Permalänk
Medlem

adium

Jag behöver lite hjälp med att få adium att fungera. Har försökt googla runt. Har laddat ner det och så, men hur sjutton gör man för att logga in? Har säkert gjort fel någonstans, men man måste ju kunna skapa flera konton och om någon annan sitter vid min dator måste ju de oxå kunna logga in på sitt, eller har jag fel där?
Kan man kanske avinstaler apå något vis och instalera om det igen för att få det att funka.
Är helt ny i mac världen.

Hörde från en poalre i wow att han har en kompis med mac som kör med ventrilo, vad jag fattat så ska det inte funka i osx är det så, eller finns det en vent som funkar?

Permalänk

Varför skulle ventrilo inte funka för OS X? Finns både klient och server.
http://www.ventrilo.com/download.php

Ang Adium är det bara att lägga till konto ju.
http://trac.adiumx.com/wiki/CreatingAnAccount

Permalänk
Medlem

Med risk för o verka korkad men jag får upp en ansluter till konto. Men måste ha gjort fel första gången. Trött o inte orka läsa allt eller så. Måste skrivigt fel då. Men man borde ju kunna göra om allt. Trycker jag bort den så finns ju det där pluset att trycka på men då blir rutan bara större eller mindre.
Angående vent, alla kör ju på 2.1 eller vad den heter som ligger i ventrilo mix. Vad jag ser finns bara en nyare till mac, då går det ju inte.

Permalänk
Medlem

Vent finns bara i sena versioner ja, dock vet jag inte om man kan köra vent i ett vmware fönster samtidigt som man kör wow i osx?

Permalänk
Medlem

Antingen kan du köra ventrilo via t.ex. CrossOver vilket fungerar riktigt bra. Nackdelen är ju att du inte kan använda push to talk förutom när du har fönstret aktiverat så du får leva med att ha automatisk aktivering av mikrofonen. Finns iofs ett "hack" till linux, men jag har inte provat om det går att köra på Mac.

Annars kan du väl helt enkelt köra senaste versionen? Det är otroligt många förbättringar som kompressor och sådant. Jag förstår inte riktigt varför man vill köra den gamla om det inte är för att slippa 8 personer spärren men i så fall kan man ju bara hyra en server istället.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Du kan köra Vent via VMWare. Dock så får du köra med voice activation då inte push to talk inte funkar via VMware. Men det ska även gå att köradet via wine, dock fick jag aldrig detta till att funka något bra.

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande problem att ansluta till flera konton i Adium eller har du löst det?

Iaf så måste du lägga till konton i Preferences i Adium och sedan kan du välja vilka som ska vara online under Status. Funkar inte på riktigt samma sätt som MSN i Windows men det är oftast bättre att direkt köra flera konton i samma chattklient.

Permalänk
Medlem

Jag hade gillat Adium väldigt mycket om det hade haft stöd för offlinemessages..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag hade gillat Adium väldigt mycket om det hade haft stöd för offlinemessages..

Om du menar för MSN så har det stöd för dem nu för tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Om du menar för MSN så har det stöd för dem nu för tiden.

Jaså?? Har Adium (MSN) stöd för offlinemeddelanden? Å fan, då konverterar jag till adium direkt
Ska genast kollas upp..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att det fungerar med offlinemeddelanden

Men nu undrar jag nåt. I "den riktiga" MSN-klienten till windows så kan man välja om den ska spara ens lösenord eller inte. I mitt fall vill jag inte det, utan vill skriva in det för varje gång jag loggar in. Hur gör jag detsamma i Adium?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Kan bekräfta att det fungerar med offlinemeddelanden

Men nu undrar jag nåt. I "den riktiga" MSN-klienten till windows så kan man välja om den ska spara ens lösenord eller inte. I mitt fall vill jag inte det, utan vill skriva in det för varje gång jag loggar in. Hur gör jag detsamma i Adium?

Är det inte bara till att gå in i konto-inställningarna och sudda ut lösenordet och sen välja att inte spara det nästa gång den frågar om det?

Har inte provat själv dock.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Aha, nu så. Första gången man fick ställa in allt så sparade den lösenordet automatiskt. Men när jag tog bort det och sparade den inställningen, och sen valde att logga in på kontot så kom det upp en ruta där man fick skriva in lösenordet och där fanns en liten ruta att kryssa i om man ville att den skulle komma ihåg lösenordet.
Eller så missuppfattade jag installationen, det kanske bara var ett skapande av konto på Adium, man kanske inte behövde ange lösenordet då, så hade man fått frågan sen och möjligheten att inte kryssa i "spara lösenord"-rutan

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tänkte istället höra med er om det är någon som fått igång msn-pecan med Adium än?

Permalänk
Medlem

Another one.
Stör mig lite på att man inte hör något trevligt ljud när någon skriver till en. Man sitter ju inte konstant vid sin Mac eller har skärmen inom synhåll. Inte jag i alla fall.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Another one.
Stör mig lite på att man inte hör något trevligt ljud när någon skriver till en. Man sitter ju inte konstant vid sin Mac eller har skärmen inom synhåll. Inte jag i alla fall.

Bara att gå in under Inställningar > Händelser och välja vilken ljuduppsättning man vill ha.
Det finns ett flertal att välja mellan, man kan även ladda hem fler på www.adiumxtras.com och konfigurera programmet så att det beter sig/låter precis som man vill.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.