Permalänk

Nätverksskrivare - Problem

Hej!
Har nyligen köpt ny dator och håller på att få igång nätverket och alla viktiga delarna runt omkring datorn, och så kommer jag till skrivaren.
Har hittat skrivaren då man går in i:
Kontrollpanelen -> Skrivare -> [Högerklick] -> lägg till skrivare... -> Lägg till en nätverksskrivare... -> väljer rätt skrivare.

Här uppstår problemet. När jag klickar Nästa, för att ansluta till skrivaren, kommer ett felmeddelande upp som lyder enligt följande:
"Det gick inte att ansluta till skrivaren. Den lokala tjänsten för utskriftsbuffert körs inte. Starta om bufferten eller datorn."

startar om datorn och samma problem uppstår igen, någon som vet vad som är felet, eller kan hjälpa mig med detta problemet på något sätt?
För att göra det klart och tydligt så är allt anslutet, skrivaren är på och jag hittar både skrivaren och den datorn skrivaren är ansluten till. Har tidigare haft en dator i samma rum med samma anslutning som den nuvarande, och skrivaren fungerade perfekt då. Nu har jag Vista på denna datorn och XP på den andra datorn, kan detta vara felet, att skrivaren inte är kompatibel med vista?

är tacksam för alla svar

Permalänk

Är skrivaren en riktig nätverksskrivare eller har du bara delat ut den i nätverket? Är det en nätverksskrivare så ska det fungera kanon att bara ansluta den tll din router/switch och sen installera drivrutinerna på båda
datorerna (då kan inte Vista störa ut något då det inte går igenom den först). Ett bra tips idag är att alldrig använda cd skivorna med drivrutiner som följer med tillbehör, tanka alltid ner från tillverkarens hemsida så du får den nyaste versionen. Skrev inte vilken modell du har av skrivaren så svårt att tipsa mer.

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk

Skrivaren är en HP Laserjet 1010 som är ansluten till den andra datorn, och sedan utdelad på nätverket (vilket jag trodde klassificerades som nätverksskrivare). Men problemet är ju att det inte går att ansluta till den, utan att det kommer upp ett felmeddelande om skrivarbuffert och grejer - vilket jag inte fattar något av överhuvudtaget. och även ifall jag startar om datorn så kvarstår som sagt problemet.

Edit:
Jag är glad och förbryllad över att kunna säga att problemet är löst. Efter att ha testat ytterligare 3 gånger så anslöt datorn till slut till skrivaren, och nu fungerar det precis som det skall tack för svaret ändå.

Permalänk

Windows fel, man väntar så fixar det sig själv hehe. Skönt att det löste sig

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display