Western Digital in på SSD-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Western Digital in på SSD-marknaden

SSD-lagring är här för att stanna. Western Digital köper upp Silicon Systems och ger sig in på den begynnande SSD-marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gött! Har bara haft WD diskar och är grymt nöjd! Detta kan bli bra

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Trevligt. Då kanske man kan hålla sig till WD diskar i framtiden också (som den fanboy man är).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
Trevligt. Då kanske man kan hålla sig till WD diskar i framtiden också (som den fanboy man är).

Ja tack..! Peppar-peppar...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Bra bra.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

vackert!

läs om ssd på anandtechs 30 sidiga artikel!
den enda som gjort en acceptabel ssd hittills är intel
ocz vertex är halvdan
hoppas WD också gör gör något seriöst så att konkurransen kan ta fart...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Mer Western Digital åt folket!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Härligt! Gillar WD, har två externa. När det är dags att bygga maskin nästa gång känns SSD nästan givet som systemdisk och har WD en bra sådan, varför inte? Konkurrens är härligt!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

bra en stortillverkare med i leken:)

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

pff

Permalänk
Avstängd

Det var på tiden Western Digital gav sig in på SSD marknaden.
De borde ha varit med från början och varit pionjärer.
WD borde få stryk för att ha varit så sena.

Permalänk
Medlem

Bara dom låter bli jmicron-kontrollern är väl nästan vad som helst bra...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att fler aktörer ger sig in på SSD-marknaden, så priserna pressas och produkterna blir bättre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Bra att fler aktörer ger sig in på SSD-marknaden, så priserna pressas och produkterna blir bättre!

Så sant så sant! Hoppas SSD börjar bli prisvärt, eller iaf någorlunda prisvärt. Som det är nu är det ju helt onödigt.

Billiga diskar har typ 30 gb, det går ju typ att få in ett OS och nå spel, men sen är det kört..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Bara dom låter bli jmicron-kontrollern är väl nästan vad som helst bra...

Håller med. min asus eee med jmicron är allt annat än bra

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Nu är det väl tre stora inne? Intel, Seagate? och WD. kan bli bra priser. dock så finns det fördelar med deras produkter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nu är det väl tre stora inne? Intel, Seagate? och WD. kan bli bra priser. dock så finns det fördelar med deras produkter

Hade du faktiskt läst nyheten så hade du vetat att Seagate inte är det..
Orkar inte leta upp citatet, men någonting i stil med "Detta ger WDC en fördel mot värsta konkurrenten Seagate som ännu inte gett sig in på denna marknaden"..

Permalänk
Medlem

har haft 2 st wd båda har funkar 1-2 år bara men men måndagsex kanske

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Är inte samsung stora? :-/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
Så sant så sant! Hoppas SSD börjar bli prisvärt, eller iaf någorlunda prisvärt. Som det är nu är det ju helt onödigt.

Billiga diskar har typ 30 gb, det går ju typ att få in ett OS och nå spel, men sen är det kört..

"Onödigt?" Jag antar att du inte har ngn SSD själv.

"30GB räcker bara för OS och nå spel?" Ja, jag spelar visserligen inte, men 30GB räcker och blir över med god marginal när man använder den för OS + program + dokument, möjligtvis skulle resterande 20GB(!) räcka till något spel om man så vill.

Permalänk
Medlem

hade för mig att Seagate också var med på SSD marknaden =( men men hoppas dom hänger på snart hoppas WD kommer ut med något som konkurerar mot Intels SSD diskar

säger man SSD "diskar"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"Onödigt?" Jag antar att du inte har ngn SSD själv.

"30GB räcker bara för OS och nå spel?" Ja, jag spelar visserligen inte, men 30GB räcker och blir över med god marginal när man använder den för OS + program + dokument, möjligtvis skulle resterande 20GB(!) räcka till något spel om man så vill.

Tror han mer menade att det inte var prisvärt med priserna på SATA just nu.

Men nice att fler företag börjar dra sig in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
"Onödigt?" Jag antar att du inte har ngn SSD själv.

"30GB räcker bara för OS och nå spel?" Ja, jag spelar visserligen inte, men 30GB räcker och blir över med god marginal när man använder den för OS + program + dokument, möjligtvis skulle resterande 20GB(!) räcka till något spel om man så vill.

En bra dator med modernt OS tar upp mycket mer än 10 GB på disken, bara min pagefile och hiberfil tar 6 GB styck. Och sen själva OS'et mm...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
Så sant så sant! Hoppas SSD börjar bli prisvärt, eller iaf någorlunda prisvärt. Som det är nu är det ju helt onödigt.

Billiga diskar har typ 30 gb, det går ju typ att få in ett OS och nå spel, men sen är det kört..

Har ingen SSd själv men om jag hade skulle jag köpt en 30GB bara för att ha OS och kanske ett spel på och sedan en stor mekanisk för musik, dokument,filmer som inte behöver supersnabba söktider.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas det kan skynda på pris- och produktutvecklingen lite så det kanske blir SSD övergång i början av 2010 för en annan...

Permalänk
Medlem

Anandtech artikeln är nog det bästa jag läst på länge. Väldigt lång men nåt alla borde läsa (speciellt om man är sugen på nand flash SSD):

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Bra, gillar WD! Bra diskar som tusan och bra support. Råkade paja en 60gb genom ESD på den tiden då 60gb fortfarande var bra, ett par veckor efter garantitiden gick ut. Mailade dit och fick adress att skicka in den till (i Tyskland!) och en ny disk via bussgods någon vecka senare Nu ska ju inte en SSD paja på det viset men det känns alltid tryggt att ha en tillverkare som är så pass bra att ha att göra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
En bra dator med modernt OS tar upp mycket mer än 10 GB på disken, bara min pagefile och hiberfil tar 6 GB styck. Och sen själva OS'et mm...

Modernt OS behöver inte betyda stort OS. Med tanke på att du nämner pagefile så gissar jag att du kör windows, och det är ju inte direkt känt för att vara utrymmessnålt..

Permalänk

Myyycket goda nyheter! Alla som väntat på att SSD-priserna ska sjunka har fått vänta pga att inte hårddisktillverkare (som trots allt har miljardinvesteringar i fabriker som gör skivor och mekaniska läshuvuden, inte minneschips) ser ljuset.

Vet inte om WD var först, men det var första gången jag sett att en STOR HDD-tillverkare fejsat fakta. Låt oss hoppa att de inte köpte upp för att lägga ner (eller på annat vis påverka konkurrensen) utan för att seriöst satsa på storskalig tillverkning och distribution...!

Snart kommer nog även SSD-diskar att följa Moore's lag... gött!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
Myyycket goda nyheter! Alla som väntat på att SSD-priserna ska sjunka har fått vänta pga att inte hårddisktillverkare (som trots allt har miljardinvesteringar i fabriker som gör skivor och mekaniska läshuvuden, inte minneschips) ser ljuset.

Vet inte om WD var först, men det var första gången jag sett att en STOR HDD-tillverkare fejsat fakta. Låt oss hoppa att de inte köpte upp för att lägga ner (eller på annat vis påverka konkurrensen) utan för att seriöst satsa på storskalig tillverkning och distribution...!

Snart kommer nog även SSD-diskar att följa Moore's lag... gött!

Självklart så köper de inte för att lägga ner. Det vore idiotiskt då ssd är framtiden och inte mekaniska diskar.

Trevligt när de stora aktörerna ger sig in i leken!

Visa signatur

[Project]
WING X99