Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Installera XP med sata-controller???

Permalänk

Installera XP med sata-controller???

Hej!

Tänkte uppgradera burken med större hårddisk och Windows XP. Så jag köpte ett SATA-controllerkort ( http://www.sunix.com.tw/it/en/Product_Detail.php?cate=2&class... ) och en WD 1 TB disk ( http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=559 ). Monterade grejerna, bootade datorn från gamla IDE-disken med Win 2000 på och gjorde en diskett med drivrutiner för controllerkortet. Win 2000 hittade även den nya disken och allt var frid och fröjd. Jag stänger sedan av och kopplar ur IDE-disken. Startar med XP-skivan i cd-romen och börjar installera XP. Jag väljer nån "F"-tangent för att installera SCSI-enheter och sätter i disketten som jag gjorde. Controllerkortet hittas och jag kommer vidare till formateringen av den nya disken. Jag gör en partition på 50 GB för XP och börjar installera. Men plötsligt när den börjat skriva/läsa filer så står det att den inte kan skriva drivrutinen för kontrollerkortet (kommer-inte-ihåg-namnet.sys) och att installationen bör avbrytas. Vad gör jag nu? Hjälp!!!

Har testat att göra en nya diskett. Har testat att gå vidare utan att skriva rutinen, men då skiter det sig senare under installationen när datorn bootar om.
Sökt i trådar här på Sweclockers/Googlat utan resultat.

Hjälp mig!!!!

Moderkortet är ett gammalt MSI K7T Turbo2 ( http://www.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_... ) med PC133-minnen.

MVH/ Christian.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Klarar sata-kortet diskar på 1TB?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Antar det, eftersom jag ser hela disken i Win 2000 när jag bootar ifrån gamla disken... Kollade även Sunix webbsida, och där står inget om nån gräns för lagringskapacitet...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Du har disketten med drivrutinen i läsaren när den ska skriva drivrutinen under installationen?

Visa signatur

=)

Permalänk

Ja, disketten sitter i. Kan det va nåt med den nya disken som gör att det inte går att skriva drivrutinen på den? Nån bygel på disken som ska va på nåt speciellt sätt?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Inte bara så enkelt att disketten är paj, och den inte kan läsa in drivaren?

Prova annars att boota upp i gamla systemet, skapa partitionen och formattera. Installera därefter windows som vanligt, men låt partition och formattering vara som de är.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Disketten är okej, har testat att både läsa och skriva på den i Win 2000.

Det du annars föreslår borde väl resultera i samma problem, då det är efter formateringsprocessen under installationen som felet äger rum. Alltså när det skrivs filer på disken. Eller???

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Testade att installera med Windows 2000 istället, och det funkade! Antar att XP-skivan var skrot ändå.

Problemet NU är att när systemet ska bootas om under installationen så hittas ingen hårddisk att boota ifrån! Får alltså "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" när den upptäckt att det heller inte sitter nån bootbar cdrom i läsaren. Jag har alltså kopplat ifrån den gamla IDE-disken och kör enbart med nya SATA-disken på kontrollerkortet. Är det nåt som ska ställas in i BIOS för att den ska boota från nya disken så jag kan fortsätta windows-installationen???

Bioset är Award v6.00PG.

Och de olika bootalternativen:

FLOPPY, LS120, HDD-0, SCSI, CDROM, HDD-1, HDD-2, HDD-3, ZIP, USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD, LAN och Disabled.

HDD-0 och SCSI är testade och funkar inte.

Jag är bra trött på detta nu... Hjälp!

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Scsi bör vara alternativet dui ska välja i bios. Hittas kontrollerkortet under uppstart? Om inte flytta kortet till annan PCI-plats.
Efter ordinarie biosinformation så ska det komma upp något i stil med autodetecting sata/raid disks. Press Ctrl-S to enter setup.
Om jag minns rätt så läses PCI-portar av nerifrån och upp. Alltså, se till att kortet sitter längst ner av dina kort. Funkar inte det pröva överst.

Biosuppdatering kan vara läge att pröva om du inte lyckas boota från sata-kortet.

Drivrutinen på Sunix hemsida är version 1.25. Fick med äldre på cd-skivan ladda ner den nya.

Om du inte lyckas boota från sata-disken så kan du alltid behålla den gamla IDE-disken och installera XP på D: Några få boot-filer kommer att placeras på C:

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Scsi bör vara alternativet dui ska välja i bios. Hittas kontrollerkortet under uppstart? Om inte flytta kortet till annan PCI-plats.
Efter ordinarie biosinformation så ska det komma upp något i stil med autodetecting sata/raid disks. Press Ctrl-S to enter setup.
Om jag minns rätt så läses PCI-portar av nerifrån och upp. Alltså, se till att kortet sitter längst ner av dina kort. Funkar inte det pröva överst.

Biosuppdatering kan vara läge att pröva om du inte lyckas boota från sata-kortet.

Drivrutinen på Sunix hemsida är version 1.25. Fick med äldre på cd-skivan ladda ner den nya.

Om du inte lyckas boota från sata-disken så kan du alltid behålla den gamla IDE-disken och installera XP på D: Några få boot-filer kommer att placeras på C:

Jo, jag har laddat ner de senaste drivrutinerna från Sunix och använt dem. Har även flashat om bioset engång, fast det var ju några år sedan. Var hittar jag en nyare uppdatering tro?

PCI-kortet hittas och info om det visas efter den ordinarie biosinfon, så som du beskriver. Där syns info om disken och att den sitter på Channel 0 på PCI-kortet. Ska ändå testa att sätta kortet i PCI-sloten längst ner, den högst upp blir nog tajt för fläkten på AGP-kortet är rätt stor.

Att boota från en IDE 40G 5400rpm från ca år 2002 känns inte rätt, nu när jag köpt ny snabb disk.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Nej, nu skiter jag i det här. Installerar XP på den gamla IDE-disken ändå...

EDIT: Tack för alla svar ändå!

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.