Permalänk
Medlem

2nd drive caddy på ultraportabel?

Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta.
Syftet är att byta ut interna DVD-spelaren mot en sån här + en 2,5"-disk och på så sätt komma runt problemet att 1,8"-disken är långsam och extremt dyr att byta mot något snabbare.

~20 dollar inkl frakt.
Finns för PATA och SATA där den sistnämda antagligen är bättre att satsa på.

Vidare kan man köpa en sån här o använda DVD-spelaren som en slim extern.
http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3601276...

Är det en genomförbar idé? Är det värt hastigheten man vinner att byta en 4200rpm 1,8" mot en snabbare 2,5"?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Vilken holk tänkte du installera den i? Jag kör så i min T61p med dubbla diskar men det är tyvärr olika interfacetyper (kontakter) på olika tillverkare så du måste i de flesta fall ha en tillverkarspecifik adapter. Sen finns de olika höjd på dessa, de mest extrema ultraportabla tex Thinkpad X300 har en tunnare DVD-läsare som gör att en vanlig 2.5 tums adapter inte passar fysiskt i hålet.

Värt att nämna är också att Lenovos HDD caddy konverterar SATA->PATA i själva lådan på alla utom den sista generationen (W500,T500,T400, osv) så du ändå bara får ut PATA prestanda även med en SATA disk.

Den där usb2-adaptern på ebay var faktiskt supersmart då kan ju ha brännaren utanför datorn (jag använder min ändå så sällan).

Permalänk
Medlem

Precis, mycket smart. För min del är det nästan aldrig jag behöver dvd.

Det ser ut att bli en HP nc2400. Något sådant:
http://cgi.ebay.com.my/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3701545...

Får kolla upp noggrannare om det är SATA eller PATA. Hade inte ens tänkt på det du sa, tack för att du gjorde mig uppmärksam.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kör en sån på min 6715B har 120gb+500gb

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv

ok den där är ju tillverkarspecifik så då är de ju lugnt, du kommer att få en ganska stor prestandaförbättring med tex en 7200 varvare i tillverkarnas sista generation jämfört med en 1.8 4200 RPM men givetvis så får du bäst skjuts om du satsar på SSD (men då blir de dyyrt).

Jag brukar köra acronis true image för kloning mellan diskarna sen är de ju guld om du behöver byta OS tillfälligt eller om du vill ha prestandaökningar på virtuella maskiner (du kör värd-OS på en disk och gästerna på den andra).

Permalänk
Medlem

Man kan ju och köra Raid ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Man kan ju och köra Raid ?

nej, inte hårdvaruraid i alla fall, vet inte hur det är med HP men Lenovos holkar är det bara W700 (med 2 interna diskar) som supporterar hw-raid, synd om du frågar mig :).