Permalänk

Hög frekvent pip, samt seghet.

Jag öppnade datorn och dammsög lite i den.
När jag senare startade gav den ifrån sig ett högfrekvent pip, låter som om det kommer från nätaggregatet men är inte säker.
Upplever även att datorn går segare efteråt.

Någon som har några idéer om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk

Tvivlar på att datorn hade fungerat om det hade varit en urladdning faktiskt

Permalänk

Med glimten i ögat så kan man kanske säga att, efter att ljuddämpande damm mattan tagits bort så hörs pipet bättre... Se efter så du inte fått en sladd att hamna över någon av fläktarna (centrumdelen)... Angående prestandaskillnaden så bör du verifiera att det verkligen är så, genom att köra något testprogram (3DMARK06).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Med glimten i ögat så kan man kanske säga att, efter att ljuddämpande damm mattan tagits bort så hörs pipet bättre... Se efter så du inte fått en sladd att hamna över någon av fläktarna (centrumdelen)... Angående prestandaskillnaden så bör du verifiera att det verkligen är så, genom att köra något testprogram (3DMARK06).

Nu när jag lyssnar lite noggrannare så är inte pipet konstant, utan det kommer lite då och då. Ofta i samband med att datorn jobbar lite. Kan det ha något med mina minnen att göra?

Edit: Öppnade lådan och lyssnade lite, och är nu nästan säker på att det kommer från nätaggregatet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metabolic
Nu när jag lyssnar lite noggrannare så är inte pipet konstant, utan det kommer lite då och då. Ofta i samband med att datorn jobbar lite. Kan det ha något med mina minnen att göra?

Nej, minnena har ingen möjlighet att alstra ljud. Fläktars glidlager kan ge oljud när de är slitna. Plastkablar som ligger emot fläktnav kan ge gnisslande/skrapande ljud. Även disklagren kan ge ljud men så är de rejält gamla och slitna...

Nätaggregaten är switchade vilket innebär att ingångsspänningen hackas upp i småbitar varav de lika utspänningar skapas. Detta ger en högfrekvent signal som normalt dämpas bort helt med ferrit -kärnor/ringar. Dåliga nätaggregat kan teoretiskt ge ifrån sig mer eller mindre ljud beroende på belastning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Chipset ska inte heller kunna ge från sej ljud, men mitt gjorde det i närmare ett år innan det slutligen gav upp.

Om det piper från nätagget så är nog en lindning eller en spole/transformator lös. Kan gå att laga med icke elektriskt ledande icke lösningsmedelsbaserat lim, epoxy brukar vara bra. Varning för att spänningen in i nätagget är stark nig för att döda, och att även fast du slitit ut sladden kan det finnas laddning kvar som kan ge alvarliga skador (brännskador och hjärtflimmer är några exempel).

Permalänk
Citat:

Nej, minnena har ingen möjlighet att alstra ljud. Fläktars glidlager kan ge oljud när de är slitna. Plastkablar som ligger emot fläktnav kan ge gnisslande/skrapande ljud. Även disklagren kan ge ljud men så är de rejält gamla och slitna...

Nätaggregaten är switchade vilket innebär att ingångsspänningen hackas upp i småbitar varav de lika utspänningar skapas. Detta ger en högfrekvent signal som normalt dämpas bort helt med ferrit -kärnor/ringar. Dåliga nätaggregat kan teoretiskt ge ifrån sig mer eller mindre ljud beroende på belastning.

Jag tycker inte att mitt nätaggregat är så värst dåligt. Ett Xilence 480W från hösten 2007. Så det borde inte vara kasst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Chipset ska inte heller kunna ge från sej ljud, men mitt gjorde det i närmare ett år innan det slutligen gav upp.

Om det piper från nätagget så är nog en lindning eller en spole/transformator lös. Kan gå att laga med icke elektriskt ledande icke lösningsmedelsbaserat lim, epoxy brukar vara bra. Varning för att spänningen in i nätagget är stark nig för att döda, och att även fast du slitit ut sladden kan det finnas laddning kvar som kan ge alvarliga skador (brännskador och hjärtflimmer är några exempel).

Var köper man epoxy?
Tror du att Scantech Cyanofirm funkar också?
Men om man rycker sladden och väntar en stund så måste det laddas ur. Är det i spolen/lindnignen eller det sitter väl klart en kondensator där också?

Permalänk

Om inget laddar ur kondensatorerna så kommer de vara laddade i upp till månader beroende på kavlité. Ladda ur kondensatorer bör ske med en resistans, beroende på storlek på kondensatorn ska den vara olika stor så att man inte laddar ur för fort om det är en stor konding eftersom de kan explodera i värsta fall.
Epoxy: http://sv.wikipedia.org/wiki/Epoxy

Du limmar fast lindningar som är lösa (inte säker att det hjälper om lindningen är under de synliga). Så enklast är ju att köpa nytt agg (och minst riskfyllt om man inte vet vad man sysslar med).

Permalänk
Citat:

Jag tycker inte att mitt nätaggregat är så värst dåligt. Ett Xilence 480W från hösten 2007. Så det borde inte vara kasst.

Jag skrev inte att ditt nätaggregat var dåligt !
Jag räknade upp olika saker som skulle kunna orsaka pip/oljud i en PC.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Om inget laddar ur kondensatorerna så kommer de vara laddade i upp till månader beroende på kavlité. Ladda ur kondensatorer bör ske med en resistans, beroende på storlek på kondensatorn ska den vara olika stor så att man inte laddar ur för fort om det är en stor konding eftersom de kan explodera i värsta fall.
Epoxy: http://sv.wikipedia.org/wiki/Epoxy

Du limmar fast lindningar som är lösa (inte säker att det hjälper om lindningen är under de synliga). Så enklast är ju att köpa nytt agg (och minst riskfyllt om man inte vet vad man sysslar med).

Ja men det är en pengafråga. Många födelsedagar/konserter nu i februari/mars. Och pipandet håller på att driva mig till vansinne haha
Jobbar faktiskt som elektriker, kan fråga nån kille på jobbet som sysslar mycket med sån lill-elektronik.

Citat:

Nej nej, jag vet. Men vad jag menade var att ett nätagg. ska väl hålla i mer än ca 1,5 år? Annars är det under all kritik tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

------------------
Xilence är budget och kan väl precis som alla andra funka, deras cpufläktar (understrycker här att det står fläktar och inte nätagg efter ett tlfsamtal) t e x som skall vara "silent" är skrämmande högljudda med högfrekvent buller exempelvis, rekomenderar dig att skaffa ett nytt agg, hellre det än att agget failar och din dator stannar med dataförlust som följd pga den oväntade avstängningen vilket ju har hänt mer än en gång i datorvärldens historia.

Säger inte det här för att vara elak eller nedlåtande utan för att jag har stor sannolikhet att misstänka att ditt agg pga pipandet från antagligen ngn kondning kommer gå sönder inom en överskådlig framtid, det torde även orsaka viss instabilitet för ditt system till sist och har du tur så håller agget ett bra tag till, annars så antar jag att du vet vad som sker:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Reklamera nätagget, du har 36 månaders reklamationsrätt mot säljstället med enda krav att du kan uppvisa inköpskvittot. Sedan är det inte sagt att de dömer det som fel, de kan tycka att det är slitage eller yttre åverkan osv (täcks inte av reklamatonsrätt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Reklamera nätagget, du har 36 månaders reklamationsrätt mot säljstället med enda krav att du kan uppvisa inköpskvittot. Sedan är det inte sagt att de dömer det som fel, de kan tycka att det är slitage eller yttre åverkan osv (täcks inte av reklamatonsrätt).

--------------
Försök påvisa att detta är ett produktionsfel och köparen måste även påvisa att felet funnits från start och det blir nog knepigt, är stället som sålt dem knepiga så kommer de säga -tyvärr, normalt slitage och bevisbördan ligger hos dig hos kund efter de första sex månaderna, dvs köparen måste själv bevisa att felet funnits från start och det blir svårt, säljaren har ingen som helst bevisbörda i detta fall utan kommer med lätthet undan, konsumenträtten är usel i dagens läge.
Reklamationsrätt är en urusel grej egentligen, ska man köpa nåt så köp med tre till fem års garanti isåfall mot tillverkaren, reklamationsrätten är då rakt inget att hänga i julgranen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
------------------
Xilence är och förblir budget, deras fläktar t e x som skall vara "silent" är skrämmande högljudda med högfrekvent buller exempelvis, har ingen egen erfarenhet av dem som nätagg men har hört rykten att det ska vara samma...ursäkta -skit som i Ace aggen och de är budget...så att det är lindningar o s v som piper i ett sånt agg efter snart två års gång är inte ovanligt, rekomenderar dig att skaffa ett nytt agg, hellre det än att agget failar och din dator stannar med dataförlust som följd pga den oväntade avstängningen vilket ju har hänt mer än en gång i datorvärldens historia.

Säger inte det här för att vara elak eller nedlåtande utan för att jag har stor sannolikhet att misstänka att ditt agg kommer gå sönder inom en överskådlig framtid, det torde även orsaka viss instabilitet för ditt system till sist och har du tur så håller agget ett bra tag till, annars så antar jag att du vet vad som sker:)

Jag har inga dåliga erfarenheter av mitt nätagg, förutom möjligtvis detta då. Det har inte alls varit högljutt, snarare motsvarat mina förväntningar.
När det nu väl går sönder så borde det inte hända något annat än att datorn bara lägger av - har jag fel?
För isf är det ju inte hela världen om den bara lägger av för det kan ju liknas med strömavbrott t ex. Det är nog värre om det blir kortslutning i nätagget.

Citat:

Köpte det på datorbutiken.com, och de gick ju i stöpet nu för inte så längesedan. Frågan är om det är lönt att ens försöka reklamera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
--------------
Försök påvisa att detta är ett produktionsfel och köparen måste även påvisa att felet funnits från start och det blir nog knepigt, är stället som sålt dem knepiga så kommer de säga -tyvärr, normalt slitage och bevisbördan ligger hos dig hos kund efter de första sex månaderna, dvs köparen måste själv bevisa att felet funnits från start och det blir svårt, säljaren har ingen som helst bevisbörda i detta fall utan kommer med lätthet undan, konsumenträtten är usel i dagens läge.
Reklamationsrätt är en urusel grej egentligen, ska man köpa nåt så köp med tre till fem års garanti isåfall mot tillverkaren, reklamationsrätten är då rakt inget att hänga i julgranen.

Tror inte det kommer gå att säga att det är produktionsfel, då borde jag ju märkt felet tidigare. Får väl helt enkelt köra på tills det havererar och sen köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inga dåliga erfarenheter av mitt nätagg, förutom möjligtvis detta då. Det har inte alls varit högljutt, snarare motsvarat mina förväntningar.
När det nu väl går sönder så borde det inte hända något annat än att datorn bara lägger av - har jag fel?
För isf är det ju inte hela världen om den bara lägger av för det kan ju liknas med strömavbrott t ex. Det är nog värre om det blir kortslutning i nätagget.
----------------
Nåväl, det var deras fläktar som säljs separat, t e x 120mm, bra att det funkat som du velat.. du kan råka ut för att när det blir t e x strömavbrott och ngt skrivs till disken i just det ögonblicket få korrupt data, t e x windowsfiler som blir knas, inte ofta det händer men ibland så
Better safe than sorry:)

Köpte det på datorbutiken.com, och de gick ju i stöpet nu för inte så längesedan. Frågan är om det är lönt att ens försöka reklamera.
----------------
Attans:(

Tror inte det kommer gå att säga att det är produktionsfel, då borde jag ju märkt felet tidigare. Får väl helt enkelt köra på tills det havererar och sen köpa ett nytt.

----------------------------------------------------------------------
Helt sant

Visa signatur

Permalänk

Kan detta drabba andra filer på disken eller bara C: partitionen? Har nämligen massa grejer på en annan partition på samma disk.

Permalänk
Citat:

Kan detta drabba andra filer på disken eller bara C: partitionen? Har nämligen massa grejer på en annan partition på samma disk.

Ingen av diskarna har skadats av detta. Möjligtvis har en logfil eller liknande inte stängts rätt och du kan behöva köra en konsekvenstest ( CHKDSK n: /F ) för att kolla upp och rätta till systemdisken.

Visa signatur

Permalänk

Provade igår att rycka grafikkortet och sen starta datorn, och då försvann pipet. Kan det var grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Asså detta med högfrekvent tjutande, upptäckte jag på min skärm, av märke Benq, men löste det genom en enkel kontakt på ledningen mellan skärmen och väggen, så det var troligen någon transformator i skärmen som alstrade oljudet. Så jag tycker att det låter som nätagget ändå trots din senaste upptäckt.

Permalänk
Medlem

kanske bara så enkelt att nätagget e på gränsen för att klara driva ditt grafikkort och får arbeta väldigt hårt.. varav det lilla oljudet från någon spole eller dyl.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SalaMAD
Asså detta med högfrekvent tjutande, upptäckte jag på min skärm, av märke Benq, men löste det genom en enkel kontakt på ledningen mellan skärmen och väggen, så det var troligen någon transformator i skärmen som alstrade oljudet. Så jag tycker att det låter som nätagget ändå trots din senaste upptäckt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuM
kanske bara så enkelt att nätagget e på gränsen för att klara driva ditt grafikkort och får arbeta väldigt hårt.. varav det lilla oljudet från någon spole eller dyl.

Jag misstänker det också. Ska iallafall låna hem ett nätaggregat från jobbet och prova. Får se om det forstätter att pipa då.

Permalänk
Medlem

Låter som helt vanligt "coil whine", något som är svårt att komma ifrån när det gäller nätaggregat. I princip alla nätaggregat ger ifrån sig sådana ljud, likaså många grafikkort när dessa är under belastning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
Låter som helt vanligt "coil whine", något som är svårt att komma ifrån när det gäller nätaggregat. I princip alla nätaggregat ger ifrån sig sådana ljud, likaså många grafikkort när dessa är under belastning.

Det har inte låtit så innan, och det låter verkligen högt också. Kunde inte ha på datorn igår.