Byta till FAT32 från NTFS?

Permalänk
Medlem

Byta till FAT32 från NTFS?

Tjena!

En polare köpte en disk nyss och tänkte ha den i Xbox'en och upptäckte att den var från början formaterad i NTFS. Som många vet, fungerar det inte med en NTFS disk i en XboX/PS3 så han vill byta den till FAT.

Jag tänkte, det e la bara att formatera den i Windows, easy piecy... Dock har jag inte ens valet FAT32 när jag väljer att formatera den.

Hur ska jag göra?

Det är en 1TB disk om det har någon betydelse

/T

ps. Convert commandot fungerar inte från NFTS till FAT32, bara det andra hållet.

Permalänk
Medlem

Boota upp med en ubuntu live-cd...formattera.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Boota upp med en ubuntu live-cd...formattera.

Permalänk
Medlem

Re: Byta till FAT32 från NTFS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twizz
ps. Convert commandot fungerar inte från NFTS till FAT32, bara det andra hållet.

Konvertera du till FAT32 så förlorar allt på hårddisken. Det är bara till NTFS som allt brukar vara kvar.

Permalänk
Medlem

Finns diverse olika program för att göra om partitionen. Ett av dem är partition magic. Det funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Finns diverse olika program för att göra om partitionen. Ett av dem är partition magic. Det funkar alldeles utmärkt.

Ah, så partition magic fixar det alltså... Då är det dags att leta rätt på skivan då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Konvertera du till FAT32 så förlorar allt på hårddisken. Det är bara till NTFS som allt brukar vara kvar.

Mycket väl medveten om detta, dock så är den tom så det gör inget alls

Permalänk
Medlem

Har för mig att FAT32 hanterar väll inte filer större än 4GB? Men det kanske inte är något hinder.

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Finns diverse olika program för att göra om partitionen. Ett av dem är partition magic. Det funkar alldeles utmärkt.

Installerade PM8 nu och den verkar bara kunna göra partition av 196gb som FAT32. Är det någon spärr att en partition bara kan vara 200Gb? Vad jag vet är det inte det men jag kanske har missat nått

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linglof
Har för mig att FAT32 hanterar väll inte filer större än 4GB? Men det kanske inte är något hinder.

Nja, hinder och hinder... Man har ju inte så mycket alternativ när man ska ha den i en 360 eller i en PS3'a. :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linglof
Har för mig att FAT32 hanterar väll inte filer större än 4GB? Men det kanske inte är något hinder.

Rätt. Men eftersom han ska använda den i en XboX/PS3 så har han inget annat val.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet varför den bara kan skapa ~200gb partioner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twizz
Ingen som vet varför den bara kan skapa ~200gb partioner?

En begränsning för FAT32 i Windows operativ så vitt vad jag vet. Kan dock ha fel.
Det ska gå att göra större partioner men inte ifrån Windows. Ubuntu är ett alternativ som nämndes innan. Dock kommer inte Windows operativ att kunna läsa från den partionen och jag har ingen aning om Xboxen kommer att klara av det.
Anledningen till att du inte kan formatera den till FAT32 från windows egna formateringsprogram är för att OSet inte tillåter att enhter större än 32 gb formateras till något annat än NTFS. Nu vet du det

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Hedersmedlem

mrfisse, jag förstår inte förklaringen om 200 GB gränsen.
Man kan/kunde köpa externa diskar som var större och de levererades med FAT32 så windows kan hantera det men inte formatera större än 32 GB som du säger (artificiell begränsning).

Strunta i partition magic och testa med GParted live cd.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja, diskar som är FAT32 och över 200gb finns ju att köpa så det måste ju gå att "göra" dom på något sätt. Netbook diskarna kommer med FAT32 och dom finns ju i t.ex. 500gb varianter.

Ska testa GParted Live cd.