Forskare tar fram kylare av diamant

Permalänk
Melding Plague

Forskare tar fram kylare av diamant

En legering av koppar och diamant kan ge mycket bättre kylare. Ett tyskt forskarlag har listat ut hur de två materialen kan kombineras.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Coolt

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk

Skulle ju vara döfräckt med en kylare av delvis diamant, men man kan undra om priset kommer vara högt och om det kommer vara värt det för 50 % bättre värmeledningsförmåga...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd

Trevligt det har ju säkerligen gått in på nanonivå med tanke på att bildens skala är i mikrometer.

Jag är grymt intresserad av det här, fick ett smakprov på det för några veckor sedan

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Undra vad kostnadsfrågan blir. Har iofs bara läst topic, men det låter inte billigt, hehe.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att silver leder värme bättre än guld. Man lär sig så länge man lever

Permalänk

En kompis till mig jobbade med att framställa fabriksdiamant eftersom det skulle ge bra kylning åt datorer för många år sedan. De hade ett avtal med IBM eller nåt sånt men eftersom det blev för dyrt och icke lönsamt så blev det inget och stället gick i konkurs. Nu vet man ju inte om detta kommer funka men risken finns ju att samma sak händer =/

Permalänk
Medlem

Dyrt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara för att det är ordet "Diamant" behöver det inte innebära att det är dyrt -.-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Undra vad kostnadsfrågan blir. Har iofs bara läst topic, men det låter inte billigt, hehe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Dyrt

Ämne Värmeledningsförmåga (W/(m*K))
Diamant 900 – 2320
Silver 429
Koppar 401
Guld 318
Aluminium 237
Vanlig kylpasta 0,7 – 5
Olja 0,15
Luft 0,025

Nu rapporterar Fraunhoferinstitutet i Tyskland att de lyckats skapa en bättre lösning. Genom att kombinera relativt billigt diamantpulver med koppar bildas en legering som har 50 procent bättre värmeledningsförmåga än rent koppar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Undrar vad 50% kommer leda till i praktiken?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kylare i diamant =/ detta går definitivt under kategorin "Penisförlängarprodukter" :D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Undrar vad 50% kommer leda till i praktiken?

Att om en standard kylare kyler 50c så betyder det att "diamantkylaren" kyler 75c.

Permalänk
Medlem

Det finns kolfiber av olika typer som har värmeledningsförmåga 2-3x så bra som koppar.

Jag undrar hur dyrt det hade varit att göra kylflänsar i lite större skala i ren kolfiber av sån typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Att om en standard kylare kyler 50c så betyder det att "diamantkylaren" kyler 75c.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

Trevligt.
En sån kylare skulle man ha.

Men egentligen borde man inte behöva någon kylare. Processorer borde inte avge så mycket värme.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Att om en standard kylare kyler 50c så betyder det att "diamantkylaren" kyler 75c.

Vad du än har rökt, så vill jag också ha det!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Att om en standard kylare kyler 50c så betyder det att "diamantkylaren" kyler 75c.

Gör det? Kan ju fortfarande bli lite "flaskhalsar" då det även beror på hur bra den överför från diamant till luft, från processorn till kylaren och hur bra luften rör sig runt kylaren.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Undrar vad 50% kommer leda till i praktiken?

För vattenkylning t.ex. så bör nog mycket av det kunna utnyttjas.

Permalänk

Bara å kapa flänsar i Cullinandiamanten så är ju kylningen fixad... frågan är ju bara vilken socket man ska slipa till?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att bara basen av kylaren skulle kunna tillverkas i denna diamant-koppar legering, till en kanske inte allt för dyr extrapeng. Då medför ju det att man kan leda ut värmen till heatpipes/vattenkylning mycket fortare, vilket borde ge effektivare kylförmåga.
Sen är det ju bra att diamantkoppar-basen inte expanderar och förstör något, så det kanske öppnar upp lite möjligheter för designen av basen.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte vatten med i listan?

Ny teknik för supraledare?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Intressant men man ska ju inte tro att det betyder 50% lägre temperaturer.
Koppar har ju ca 70% bättre förmåga än aluminium och det skiljer ett par tre grader mellan lika dana kylare (bortsett från att ena är i koppar och den andra i alu).

Den stora fördelen är att man kan hålla nere kylarnas storlek, ett tag till...

Permalänk
Medlem

Detta i kombination av intels nyhet=RÅ PRESTANDA

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Varför finns inte vatten med i listan?

Värmekapacitet för vatten är 4.184 J/(g·K) vid 20*C.
Det är dock inte samma sak som värmeledningsförmåga, men det är ju vattnets höga värmekapacitet som utnyttjas vid vattenkylning.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Varför finns inte vatten med i listan?

Ny teknik för supraledare?

Tänkte du på vatten kylning?.
Är sjuk så har svårt att förklara, men hmm typ
Vattnet i vatten kylning pumpas runt och på prollen leder coppargrejer värmen men eftersom det inte är samma vatten över prollen för att det kommer nytt kylt vatten där så..

Kan ingen annan förklara går inte nu är för sjuk och dizzy kommer sluta med att jag har sönder min dator

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Verkar som uttrycket "Diamonds are a girls best friend" kan komma att ändras lite. Lägg in nerds eller enthusiasts(låter snällare) istället för girls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Verkar som uttrycket "Diamonds are a girls best friend" kan komma att ändras lite. Lägg in nerds eller enthusiasts(låter snällare) istället för girls

Haha, hade det varit en av de populära "motivera och vinn" tävlingarna hade jag lätt röstat på din motivering!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare dagen man kan ha en fläktfri speldator..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Tänkte du på vatten kylning?.
Är sjuk så har svårt att förklara, men hmm typ
Vattnet i vatten kylning pumpas runt och på prollen leder coppargrejer värmen men eftersom det inte är samma vatten över prollen för att det kommer nytt kylt vatten där så..

Kan ingen annan förklara går inte nu är för sjuk och dizzy kommer sluta med att jag har sönder min dator

Gå och lägg dig