Nu har jag fått nog! Övervakningssystem i Bilen

Permalänk
Medlem

Jag är tillräckligt gammal för att äga en bil och gör det också. Jag är inte så rädd om min Corolla, men jag har precis krockat så jag vet hur surt det är att lägga upp 5000 spänn för något väldigt onödigt.

Nåväl, tänkte bara upplysa lite om lagrummet. Polisen har lite dokument som både talar om vad som krävs för videoövervakning och tipsar lite om hur man kan förenkla för polisen vid ett inspelat brott.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=36014&pageversion=1.jsp

Speciellt intressant var denna:

http://www.polisen.se/mediaarchive/1688/32329/Kameraovervakni...

Samt själva lagtexten:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Brott mot denna lag verkar kunna ge böter eller fängelse i högst ett år.

Läs igenom så du vet vilka risker du tar

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd

Tack PBGP.

Nu kommer jag inte fortsätta me denna idé för att tjejen sätter sig på tvären, jag har tillräckligt med datorer och vi behöver pengarna till semestern i sommar.
Jag har hittat en firma som kan knacka ut bucklan för 2000 kr också.
I fortsättningen ska jag fortsätta att dubbelparkera där det går, ställa bilen längst bort på parkeringar och fotografera regplåtarna med min mobilkamera.

Tack alla för den hjälp jag har fått.
Jag tycker fortfarande inte detta är en dålig idé, det är klart genomförbart och jag kanske återkommer till detta vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
och vad händer om någon stjäl bilen ? och är övervakningen laglig ?
Om du vill vara någorlunda säker så kommer slutnotan för övervakningsgrejerna kanske kosta mer än bilen

Men å andra sidan vem går in i en bil riggad med överdrivet mycket övervakningsgrejer, eller ifs då kanske folk tror att det verkligen finns något av värde i bilen hehe

Finns en GPS-Tracker vid namn eT-10 hos Clas Ohlson som mycket väl kan komma till pass..

Permalänk
Medlem

fy va gött de skulle vara att ha nått sånt på sin moppe! vill få bort alla p12or osv som ska testsitta min och mina polares moppar när vi inte är där *bitter*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

I fortsättningen ska jag fortsätta att dubbelparkera där det går, ställa bilen längst bort på parkeringar och fotografera regplåtarna med min mobilkamera.

Sorry men den där idéen är sämre än den första. (kameraövervakning i bilen)
Vad tror du folk tror om du står och fotograferar deras nummerskyltar.
Att du registrerar dem pga deras politiska åsikter ?... ja det är bara ett exempel av många.

Risken för att du för eller senare får stryk är ganska överhängande.
Jag skulle rekommendera att du lägger ner ideen och hoppas på det bästa...
att du inte får några mer bucklor i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Sorry men den där idéen är sämre än den första. (kameraövervakning i bilen)
Vad tror du folk tror om du står och fotograferar deras nummerskyltar.
Att du registrerar dem pga deras politiska åsikter ?... ja det är bara ett exempel av många.

Risken för att du för eller senare får stryk är ganska överhängande.
Jag skulle rekommendera att du lägger ner ideen och hoppas på det bästa...
att du inte får några mer bucklor i framtiden.

Vem ger någon stryk för att han fotograferar din nummerplåt?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk

min nummerplåt ?
jag har inte ens bil.

läs det jag skrivit en gång till.

Jag kan ju säga att jag personligen tror på icke våld... men det finns många människor där ute med extrema åsikter som dessutom är våldsamma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
skaffa sån där fotoövervakning som tar en bild i sekunden. det borde vara lagligt i så fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Men man får ju filma vad fan man vill på allmän mark, varför får man inte övervaka? Är ju samma sak

Frågan är vad som defineras som filmning och fotografering. jag skulle nog säga att en kamera som är inställt på att ta X bilder på utsatt tid räknas som kamera. det behöver nog inte vara 24fps för att vara 'laggfritt'
Är det din tomt dvs din garageuppfart så får du övervaka din tomt så länge du har en liten skylt någonstans där det står övervaktat. men du bor nog i lgh med gatans parakering.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
fotografera regplåtarna med min mobilkamera.[/B]

Är faktiskt ganska så skeptisk till den metoden. Säg att du står mellan bil 1 och 3, bil 3 åker iväg och det kommer en bil 4. Hur kan du veta säkert att det är bil 3 som gjort skadan när den åkte eller bil 4 när den kom?

Vad är det för bil förresten? En liten buckla är hemma fix för mig, spackel / sugklocka / liten hammare och lackspruta. Beror ju helt på lackpris och person i för sig.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet,
pröjsa nån jävla snorvalp som passar bilen medans du är inne o handlar bärs på bolaget eller liknande.
50 bagare borde ju räcka i veckan, så är ju glina glada.....dessutom så gör du din medborgarplikt genom att förhindra att snorisarna ränner runt o hittar på bus.

Annars är ju bruden eller morsan (eller båda tillsammans) klara kandidater till vaktposteringen :).
Utrusta dem bara med solbrillor, cigg o mobiler med nice kamera, och placera dom precis vart du vill på parkeringsplatsen. Där kan de stå o spana och gagga med varandra ;).

/Micke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Frågan är vad som defineras som filmning och fotografering. jag skulle nog säga att en kamera som är inställt på att ta X bilder på utsatt tid räknas som kamera. det behöver nog inte vara 24fps för att vara 'laggfritt'
Är det din tomt dvs din garageuppfart så får du övervaka din tomt så länge du har en liten skylt någonstans där det står övervaktat. men du bor nog i lgh med gatans parakering.

Men jag menar, man får ju gå runt på gator mm och filma och fotografera, det är helt lagligt. Vad är skillnaden att övervaka egentligen? Ingenting.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Ska nog kanske försöka utveckla min dator till något av detta i framtiden. Låter som en kul utmaning!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

beställ random strömsnål dator från cartft.com som har ett pci kort, i med en 2.5" 500gb disk samt ett billigt 100fps /4 video övervakningskort, det följer nästan alltid med rätt mjukvara. sedan köper du några billiga IR kameror som gillar 12v.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Ok, så här ser jag på det hela:

Angående att det är olagligt att filma med övervakningskamera. Vad är det som säger att din fru/flickvän/bar/kompis inte råkade sitta i bilen och filma vid just det tillfället?
Eller så behöver man in te ens nämna att det blev filmat, det är bara att säga att du såg det hela själv på avstånd. Ha gärna med en vän eller liknande som såg det hela med... så att säga.

Övervakningssystem behöver inte alls va så dyra som alla säger. Kika runt på lite olika ställen som tex Teknikmagasinet eller Jula. De har lite olika kitt som kanske går att använda. Känns nästa lite överdrivet att bygga bilmonterad dator med mera för att ta upp lite filmsnuttar.

Varför inte ta och prata med en bilsteroverkstad, eller vad man nu ska kalla dom, för lite tips om batterier och hur du ska koppla så att du inte står med tomt batteri helt plötsligt. Bör inte vara några problem att koppla så att du laddar två batterier när du kör, men när tändningen är av så används bara ett.

Angående antalet kameror: Räcker det inte med två? Snett bakåt vänster och snett bakåt höger. Då får du med nummerplåtarna på de bilar som har parkerat bredvid dig då de backar ut. Det är ju väldigt sällan du får parkeringsskador från bilen framför dig så att säga.

Permalänk
Medlem

Köp en gummilist från clasohlsson eller biltema för 39:-

..om inte det stämmer in på din estetiska läggning eller om det är en finbil (dvs volvo 850 eller motsvarande) så får du väl lov att skaffa barn eller nåt, som kan sitta i bilen och bevaka medan du går in på affären\bion etc. Pris 1 000 000kr fördelat på hela ditt liv, PRICELESS IMO!

För övrigt har jag nyss satt ihop ett 12v-övervakningssystem för min sommarstuga, både ute\inne, (IR) Funkar klockrent, USB-modemet gör det möjligt att övervaka skiten också Pris. 4000kr. + 200kr\månaden

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Avstängd

Olagligt eller ej med kamera, polisen är tacksamma för all bevis och där också kameror som filmar/fotar.
Men är man riktigt smart så tar man fram regnummer och går med det till polisen, behöver inte nämna att det kommer från någon film eller foto.

Kompisens bil blev påkörd på en parkering och han hade mobilen i handen och tog en bild av bilen när den körde iväg.

Det finns webcam/övervakninskameror med SD minne = HÄR 999kr

Eller alternativ = den här, 2999kr
Dock så måste man ha en enhet som spelar in video också, kanske en portabel multimedia spelare som T ex. Archos AV480, 80GB HDD och filmerna är AVI.

Det är dom billigaste alternativen jag kom på, lätta att installera och drar inte för mycket av bilbatteriet.

Sen dom där dumma förslagen att inte blanda in polisen och fixa det själv med en SMITARE.. dumt dumt, då SKA man blanda in snuten, då kanske tänker sig smitaren för sig nästa gång.
Men är det inte en smitare, blanda inte in snuten, gör upp själva.

Absolut dummaste man kan göra är att leka polis, hur sugen man än är att skippa rättvisa så är det en stor räv bakom som biter en i röven.

Själv fick jag vindrutan spräckt när en tok kärring i en SAAB körde om mig som körde lagligt, massa grus (LÄS = GRUS, INTE SAND) på "mittremsan" som damma upp i rutan.

Jag tog upp jakten och filma hastighetsmätaren i min bil som visade 130km/h på en 90väg och arlset på SAABen.. alltså bilen, inte kärringen (arslet) och skicka in filmklippet till polisen anonymt..

Jag hade nog aldrig gjort det om rutan aldrig blev förstörd, men den tok kärringen kör den vägen varje dag och hon VET att mitten av vägen har GRUS då vägverket eller vilka fan det är som fräser sönder vägbanan för att experimentera med räfflor.

Hur som helst, nästa vecka råkar hon köra om en civil polisbil... jag öppnar takluckan och saktar in lite och vinkar med ett leende

Inte billigt med en vindruta till BMW735i.. har bara trafik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Nästan så att man vill att någon ska skada bilen när man har satt dit kamera, bara för känslan av "hämnd" när man sätter dit dem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Nästan så att man vill att någon ska skada bilen när man har satt dit kamera, bara för känslan av "hämnd" när man sätter dit dem

ja du då får du nog ha en bra kamer aoch några vittnen och jäkla tur om polisen ens gör något om de ens kan identifiera någon bil/person på filmen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
men det finns många människor där ute med extrema åsikter som dessutom är våldsamma.

Som trådskaparen till exempel. Hoppas att polisen ser tråden och kastar in honom i fängelse på en gång. Såna där aggressiva människor förtjänar knappast sin frihet. Antyda att man skiter i lagen och ska åka hem till någon bara för att de råkat repa ens bil... helt jävla sjuk i huvudet. Han borde åtminstone bli permanent bannlyst från forumet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Som idiotjäveln till trådskapare till exempel. Hoppas att polisen ser tråden och kastar in honom i fängelse på en gång. Såna där aggressiva människor förtjänar knappast sin frihet. Antyda att man skiter i lagen och ska åka hem till någon bara för att de råkat repa ens bil... helt jävla sjuk i huvudet. Han borde åtminstone bli permanent bannlyst från forumet.

Du verkar vaknat på fel sida? Såklart man blir förbannad när någon förstör ens egendom, skulle inte du bli de, eller tycker du det är helt okej att folk repar andras bilar? Jag har själv fått liten buckla för nån jävel inte vet hur man öppnar en dörr försiktigt, det är skittråkigt när man är så jävla rädd om sin bil, det är fan min ögonsten. Bara för du inte ser din bil som din ögonsten betyder de inte att alla inte gör de, det är mycket pengar det handlar om också och så jävla tråkigt.

Såklart man vill åka hem till kilen, alternativt ringa denne person och berätta situationen och försöka komma överens. "Jag har på video att det var du, så antingen så kollar jag upp vad det kostar och fixa det, eller så överlåter vi polisen samt försäkringsbolagen sköta detta. Tror den som gjort det uppskattar att man tar det på sidan om än blandar in en massa annat som bara dröjer på det hela.

Hoppas det gav dig en liten tankeställare...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Som idiotjäveln till trådskapare till exempel. Hoppas att polisen ser tråden och kastar in honom i fängelse på en gång. Såna där aggressiva människor förtjänar knappast sin frihet. Antyda att man skiter i lagen och ska åka hem till någon bara för att de råkat repa ens bil... helt jävla sjuk i huvudet. Han borde åtminstone bli permanent bannlyst från forumet.

Ta det lugnt nu.

Det är ett ämne som rör upp mycket känslor. Speciellt bilar.

En del bryr sig inte om sin egen bil, eller om dom skadar andras bilar, ex vid dörruppslag eller liknande.

Andra har sin bil som ögonsten. Och då är det mer känsligt för sådana skador.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Tänk på att om du skall ha nytta av det så måste materialet vara lagenligt för att kunna använda som bevis. Där kommer i sverige den osmidiga och dyra delen in.

Övervakning är bara bra om den är laglig och att det skyltas om att den finns där. annars är den obrukbar även om den får med ett mord på bild. Utan godkänd övervakning så kan dom inte använda bilderna på mordet som bevis då dom är olagligt inhämtade.

Nu har du tittat på för många filmer. I länder med fri bevisprövning (Sverige till exempel) tar man inte hänsyn till hur bevisen har erhållits. Risken är ju dock att folk börjar intressera sig för ens egen olagliga verksamhet om man presenterar dem.

Permalänk

Varför ta upp en tråd där ämnet inte varit särskilt aktivt sen i mars?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Tänk på att om du skall ha nytta av det så måste materialet vara lagenligt för att kunna använda som bevis. Där kommer i sverige den osmidiga och dyra delen in.

Övervakning är bara bra om den är laglig och att det skyltas om att den finns där. annars är den obrukbar även om den får med ett mord på bild. Utan godkänd övervakning så kan dom inte använda bilderna på mordet som bevis då dom är olagligt inhämtade.

(ursäktar om jag svamlade lite där men hoppas ni förstod vad jag menade då detta var det största problemet för mig när jag skulle göra samma sak för 5 år sedan)

Kan ha ändrats sedan dess. (hoppas för din skull)

Detta är dock käpprätt åt hellskotta fel, du får använda dig av bevis hur du än fått tag på någon, säg att du misshandlar någon för att ta ett föremål av någon, detta får då användas som bevis i rättgång.

Det kallas fri bevisprövning eller något år det hållet.
Kan kolla upp det när jag kommer på ordet.
Ser att fler personer skrivit nu också så då kan jag lika gärna leta lagtext.
Ur rättegångsbalken 35 kap
1 § Rätten skall efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit, avgöra, vad i målet är bevisat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Ett lite förebyggande tips är att inte parkera brevid en skitbil. Ägaren till en rosthög är inte speciellt försiktig i sin körning, en repa i hans bil skiter han i.

Permalänk
Medlem

Brukar själv ställa mig längst bort där det står minst bilar. Går hellre några meter extra. Däremot kan man bli lite sur när man kommer tebax o ser att nån ställt sig tätt intill trots att det finns 10 lediga platser på varsin sida. Ibland är folk allt bra hopplösa :/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Skulle inte förvåna mig ett dugg med dessa skitlagar vi har i sverige..skydda brottslingen så länge han inte fildelar hahaha..Då jäklar ska det jagas med alla medel. [/B]

Satt och kollade film samtidigt som jag läste detta och jag höll på skita i brallan av skratt!!!!

ON Topic - Hoppas verkligen du sätter dit den / dom jäävlarna som har / kommer göra skada på din bil. Blir så jäävla förbannad att höra sånt här, att folk in har tillräkligt mycket vätt att öppna en bil dörr så den inte gör en enorm grop i bilen brevid. helt otroligt.

Lycka till!

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Hedersmedlem

Tag det lite lugnt med glåporden; tänk på reglernas §1. För övrigt är som sagt tråden lite för inaktuell för att ha något större värde.
*låst*