Nu har jag fått nog! Övervakningssystem i Bilen

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fått nog! Övervakningssystem i Bilen

Kommer ut från ikea parkeringen och ser att jag fått en parkeringsskada på min splitter nya bil, kostnad självrisk: 5000Kr.

&%"/%&¤%¤&

Nu är det krig!

Hjälp mig sätta ihop ett komplett system med videoövervakning innifrån bilen.
Det behöver spela in från 4 olika vinklar med "rörlig" video 24/7.
Jag behöver hjälp med att identifiera produkter och programvara för detta.
En dator som drivs på 12V.
4 Kameror.
1 Microfon.
Infrarött ljus (eller vad det heter) för att det ska kunna spela in på natten.
Lagringskapacitet för säg 1 vecka.
Mjukvara.
Jag har även ett USB modem som kan användas om ni kan komma på en funktion för detta.

Vi behöver fokusera på strömsnålt, Extra batteri kan dock installeras.

Hjälp mig!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Beklagar skadan men måste säga att jag ler över din vilja att sätta dit dem jävlarna ^^

Lycka till och jag hoppas på en bygglogg / galleri när du är klar (:

Permalänk

lider med dig FAN vad man blir arg på sånt... har du kontaktat ikea? de kan ju faktiskt ha kameror på parkeringen. oftast behöver du inte mer en en siffra eller två på plåten för att få tag på banditen.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dodsmasen
lider med dig FAN vad man blir arg på sånt... har du kontaktat ikea? de kan ju faktiskt ha kameror på parkeringen. oftast behöver du inte mer en en siffra eller två på plåten för att få tag på banditen.

Bra idé!

Ska genast kontakta dem!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Jag skulle också bli förbannad om jag hade varit och handlat och fått en dörr uppslagen i sidan(klassisk parkeringsskada), eller vad det kan ha hänt för något. Jag skulle också bli förbannad på självrisken, helt sjukt hög självrisk!

Permalänk

lär behövas stort diskutrymme om du vill filma något med en kvalitet som faktiskt gör det möjligt att skilja en elefant och en volvo. så mycket utrymme.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Hade detta problemet på min för 5 år sedan 2 veckor gamla Civic Type R.
Någon som hade kört/cyklat/repat en 35-40cm lång repa längs med sidan bakom förardörren. >.<

Var då inne på samma spår som dig men det var inte praktsikt eller billigt.
Dock har jag nyligen fått en stereo stulen till ett värde av nästan 4000 i min nya bil samt dörrsidan (invändigt) sönderriven och är nu inne på samma spår igen...

Jag kommer följa dina handlingar och eventuel bygglogg

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Jag skiter i om det kostar 20,000 kr! Det ska fasiken installeras ett system nu. Kommer betala sig ändå i slutändan.
Ikea hade ingen kamera...

Visa signatur

Permalänk

och vad händer om någon stjäl bilen ? och är övervakningen laglig ?
Om du vill vara någorlunda säker så kommer slutnotan för övervakningsgrejerna kanske kosta mer än bilen

Men å andra sidan vem går in i en bil riggad med överdrivet mycket övervakningsgrejer, eller ifs då kanske folk tror att det verkligen finns något av värde i bilen hehe

Permalänk
Avstängd

Det är tonade rutor och jag tänker inte skylta med att det finns TV övervakning. Lagligt eller ej skiter jag också i.
Jag ser inget problem i min idé, största svårigheten för mig är att hitta en programvara som kan spela in från 4 kameror eller köras i 4 trådar. Om det så krävs 4 TB utrymme så köper jag det.

Visa signatur

Permalänk

synd att ikea inte hade någon bevakning...

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Avstängd

Ok, men nu fokuserar vi på själva produkten.

Det ska finnas moderkort som drivs av 12 V. Vet ni något sådant?

Visa signatur

Permalänk

Kör på det! Jag kan inget om sånt men lycka till, sätt dit jävlarna!
Man får filma inifrån sin egen bil, så ja det är lagligt.... tror jag, annars är det fan sjukt. Sätt klisterlappar på bilen om övervakning mm så kommer ingen försöka sno den eller radio/stereo mm, kan jag nästan svära på

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det är tonade rutor och jag tänker inte skylta med att det finns TV övervakning. Lagligt eller ej skiter jag också i.
Jag ser inget problem i min idé, största svårigheten för mig är att hitta en programvara som kan spela in från 4 kameror eller köras i 4 trådar. Om det så krävs 4 TB utrymme så köper jag det.

Tänk på att om du skall ha nytta av det så måste materialet vara lagenligt för att kunna använda som bevis. Där kommer i sverige den osmidiga och dyra delen in.

Övervakning är bara bra om den är laglig och att det skyltas om att den finns där. annars är den obrukbar även om den får med ett mord på bild. Utan godkänd övervakning så kan dom inte använda bilderna på mordet som bevis då dom är olagligt inhämtade.

(ursäktar om jag svamlade lite där men hoppas ni förstod vad jag menade då detta var det största problemet för mig när jag skulle göra samma sak för 5 år sedan)

Kan ha ändrats sedan dess. (hoppas för din skull)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

RainesX: Vem säger att man måste använda lagens långa arm för indrivning av skulder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns garanterat grejer för detta dustin har axis kameror men inte så mycket mer, kolla in induvid.se (inte världens mest uppdaterade sida) så ring istället så garanterar jag dig att de kan plocka ihop ett paket åt dig. (vetefan hur det här blev med reklam eller något men det är bara att tabort om det inte är passande)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
RainesX: Vem säger att man måste använda lagens långa arm för indrivning av skulder?

Så sant så sant.

Tänkte mer om man vill använda lagens långa arm så dom kan jobba för en lite ibland och inte bara bötfälla en hela tiden XD

Men visst jag ser hur du tänker
Kör hårt (skall kolla runt lite efter hårdvara till dig. Säger till om jag hittar något )

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack spacecow, tittar på det nu.
Tack RainesX

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet du att med så mycket datorer som behövs i bilen har du byggt dig en KITT.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Vad gäller moderkort och 12V så nej. De flesta datordelar drivs med 12V, men det krävs också -12V, 5V, -5V, 3.3V och -3,3V. Du behöver något tranformerar upp spänningen till 230V och sedan kopplar du in ett vanligt ATX nätagg.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad du ska ha det till. Det kommer ju vara helt värdelöst även om någon gör något.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Lider med dig mannen! Hade en jävla fin audi utan några som helst skavanker nu har jag 3st små parkeringsbucklor från as som fan inte kan öppna dörrar på rätt sätt!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Avstängd

Jag har kontaktat Induvid AB. De verkar seriösa och ha produkterna jag letar efter.

Tjalve, mja. Jag har sett ett Moderkort som det medföljer ett nätaggregat för 12V

Edit: hittade nu.

VIA har artiklar på Car PC Projects:
http://www.via.com.tw/en/initiatives/spearhead/mini-itx/car-p...

Sättar mig in i detta nu.

Visa signatur

Permalänk

Tyvärr tror jag inte det är lagligt såvida du inte har tillstånd från typ kommunen (eller nåt liknande). Man får övervaka mark man äger, men du får inte t.ex. sätta en kamera i taket i ditt kök så att den filmar genom fönstret på nån allmän mark. Tror inte heller att du då får ha övervakning i bilen tyvärr :/ rätta mig om jag har fel.

Har medlidande

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett microATX VIA moderkort med cpu.
DDR2, sata och lite sånt.
Har haft till carputer.
Tror det är 18x18cm

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd

Sluta vara så bakåtsträvande nu JagHeterFelix.
Vi på Sweclockers tänjer på gränserna och utvecklar lösningar.

Fan den här verkar ju grym!!

http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.101/.f
$228

Visa signatur

Permalänk

http://www.mp3car.com/vbulletin/ är en toppensida när det gäller bildatorer. Hängde själv mycket på den sidan när jag byggde dator i min bil. Vet dock inte hur mycket de behandlar den typ av utförande du är ute efter, eftersom att det är mer för GPS/film/musik system. Men dom är fruktansvärt hjälpsamma och har många bra idéer, så kika in där

EDIT:
Jag har för övrigt ett M2-ATX 160W bilnätagg liggandes sedan mitt bilpc-bygge. PM:a mig om du är intresserad

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Avstängd

Camper ett råd när du parkerar ta reg numret på den som står bredvid dej allitd bra att ha..

Och lycka till med ditt kamera system keep us posted...

Permalänk
Medlem

pico-psu är fin, har inte provat det dock.

http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.417/.f

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd

Tack DeepSilence!
Ska kolla in den sidan.

Segate, ja. Jag hade det på känn den gången det inträffade, tänkte faktiskt ta en bild på regplåten som jag gjort förut. men hade barn och fru i bilen som typ alla skrek haha.
Jag vill ha ett system som sköter detta åt mig och jag ger mig inte, Det ska gå att göra.

Visa signatur