New ocz SSD the Vertex

Permalänk
Medlem

Nej, inte diskpar. Diskpart.
Pratar vi om samma sak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Nej, inte diskpar. Diskpart.
Pratar vi om samma sak?

Från google:
"In Windows 2003 SP1, diskpart.exe has included diskpar.exe functionality. The main difference is that diskpar creates a partition in sectors (512byte), and diskpart uses kilobytes."

Jag laddade ner diskpar från denna guide och följde sedan resten av guiden:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showpost.php?p=325216

Permalänk
Medlem

Okej. I Windows 7 använder också diskpart korrekt storlek (vilket de verkar mena med diskpar-funktionalitet). Var toksmidigt att göra som länken jag använde.

Men vad menade de/du med problem med lag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Okej. I Windows 7 använder också diskpart korrekt storlek (vilket de verkar mena med diskpar-funktionalitet). Var toksmidigt att göra som länken jag använde.

Men vad menade de/du med problem med lag?

Aa kan tänka mig det.. jag koppla in min SSD till datorn med en annan disk redan som OS, som man är tvungen på den guiden jag använde :/

Verkar finnas användare som har frysningar när de kollar på klipp osv i XP.. då skulle de i diskpar ändra "Starting offset in sectors" till 128 istället för 64.
Är inget jag har märkt av, men är väl olika för vilken kontroller man har osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Häftigt!. Det var ett tag sedan man suktade efter en gigabyte-disk ;D

HAha ! så skön.. såg nu va jag skrivit. menar så klar "lite" större.. 1TB. t och g ligger ju så nära varandra

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Har oxå beställt en 30gb från komplett nu.

Permalänk
Medlem

Bjuder också på lite benchmarks.
Körde på alignment 128 enligt guiden på OCZs forums. Disken levererades med Firmware 1199. Gjorde jämförelser både före och efter att jag gjort alla tweaks som också finns på OCZs forum, men det blev faktiskt ingen märkbar skillnad för mig. Kan ju säga att jag är nöjd med resultatet ändå
Systemet finns i sign

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Har just nu en samsung F1 1Tb som systemdisk och stör mig väldigt mycket på ljudnivån.
Om man skulle köpa en vertex säg 60gb som systemdisk skulle väl inte samsungen arbeta något när jag bara surfar t.ex, eller?
Måste man endå ha växlingsfilen på samsungen?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Växlingsfil? Har du inget ram-minne?

Tycker ev. mina diskar blivit tystare. De knackar/sprakar ju inte som mekaniska diskar gör annars. Går ner i spin kanske de gör efter ett tag också. Datorn är absolut tystare än innan, men min dator var i stort sett ljudlös redan så jag har svårt att uttala mig (har tre mekaniska diskar)

Permalänk

3 st Vertex 30GB RAID0 med Adaptec 2405.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Din?

Japp.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

själv väntar jag på Fusion-io's Iodrive Duo. Upp till 1,5Gb/s vid läs.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
själv väntar jag på Fusion-io's Iodrive Duo. Upp till 1,5Gb/s vid läs.

Gör du det De kommer vara billiga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
själv väntar jag på Fusion-io's Iodrive Duo. Upp till 1,5Gb/s vid läs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Gör du det De kommer vara billiga.

Ja, med tanke på att Fusion-io's Iodrive kostar 14400 dollar. Fusion-io's Iodrive Duo är inget för fattiga studenter.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Info
Ja, med tanke på att Fusion-io's Iodrive kostar 14400 dollar. Fusion-io's Iodrive Duo är inget för fattiga studenter.

Jo.. lite det jag underförstått ville påpeka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MustangGT
Japp.

Lite mer info? stripesize osv?

Permalänk
Medlem

Trodde 3st Vertex skulle prestera bättre i Raid-0.
Mina 2 x25-e får bättre resultat i raid-0 på ett Adaptec 5405 kort.

Mvh

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Men varför jämföra med 3 diskar? du får ju hela SEX (6) vertex 30GB för 2 st x25 e

Att lägga upp två vertex 30GB på en ich10r-kontroller ger ett väldig prisvärt system!

Väldigt mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Men varför jämföra med 3 diskar? du får ju hela SEX (6) vertex 30GB för 2 st x25 e

inte nog med det du får mer utrymme också!
tror inte den kontrollerna räcker till för 6 st vertex dock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
inte nog med det du får mer utrymme också!
tror inte den kontrollerna räcker till för 6 st vertex dock.

Gör ju inte det direkt Fast två x25e är nog jäkla trevligt att ha som system disk det med Det är ju SLC ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det viktiga är ju hur filer och program laddas, det är ju egentligen oväsentligt hur många XXX MB/s den läser och skrive. Man har ju inte den till att lagra filer i större mängder.

Så fram med era upplevelser speciellt ni som kört raptor innan som systemdisk, hur pass stor skillnad är det.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det viktiga är ju hur filer och program laddas, det är ju egentligen oväsentligt hur många XXX MB/s den läser och skrive. Man har ju inte den till att lagra filer i större mängder.

Så fram med era upplevelser speciellt ni som kört raptor innan som systemdisk, hur pass stor skillnad är det.

Titta på de videor, youtube, jag postat tidigare! Läs även på OCZ forum vad folk tycker.

Borde väl komma lite fler användarintryck här också såsmåning om

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag blir faktiskt bara mer och mer nöjd när med disken.
Den avlastar systemet så pass att det dessutom känns som övriga diskar går snabbare.

Permalänk
Medlem

CDFreaks test av 120gb Vertex

Enda frågan som återstår nu är vilken storlek man ska ha.
För att få plats med Vista 64 och programmen man använder mest behöver man väl nästan 120gb, kanske man klarar sig med 60.
Får se vad plånboken tillåter.

Edit: Nog har väl 60gb versionen exakt samma prestanda som 120gb eller skiljer det sig där också?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
CDFreaks test av 120gb Vertex

Enda frågan som återstår nu är vilken storlek man ska ha.
För att få plats med Vista 64 och programmen man använder mest behöver man väl nästan 120gb, kanske man klarar sig med 60.
Får se vad plånboken tillåter.

Edit: Nog har väl 60gb versionen exakt samma prestanda som 120gb eller skiljer det sig där också?

Enligt vad jag läst på OCZ-s forum så är de lika snabba.
Behöver du 60gig och har platser över på kortet så köp två 30gigare och raida, blir samma pris ungefär. verkar bli sjukt bra.

Jag verkar klara mig med 30 Gig för system och program. (win7)

Permalänk

Hur stort är vista egentligen? Och windows 7? 30gb räcker nog inte som systemdisk, utan det får nog bli 60gb varianten. Väntar nu bara på att den ska närma sig 2000kr-sträcket.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Enligt vad jag läst på OCZ-s forum så är de lika snabba.
Behöver du 60gig och har platser över på kortet så köp två 30gigare och raida, blir samma pris ungefär. verkar bli sjukt bra.

Jag verkar klara mig med 30 Gig för system och program. (win7)

Jaha, jag har ingen erfarenhet av raid öht.
Kan du lite kort ta fördelarna och nackdelarna med det?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag vill också gärna veta hur mycket Vista x64 Ultimate tar ungefär.

Efter att ha sett era resultat med 30 GB versionen blev jag riktig sugen på Vertexen, MEN det enda jag behöver veta är om den kommer att räcka för mig som systemdisk med Vista x64 och lite små program. Får jag bra svar från nån som har Vista x64 så kanske blir det beställning på 30GB Vertexen.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

kör 30GB vertexen, Windows 7 x64, ms office, alla basprogram osv. 18GB ledigt atm.

Kör då utan växlingsfil och hibernation.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installeat min 120Gb, kan bara säga att det är en höjdare!!

Systemet har blivit bra mycket snabbare i alla avseenden, förutom i ett... Det tar ca 2.5minuter att stänga av datorn, och jag fattar inte varför. Nån annan som har drabbats av detta eller kan ge svar på varför? Det enda jg har installerat är Vista Ultimate 32, Office 2007 och Norton IS 2009. Jag har gjort tweaksen som finns på OCZ förutom RAMDisk-fixet.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design