen: Kingston funkar alltid! Har köpt ca. 250 st. Kingston-minnen (2GB) de senaste 10 månaderna, inte ett enda har behövts reklamerats.
Nätaggregat: Alla säger att Xion (AXP) är skit. Det är FEL FEL FEL.
Moderkort: Abit är grymma. Inte ett enda har bråkat. Gigabyte är bra. Foxconn är också bra. Biostar är helt OK. Asus = skit. Asrock = skit. MSI = skit.

Jaja, det var lite off topic...

Permalänk
Medlem

Är man 21 år så har man nog inte fått så mycket erfarenhet eller inte byggt tillräckligt mycket för att inse att allt gå sönder.

Det beror ju på vilken nivå du vill lägga dej på. "100% felfri" är ju ett ganska stort begrepp, vad innefattar det? att hårdvaran är ok eller att du har installerat rätt drivrutiner till rätt hårdvara till rätt OS?!

Att testa allt går inte, det är idioti och slöseri med tid. Det är som att säga att du ska testa alla bildäck på marknaden innan du bestämmer vilket du ska köpa.

Bästa brukar vara att belasta datorn på ett sådant sätt som användaren kommer göra.
Är det en speldator, belasta den med SuperPI och olika högupplösta 3D-Demos under ett par timmar.
Allt ska ju anpassas till behovet

Att säga att Kingston är bäst för att du har köpt 250 stycken de senaste 10 månaderna ?!!?!?! jaha så den äldsta stickan är alltså 10 mån lång MTBF

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.