macbook vit till tjocktv

Permalänk
Medlem

macbook vit till tjocktv

Hej, skulle vilja koppla min macbook 2.14 gighz till en tjocktv med scartutgång. Någon som vet om detta går? Och vad isånt fall ska jag använda för typ av kablar?
tack i förhand

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

En adapter till din bildskärmsport som ger S-video ut.
Sen en Scartadapter med ingång för S-video och ljud (2st rca).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ett återkommande problem med att köra s-video till scartadapter är att bilden blir svartvit.

TV:n vet nämligen inte om det är s-video eller komposit du matar den med när du kör via scarten, och den defaultar oftast till komposit. Kör du då in s-video får du ingen färg. Många tv-apparater har dock så man kan tvinga på s-video manuellt, men inte alla.

Mina föräldrars gamla panasonic tjock-tv hade typ "inbyggd scartadapter", dvs ingångar för komposit och s-video bakom en lucka frampå. Man aktiverade den genom att välja AV3 som ingångskälla och det fanns "AV3" och "AV3/S" att välja på.

Adaptern till macbooken har dock både s-video och komposit i samma. Om din tv har så du kan tvinga på s-video får du bäst resultat med det, men annars kan du köra komposit.

Permalänk
Medlem

Många tjocktv som är från senare delen av 90-talet och framåt har s-videostöd via minst en scart. Det är bara att kolla i manualen.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Avstängd

Det ni söker kallas för RGB. Mycket riktigt kan en tv ha flera scart-ingångar men bara stöd för RGB på en eller ett antal av dem. Normalt sett om en tv har stöd för RGB så ligger det på den första ingången.