Permalänk
Medlem

hur sätter jag fast zalman 7000A-AL bulk?

Jag följde instruktionerna och gjorde exakt såhär: http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Setup.asp?Idx=314
Vissa saker ser inte exakt lika ut som på demonstrationen, t.ex. skenan har fyra hål i sig (två på vardera sida) isället för 2. Samt själva 775formen upptill ser lika ut på alla sidor på min, medans deras har fyrkantigt där man ska stoppa i skruvarna..

skenan sitter åt som ett smäck, medans processorfläkten åker runt på skenan. Dvs den sitter inte åt mot processorn som den ska.. Hur gör man? Jag fick ej med några instruktioner och videon visar inte hur man gör med denna processorn. Hur låser jag fast processorfläkten rätt?

Den heter:
ZALMAN CNPS7000A-AL, 462/ 478/ 775/ 754/ 939/ 940, bulk (ZM7KAAL-BULK)

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kom på själv hur man skulle göra.. Man var tvungen att skruva upp delen med själva snurran och flytta upp skenan ett snepp.. Den satt fel by default... Så ärkesämst... Oh well...

Min q6600 ligger på 38 grader med cpufläkten på MAX... Är detta okej?

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

En fråga bara, varför köpa en CNPS7000 ALU till din Quad, låter som ovanligt klen kylning för den CPU'n, säkert svagare än org. kylningen.

Att din CPU ligger och idlar i 38c när du kör fläkten på full fräs är ju inte bra alls, det innebär ju att temperaturen inte har någonting att spela med, så fort din CPU blir belastad och avger mer värme kommer du att uppleva att den går ganska varm då fläkten redan kör så hårt den kan.

Det bästa du kan göra är att montera tillbaka org. fläkten för de borde väl rimligtvis klara 38c idle på lågfart och träffa 50-60c i load. (under fullfart.)

Men jag skulle först vilja ställa en fråga, ta hem Prime och lasta alla fyra kärnorna, kolla vad tempen blir då. (om den inte stänger ned sig.)
Skriv svar här i tråden. /MVH