Övertala mig att beställa en Mácbook!!

Permalänk
Medlem

Övertala mig att beställa en Mácbook!!

Hej!

Nu har jag funderat sen i Januari på en Mac. Dels design och funktion.
Det sista jag behöver är att NI ska övertala mig att beställa efter.
Det är 2,4GHZa modellen jag kommer beställa, om jag gör det.

Vad följer med följer med i kartongen? Förutom Datorn och strömkabeln.
Får man en orginalCD med OSX eller måste man bränna en egen?
Vad får man för program med? Är dom på CD eller måste man bränna själva?
Vad med än datorn behöver man? Som inte följer med i kartongen.
Hur fungerar bootcamp? Måste man ha en orginalCD med XP? Hörde det någonstans.
Och slutligen, vad gör Macarna så otroligt bra?:)

/Marius

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

OS X och iLife följer med alla macar och installationsskivor ingår givetvis, du behöver inte bränna nåt. Skivan som ingår är inte likadan som den du får när du köper OS X i kartong i butik utan det är en återställningsskiva som även innehåller iLife.

Bootcamp är typ ett paket med drivrutiner, ett partitioneringsverktyg och ett program som ger dig en bootmeny där du får välja operativsystem när du startar datorn. Själva windows ingår inte, det måste du skaffa separat. En mac med bootcamp fungerar som vilken windowsdator som helst när windows väl är igång.

Allt du behöver för att använda datorn finns med i lådan. Det är du själv som bestämmer vilka tillbehör du behöver, typ mus och hörlurar och blabla. Som alla andra laptops dvs.

Permalänk

Det som gör dem bra är väl först och främst kvalitén:)

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Det bästa med Mac:en är Mac OS X. Otroligt bra och effektivt operativsystem. Sen har de nya Macbookarna ett riktigt bra chassi, det är verkligen toppen.. blir fortfarande förvånad över hur stabilt men ändå slimmat det är. De har även ett väldigt bra tangentbord, stor och bra touchpad med perfekt friktion.

Det är huvudsakerna som får mig att älska min Macbook Pro.

Som Perc sa så ingår OS X och iLife i form utav återställningsskivor, man behöver inte bränna något och de fungerar perfekt.

Bootcamp fungerar enkelt, det är bara till att tuta och köra, använder personligen det endast när jag ska spela något Windows-only-spel.

Om du inte redan varit och klämt på maskinerna i någon affär så tycker jag att du bör göra det innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Re: Övertala mig att beställa en Mácbook!!

Jag skulle köpa 2.0GHz-modellen, vilket är den jag köpte här om dagen. Om jag inte minns fel är prisskillnaden ungefär 3000kr, och det du får för de pengarna är:

+400Mhz
+90Gb hårddisk
+Upplysbart tangentbord

Det är inte värt mellanskillnaden. I kartongen medföljer:

* Strömkabel med som kan anpassas efter två olika längder.
* Original-DVD med OSX
* Applications install disc
* Instruktioner

Dessa program följer med: http://www.apple.com/se/ilife/

Du behöver inget mer än datorn, men om du planerar att använda den som din enda dator kan du eventuellt köpa en mus och en större skärm för att ha när du använder den hemma. Jag säger eventuellt för att även om trackpaden är mycket bra så är det oftast enklare att använda en mus. Skärmen säger sig självt. Det kan också vara bra att köpa en väska och/eller någon sorts skyddande omslag.

Bootcamp skapar en partition (vars storlek du väljer) på hårddisken. Windows installerar du på den partitionen (du måste stå för Windowsskivan själv, obviously) med hjälp av bootcamp. När du startar datorn kan du välja att starta den i antingen OS X eller Windows. Windows kommer att fungera precis som om du hade en windowsdator. Om du vill använda Windows parallellt med OS X kan du köpa ett program som heter Parallels.

Macarna gör många saker rätt, men det betyder inte att de inte gör många saker fel också. Det största problemet är priset. För avsevärt mycket mindre pengar kan du få en PC-laptop med motsvarande prestanda. Det som gäller för Macbooken, jämfört med de flesta andra laptops, är:

* Aluminium unibody-design
* Trackpad
* Hyffsad batteritid (5h)
* OS X (kan vara plus eller minus beroende på hur man ser det)
* Bootcamp
* Skärmen är en love it or hate it-grej. Den är lite glossy, vilket kan tendera i mer reflektion än vad många vill ha. Du kan i alla fall få starka färger på låg brightness.
*Väldigt högt pris. För motsvarande pris får du en PC-laptop med mycket högre prestanda.

Permalänk
Medlem

Keep em going

Känner inte att jag orkar åka styvt 20mil för att kolla på en dator

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Jag kan också skriva under på att styrplatta och tangentbord är det bästa jag nånsin använt på en laptop. Den blanka skärmen skulle jag hellre vara utan faktiskt, men det är inget världen går under av.

Bootcamp känns meningslöst, om man inte ska spela då förstås. Parallels eller vmware är att föredra för då slipper man boota om hela jävla tiden.

Vilken mac du än köper ska du mata den full av minne direkt.

Permalänk
Medlem

Re: Övertala mig att beställa en Mácbook!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMad
Hej!

Nu har jag funderat sen i Januari på en Mac. Dels design och funktion.
Det sista jag behöver är att NI ska övertala mig att beställa efter.
Det är 2,4GHZa modellen jag kommer beställa, om jag gör det.

Vad följer med följer med i kartongen? Förutom Datorn och strömkabeln.
Får man en orginalCD med OSX eller måste man bränna en egen?
Vad får man för program med? Är dom på CD eller måste man bränna själva?
Vad med än datorn behöver man? Som inte följer med i kartongen.
Hur fungerar bootcamp? Måste man ha en orginalCD med XP? Hörde det någonstans.
Och slutligen, vad gör Macarna så otroligt bra?:)

/Marius

Jag har levt en vecka nu med min 2.0Ghz Unibody och det utan tvivel den absolut bästa laptop jag arbetat med. Jag jobbar 50+ timmar med den och jämfört med min gamla Lenovo är det en dröm, ärligt talat en helt annan värld.

Jag trodde jag skulle behöva Windows installerat men kör alla jobbapplikationer för OS X istället och de fungerar så mycket bättre.

Det som jag tycker är bäst med Unibody:n är

+Batteritiden, 5 timmar
+Känslan i tangetbordet, bekväm att skriva länge och mycket på
+OS X, ovant det första dygnet men nu känns Windows som stenålder
+Chassit andas kvalité och datorn är i princip helt ljudlös

Jag skulle precis som de flesta andra här i tråden råda att inte köpa 2,4 ghz modellen. Jag köpte istället 4gb minne och 500gb Hårddisk och installerade själv.

Om du sedan äger något annat Apple device kommer du märka hur sömlöst Mac:en integrerar. Jag har en Ipod Touch och äntligen känns iTunes som ett bra program.

Ta steget, du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

Shank

Permalänk
Medlem

Okej, ner till 2,0an..

Spelmässigt, vad duger den till?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, ner till 2,0an..

Spelmässigt, vad duger den till?

bra fråga. Det som stätter P för mer avancerade spel är troligen grafikortet. Jag spelar bara FM2009 och Wow och det funkar ju ok.

Visa signatur

Shank

Permalänk
Medlem

Följer iWorks med och är det något att ha? Jag funderar lite på att köpa mig en Macbook, jag också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Följer iWorks med och är det något att ha? Jag funderar lite på att köpa mig en Macbook, jag också.

iWork förljer bara med som en trail.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

iWork är finfint. Pages och Numbers är dock väldigt riktat mot hemanvändaren men visst funkar det att arbeta i. Jag föredrar dock Word och Excel, men det är kanske mest för att det är den typen av program jag är van vid sedan många år.

Keynote är underbart att jobba i däremot.

Permalänk
Medlem

Keynote är en av de 100+ anledningarna jag kommer skaffa mac förr eller senare

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Nu är det så här gubbar!

På torsdag blir jag en Mac-ägare, om allt går som det ska..:)
Kommer byta bort min stationära mot en Macbook och en hemlig summa imellan ;D
Det är 2,0ghzan unibody vi snackar om.

Den är begagnad, är det någo som "vanligtvis" går sönder på dem eller något speciellt man bör tänka på när man byter till sig en beggad?
/M

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Det blev så att vi bytte dator idag.. Och JÄVLAR vad ovanligt operativsystem och allt annat..:)

Men än så länge älskar jag datorn, riktigt behagligt tangentbord, muspekare, ja.. ALLT!:)
Så fort jag börjar lära mig nu så blir det nog aldrig mer en PC..

Det enda negativa jag märkt är att tangenterna känns tröga, men mellanslag är "slappare":P Men det är nog bara vana :b

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Tangenterna kan vara slitage kanske, man använder antagligen mellanslag mycket mer än alla andra knappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Tangenterna kan vara slitage kanske, man använder antagligen mellanslag mycket mer än alla andra knappar.

Jo absolut, inte många gånger man tex ser ett "b" mellan alla ord.. :b
Sen är det nog som jag misstänkte också, att man trycker på ett annat vis på den, och lite hårdare. Sen är den ju mycket längre så det blir mer "friktionsyta" vilket i sin tur ger mer "oljud".

Det jag har märkt att jag saknar är ctrl + x/c/v för klipp ut, kopiera och klistra in, vad är motsvarigheten till Mac?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag har märkt att jag saknar är ctrl + x/c/v för klipp ut, kopiera och klistra in, vad är motsvarigheten till Mac?

Cmd-tangenten funkar ungefär som ctrl i Windows. Cmd c-x-v för att klippa och klistra, cmd-p för att skriva ut, cmd-s för att spara osv.

Nästa gång du undrar över nån tangentbordsgenväg ska du fälla ner menyn och kolla istället. Det står ju där.

Permalänk
Medlem

Jag retar mig galet mycket på att delete-knappen saknas på mitt Macbook Pro-tangentbord, finns det något annat sätt att deleta text framför markören eller ta bort filer snabbt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

CMD + Backspace = ta bort filer
Fn + Backspace = Delete text