Permalänk
Medlem

EEE 901 DHCP-strul

Tjena gott folk!
Sitter här med ett litet problem. Min kära syster fick en eee 901 inför en 10-månaders resa ner till turkiet men har nu efter att hon kommit ner givetvis råkat ut för lite strul. Det fungerade till en början ok, hon kör allting orginal med linux-varianten av eee. Tänkte att ju enklare ju mindre risk för strul. Hoppades uppenbarligen på för mycket . Och nu efter en bra stunds googlande i jakten på en lösning som går att förklara för en lillasyster med mindre panik utan framgång så hoppas jag någon här kanske har ett svar.

Jag själv har mest startat hennes eee och sett så att den går igång, så tyvärr är ju inte mina egna kunskaper om det hela alltför mycket att hurra för. Problemet är att hon inte kan ansluta mot internet. Hon får ett felmeddelande om att hon skall kolla så att dhcp-servern är igång men hon har ingen aning om hur/vad hon skall göra för att åstakomma detta.

Jag misstänker att det hon vill ha sagt är att datorn inte får något svar från dhcp-servern och att man bör kolla så den fungerar. Hon använder dock samma wlan som internetcaféer m.m. och de har inga problem med andra burkar så jag tvivlar på att det är nätet utan mer klienten i eee:n. Någon som vet hur man startar om den på en eee?

Har bett henne om lite mer detaljer som kommer att komma men jag tänkte att någon kanske har någon idé ändå?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.