Permalänk

Switch 8p

Jag vill köpa en switch 8 portars istället för min router, för att routern hakar upp sig lätt.
Någon som vet en bra 8p switch som ligger under 500 lappen?

Permalänk
Medlem

De flesta switchar duger för hemanvändning.

Får du vara ett ip och du har fler datorer måste du dock ha en router.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Skaffa ett bra skydd också om du ska ha burken direkt på nätet.
I Linux är en egen firewall med iptables etc rätt bra.
I windows vet jag inte - en bön till högre makter att ingen illasinna person hittar dig är nog enda medlet, tyvärr.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
I windows vet jag inte - en bön till högre makter att ingen illasinna person hittar dig är nog enda medlet, tyvärr.

www.svd.se/opinion/kolumnister/susannapopova/artikel_675291.s...

Amen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Haha, så sant. Folk som verkligen tror på att världen ska gå under etc borde kanske tagga ner.
Ang. OS så är det kanske lite mer jordnära när t.o.m. platser som sjukhus totalhavererar i mängd när "viss" mjukvara är använd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Hehe kunde inte låta bli.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Egentligen så vill jag inte köpa nåt nytt, men det känns som om jag måste eftersom uppkopplingen stängs av ofta. Det är inte från internet leverantören, har kollat upp det.
Jag har 5 datorer som skall kopplas upp mot nätet.
Därför har jag en extra switch som jag kopplar till routern.
Min router: D-link DIR-100 är 4 portars.

ROUTER
-wan porten kopplat hit
-3 portar till datorer
-1 port som går till switch

Switch
-1 till router
-2 till datorer

Vet inte om jag gör rätt, om det är därför uppkopplingen stäng av ofta.
Eller om det är nån inställning jag ska ändra.

Permalänk
Medlem

ser rätt ut.

DIR-100 är väl dock en budgetrouter, om du fildelar mycket så skulle det kunna vara att den inte kalrar så många anslutningar man kan få med tillex bittorrent

Permalänk

Ok, så om jag köper en ny router, spelar det någon roll om jag köper en 8 portars(om det finns) eller en 4 portars och gör som jag gör nu.

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll, 8p-routrar brukar dock vara dyrare, om det ens finns till hemanvändare

det finns många trådar som handlar om vilka routrar som är bra och inte.
leta recensioner och sånt också

Permalänk

Köp DIR-655 eller DIR-855.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Avstängd

Skippa D-Klonk helt och kör på en sådan här:

http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a=viewProd&productId=26...

Och lägg sen in pfsense på den. Det kräver lite jobb och är kanske inte vad du är ute efter, men slutresultatet är väldigt bra.

Till skillnad från D-Klonk som är väldigt dåligt oavsett

Permalänk
Medlem

2100kr och du kommer inte kunna ha GBit mellan dem.

Själv kör jag en DIR-655 för att skydda Windowsburkarna (plus att du har trådlöst om du skulle vilja använda det senare). Inga problem, haft den snart i två år med massiva downloads/uploads och den bara tuffar på. Startade om den efter ett strömavbrott (den blev lite sur efter avbrottet) och en till gång tror jag, totalt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
2100kr och du kommer inte kunna ha GBit mellan dem.

Mellan vilka? Denna är tänkt som brandvägg och sen kopplar man ju den till sitt interna nät. Den dagen man får gigabit från sin ISP får man ju byta dock.

Du kan ju inte jämföra en hemmarouter från D-Link med en fullfjädrad brandvägg med pfsense på I pfsense kan man bland annat ställa antalet sessionstates fritt och är inte utlämnad till tillverkarens goda vilja och oftast samma tillverkares ovilja att redovisa denna siffra för sina egna prylar.

Permalänk
Medlem

En fullfjädrad brandvägg? med pfsense känns rätt så onödig för en hemanvändare.

Själv kör jag en DIR-615 men inte för att skydda burkarna utan för att få ett internt nätverk.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
En fullfjädrad brandvägg? med pfsense känns rätt så onödig för en hemanvändare.

Själv kör jag en DIR-615 men inte för att skydda burkarna utan för att få ett internt nätverk.

Beror ju lite på vilken funktionalitet man är ute efter. Har man låga krav och nöjer sig med nödtorftig access så kanske D-Link är ett alternativ.
Själv kör jag min söta pfsense virtuellt i en esx-kärra och har genom den tre olika vpntunnlar öppna till bland annat jobb. Skönt att slippa fippla med vpnklienter i operativet.

Som jag jag sade innan är det också skönt att verkligen ha koll på sina sesstionstates. I synnerhet om nu användaren skulle vilja toktanka via torrentprotokollet.

Sen har vi kapitlet med stabilitet. D-Link är ju ganska ökända för att ha hårdvara som överhettar och det är slumpmässigt mellan modeller.

D-Link gör alltså konsumentprodukter där funktion och stabilitet är mindre viktigt och lågt pris är det som styr produktionen.

Därmed inte sagt att det kanske inte räcker till trådskaparen, ville bara peka på ett alternativ i en något högre kvalitetsklass.
För att direkt svara på trådskaparen så duger nästan vilken miniswitch som helst. Köper du D-Links minsta switchar så får du leva med att de plötsligt en dag överhettar och slumpmässigt slutar skicka trafik. Har bytt otaliga DES-1008 (och dess föregångare) på grund av detta. De brukar hålla i ungefär 1-1,5 år. Ett alternativ som visat sig bra mycket stabilare är netgears små plåtswitchar. fs105, fs108, gs105 och gs108. Nu har de visserligen kommit ut i ny energisnålare variant så risken finns alltid att de har höjt vinstmarginalen genom att byta ut andra delar till billigare och sämre komponenter, men det är nog alltid ett bättre val än motsvarande D-link i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Är det inte då märkligt att gs105(plåt) samt gs605(plast) har samma tekniska spec?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det inte då märkligt att gs105(plåt) samt gs605(plast) har samma tekniska spec?

De skiljer på en ganska väsentlig punkt. Plåt avger värme bättre än plast och förhindrar överhettning på ett effektivare sätt.
Självklart är innehållet detsamma, detta är billiga prylar och företagen måste spara pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Alix lösningen är riktigt bra. Ifrån http://www.applianceshop.eu/ kan du få samma konfiguration för ca 400 kr mindre (lite roligt att för en gångs skulle behöva plocka fram nollmodem kabeln för att göra den första konfigurationen ).

pfsense är bra men m0n0wall kan vara enklare för hemanvändaren. Hur som ligger båda i en klass klart högre än genomsnittet, med en stabilitet under belastning som är imponerande, och platsar på större företag också (skänk en slant!).

100MBit för firewallen är som redan sagts mer än tillräckligt. Släng däremot in en gigabit switch för att kunna maxa filöverföringar inom lokala nätverket. Du hittar en hel del bra [ej övervakningsbar] gigabit switchar för mellan 600 - 800 kr (t o m Asus gör bra switchar i den här kategorin, men annars finns HP, Negear, SMC och andra alternativ i samma prisklasser).