Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

2x 4850 en besvikelse - gör jag fel eller ska man köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Som mrfisse sa, WoW äter cpu. Det är som dag och natt om jag klockat/oklockat. Och samma sak med mitt GX2, mycket bättre fps när jag stänger av ena. Går i tankarna på ett GTX285/295 och en E8***.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Hjälpsam

Ja jag har också hört att WoW vill ha både mycket minne och en kraftig CPU.
Men borde inte en Phenom räcka?
Och minne har han ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

En vanlig phenom är väl inte nån jättehöjdare på nåt, tyvärr. Framförallt GTA 4 får jag en känsla av. Att GTA 4 skulle vara så extremt dåligt optimerat som alla säger att det är vet jag inte, men extremt mycket cpu kräver det. Spelar det på en dator med en E7200 @ 3,4 och ett 4670. Med 1280x1024, allt på high utom textures och runt 30 på slidsen får jag drygt 30 fps. Det roliga är att det är helt processorn som sätter den gränsen, ändrar jag grafikinställningar händer inte så mkt.

Så jag skulle säga att det är din cpu som är problemet, inte grafikkorten.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tackar och bugar hemskt mycket för all er hjälp folk, det är otroligt uppskattat

Lite svar på några av era frågor: Jag har de senaste drivisarna, Vista 64 Ultimate, AA avstängt i CCC då jag märkte att om man körde upp dom till 16 blev vissa spel riktigt putta, och att använda sig av spelens egna AA-inställningar funkade mycket bättre.

Efter att ha läst era inlägg har jag lagt upp en liten to-do list:

  • Kläm tillbaka mitt andra kort, och ladda hem och testa

  • som tvingar CrossFire i spel, vilket kanske hjälper mig i GTA4.

  • Lära mig hur man klockar, och sätta igång på min CPU, efter att ha läst vad några av er skrivit - ska man läsa igenom

  • och köra på?

  • Ladda hem HWMonitor, och hålla ett öga på det efter en spelsession.

  • Köra igenom 3D Mark Vantage och återkomma med resultat.

Det är i alla fall en början.. Återigen, tack för all hjälp, förstår inte varför jag inte tog mig hit tidigare.. Ska hem och knåpa efter jobbet idag, och sen är jag tillbaka med lite uppdateringar

Puss och highfive!

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Tackar och bugar hemskt mycket för all er hjälp folk, det är otroligt uppskattat

Lite svar på några av era frågor: Jag har de senaste drivisarna, Vista 64 Ultimate, AA avstängt i CCC då jag märkte att om man körde upp dom till 16 blev vissa spel riktigt putta, och att använda sig av spelens egna AA-inställningar funkade mycket bättre.

Efter att ha läst era inlägg har jag lagt upp en liten to-do list:

  • Kläm tillbaka mitt andra kort, och ladda hem och testa

  • som tvingar CrossFire i spel, vilket kanske hjälper mig i GTA4.

  • Lära mig hur man klockar, och sätta igång på min CPU, efter att ha läst vad några av er skrivit - ska man läsa igenom

  • och köra på?

  • Ladda hem HWMonitor, och hålla ett öga på det efter en spelsession.

  • Köra igenom 3D Mark Vantage och återkomma med resultat.

Det är i alla fall en början.. Återigen, tack för all hjälp, förstår inte varför jag inte tog mig hit tidigare.. Ska hem och knåpa efter jobbet idag, och sen är jag tillbaka med lite uppdateringar

Puss och highfive!

Jo, det där är en bra början. Återkom med resultat!
Angående det där programet är jag osäker om det fungerar till GTA IV eftersom det har stöd för sli / crossfire bara det att det är så kasst optimerat.
Men det är helt klart värt att testa!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Tackar och bugar hemskt mycket för all er hjälp folk, det är otroligt uppskattat

Lite svar på några av era frågor: Jag har de senaste drivisarna, Vista 64 Ultimate, AA avstängt i CCC då jag märkte att om man körde upp dom till 16 blev vissa spel riktigt putta, och att använda sig av spelens egna AA-inställningar funkade mycket bättre.

Efter att ha läst era inlägg har jag lagt upp en liten to-do list:

  • Kläm tillbaka mitt andra kort, och ladda hem och testa

  • som tvingar CrossFire i spel, vilket kanske hjälper mig i GTA4.

  • Lära mig hur man klockar, och sätta igång på min CPU, efter att ha läst vad några av er skrivit - ska man läsa igenom

  • och köra på?

  • Ladda hem HWMonitor, och hålla ett öga på det efter en spelsession.

  • Köra igenom 3D Mark Vantage och återkomma med resultat.

Det är i alla fall en början.. Återigen, tack för all hjälp, förstår inte varför jag inte tog mig hit tidigare.. Ska hem och knåpa efter jobbet idag, och sen är jag tillbaka med lite uppdateringar

Puss och highfive!

Testa också att dra ned på skuggorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa också att dra ned på skuggorna.

Gjorde det häromdagen när jag pillade runt i graffeinställningarna för att hitta problemet, men även på lägsta blir det inte mycket bättre - och där nere ska de även inte behöva vara; jag köpte min dator för dyra pengar och den ska fan klara av allt som WoW-motorn har att erbjuda, annars åker boxhandskarna på

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Just WoW verkar inte kräva SÅ mycket av cpun, utan mest av grafikkortet. Jag byggde en WoW-burk igår med en Celeron 420 single-core klockad till 2.4GHz och med ett gammalt 8800GTS-640MB klockat till 575MHz: det ger 60fps i landskap i 1440x900 med allt inklusive skuggor på högsta, och ca.40 fps med mycket spelare. Nvidia Forceware 182.50 och XP SP3 32-bitars. Det är rätt ok fps ändå, även om det inte är värsting-fps, och det med den billigaste cpun som går att köpa ny och single-core = grafikkort/drivrutiner betyder mest.

Nu har ju den gamla 8800GTS det rätt bra ställt med minne, 640MB och 320-bitars buss.

I GTAIV är jag säker på att cpun betyder mycket, mycket mer så där kan det löna mycket sig att klocka cpun. Om det är Q9550 trådskaparen har så är den ju på 2.83GHz som default och klockar väldigt lätt till 3.6-3.7GHz vilket bör ge en hel del i prestanda. Även HD4850 klockar lätt till åtminstone 700MHz och 2.2GHz på minnena, så lite finns det att kräma ur. Att köra senaste Catalyst 9.4 och senaste DirectX är självklart.

Min egna erfarenhet är tvärtemot vad du säger. Har inte sett någon större skillnad mellan olika grafikkort sedan jag började spela WoW, vilket börjar bli några år nu, och många olika generationer kort.

Vad som däremot gett märkbar skillnad har varit byte av CPU. Även om resten av systemet är det samma. Och då menar jag skillnad på min-fps'en, vilket är den som räknas.

Från en gammal +3Ghz x2'a till en pII 940 var det ca 25-30fps skillnad på min-fps'en, och det är en hel del. Ca 10-15 min-fps i Dalaran med x2'an, och +40 med en pII 940. Svårt o få exakta skillnaden, pga spelets uppbyggnad, men en liten fingervisning är det iaf. (Skillnaden mellan en pI 9950 och pII 940 var betydligt mindre, men den fanns där)

Permalänk
Medlem

har du patchat GTA IV till 1.0.3.0?
den ger schyssta prestandaförbättringar nämligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Min egna erfarenhet är tvärtemot vad du säger. Har inte sett någon större skillnad mellan olika grafikkort sedan jag började spela WoW, vilket börjar bli några år nu, och många olika generationer kort.

Vad som däremot gett märkbar skillnad har varit byte av CPU. Även om resten av systemet är det samma. Och då menar jag skillnad på min-fps'en, vilket är den som räknas.

Från en gammal +3Ghz x2'a till en pII 940 var det ca 25-30fps skillnad på min-fps'en, och det är en hel del. Ca 10-15 min-fps i Dalaran med x2'an, och +40 med en pII 940. Svårt o få exakta skillnaden, pga spelets uppbyggnad, men en liten fingervisning är det iaf. (Skillnaden mellan en pI 9950 och pII 940 var betydligt mindre, men den fanns där)

Hur förklarar du då den relativt hyfsade fpsen med en så klen cpu som Celeron 420? Nog gör grafikkortet en hel del jobb alltid. Som jämförelse klarade det integrerade Intel X3100 ungefär 10-15fps i 800x600 med allt på lägsta på samma rigg. Med 8800GTS fungerar det alltså i 1440x900 med allt på högsta i 40-60fps istället, hur kan man säga att grafikkortet inte spelar in då? Det gör skillnaden mellan himmel och helvete.

Att du upplevde stor skillnad med att går från Athlon X2 är annars inte så konstigt, för X2 är en riktigt klen cpu med dagens standard. Allt som finns ute nu är mycket bättre.

Jag kan ju nämna att den gamla riggen som gick sönder var just med en X2 och ett 6800GT, där kunde man inte ens höja skuggorna ett enda snäpp utan att fpsen störtdök. Det gick heller inte att köra något på högsta, utan det var lite mediuminställningar.

Grafikkortet gör som sagt stor skillnad, med tanke på hur dåligt 6800GT klarar skuggor bör man kanske följa rådet tidigare i tråden och dra ner på skuggorna om man har ATI-grafik eftersom den sägs bugga med skuggor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Hur förklarar du då den relativt hyfsade fpsen med en så klen cpu som Celeron 420? Nog gör grafikkortet en hel del jobb alltid. Som jämförelse klarade det integrerade Intel X3100 ungefär 10-15fps i 800x600 med allt på lägsta på samma rigg. Med 8800GTS fungerar det alltså i 1440x900 med allt på högsta i 40-60fps istället, hur kan man säga att grafikkortet inte spelar in då? Det gör skillnaden mellan himmel och helvete.

Att du upplevde stor skillnad med att går från Athlon X2 är annars inte så konstigt, för X2 är en riktigt klen cpu med dagens standard. Allt som finns ute nu är mycket bättre.

Jag kan ju nämna att den gamla riggen som gick sönder var just med en X2 och ett 6800GT, där kunde man inte ens höja skuggorna ett enda snäpp utan att fpsen störtdök. Det gick heller inte att köra något på högsta, utan det var lite mediuminställningar.

Grafikkortet gör som sagt stor skillnad, med tanke på hur dåligt 6800GT klarar skuggor bör man kanske följa rådet tidigare i tråden och dra ner på skuggorna om man har ATI-grafik eftersom den sägs bugga med skuggor.

Du har fel

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Du har fel

Eh!(?) Nej, det var ju upplysande från din sida. Det jag beskriver är fakta och ingenting annat, du må kalla programmet "cpu-beroende" men faktum är att den billigaste cpun som säljs idag räcker för att spela spelet på högsta om man inte går över 1440x900 och om man kör cpun med en moderat klock. Fakta, ingenting annat. Då är det rätt svårt att kalla spelet "cpu-beroende", inte relativt den hårdvara som säljs just nu.

En gammal cpu som inte längre säljs räknas så klart inte, och är den riktigt dålig är det klart att den kan dra ner prestanda till det outhärdliga.

Samma sak, visst kan du få lite bättre fps med en värsting-cpu som är värsting-klockad, för precis som att du får mer score i 3DMark06 så får du lite högre fps av det men faktum kvarstår att ett bra grafikkort uppenbart är viktigast.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Antielefant

Jisses. Det är väl klart att man känner av skillnad mellan olika grafikkort, ett 6800GT är ju inte ens i närheten av ett GTX260 prestandamässigt - inte ens i WoW.

Det som gäller är att ha en CPU som inte flaskar grafikkortet alltför illa. En Athlon XP 6000+ exempelvis klarar faktiskt SLI260 utan bekymmer. En uppgradering till 3- eller 4-kärnigt ger inte alltid en prestandaskjuts heller eftersom de allra flesta spel idag inte stöder mer än två.

Just Celeron-processorer är väl knappast ens värda att nämna då de inte ens ligger i samma liga, än mindre samma division som Athlon, Phenom och Pentium.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vilka inställningar kör du med?

1680x1050 och allt på high förutom texture quality som är på medium pga att grafikminnet inte räcker till. sen har jag view distance på 35 tror jag..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Hade varit intressant om du kunnat screena det. Vilken upplösning är du snackar om för övrigt.
Är det i den upplösning det pratas om i tråden har du nog bäst FPS i gtaIV i världen?... I call BS

Hursomhelst GTAIV "stödjer" flera GPUer, men det är inte skrivet för att belasta kärnorna med olika beräkningar. DVS arbetsbördan delas upp på båda. Dock är det välkänt att GTAIV är väldigt CPU styrt och att inte rulla så bra på ATI kort (det sista är den uppfattningen jag fått iaf).
För övrigt så verkar grafikmotorn i spelet vara kodad av 10 åringar eller nåt, inte för att jag kunnat göra det bättre själv (eller alls för den delen).
Dessutom så verkar GTAIV fungera olika på alla system, två snarlika system kan få två helt olika resultat i FPS utan nån uppenbar anledning.
Basera inte ditt inköp på det spelet, då det är ett epic fail ända från det att det släpptes på Xbox, va ju rätt dålig FPS tillomed på konsol.
Ovan är mycket spekulationer från mig ska tilläggas, dock har jag läst en hel del om spelet.
Finns även ett antal mods ute som både förbättrar grafiken och ger dig lite bättre FPS eller samma FPS men med bättre grafik.

Vad gäller wow så är det som du beskriver med flera grafikkärnor.
Nån sa att WoW inte är CPU styrt, jag skulle vilja påstå motsatsen, wow är väldigt väldigt cpu styrt. Du kan stänga av ena kortet i CCC och fortfarande är det CPUn som är flaskhals. Tänk på att spelet är gammalt och grafikmotorn är gammal och i princip ouppgraderad. Det har blivit ännu värre nu i senaste patchen då man slängt på ännu mer effekter och högre upplösta texturer i en redan långt föråldrar grafikmotor.
Aktiverar jag mitt andra kort på mitt GX2 i WoW så halveras FPSen på de flesta ställen.

Testa nåt spel som hanterar multi-gpu skalning bra eller rent av har stöd för det. Gämför med ett liknande system på nätet (google) så kan du ju kolla om ditt system ligger bra på det.

Många gör ju tyvärr misstaget och tror att uppgradera grafikkort resulterar i fyrverkerier ur datorn eller att SLI/Crossfire oavkortat ger dig dubbel prestanda. Du skulle kollat upp att spelen du spelar använder sig av det innan du gjorde inköpet. Betvivlar att du kommer få bättre resultat med de titlarna med din nuvarande rigg. Lite överklockning av CPU kanske hjälper?

Kör du högre upplösning va det tyvärr också en miss att fortsätta bygga på 512mb i grafikminne.

här har du ett youtubeklipp jag har gjort där du ser mina inställningar i GTA IV och FPS i avergae efter benchmarken..

http://www.youtube.com/watch?v=Zqt4pnpJfog
Där får jag 58fps i average med inställningar på high förutom texture quality och view distance..

EDIT: Tog mig tid och gjorde en liten update.. här har ni ett kort klipp med endast benchresultat och inställningar.. Drog upp lite inställningar så nu ligger jag strax under vad jag kan i grafikminne.. Benchmarken gjordes för ca 5minuter sen..

http://www.youtube.com/watch?v=IoVjIhGZ0Z8

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jisses. Det är väl klart att man känner av skillnad mellan olika grafikkort, ett 6800GT är ju inte ens i närheten av ett GTX260 prestandamässigt - inte ens i WoW.

Det som gäller är att ha en CPU som inte flaskar grafikkortet alltför illa. En Athlon XP 6000+ exempelvis klarar faktiskt SLI260 utan bekymmer. En uppgradering till 3- eller 4-kärnigt ger inte alltid en prestandaskjuts heller eftersom de allra flesta spel idag inte stöder mer än två.

Stämmer alldeles utmärkt det där.

Citat:

Just Celeron-processorer är väl knappast ens värda att nämna då de inte ens ligger i samma liga, än mindre samma division som Athlon, Phenom och Pentium.

Men där har du fel. Intel är inte helt ärliga med sina modelbeteckningar, Celerons i 4xx-serien och Exxx-serien har Core2-kärnor. Exakt samma kärna som i Core2 Extreme etc. Enda skillnaden är att cachen är krympt till 512kB.

Trots att de är Celerons är de snabbare än de snabbaste modellerna i Intels pre-Core2 sortiment. Klockar man en Celeron 420 har den inga problem att slå den snabbaste Athlon 64FX i alla benchmarks, men den har såklart fortfarande bara en kärna.

Celerons i E-serien är samma, men med dubbla kärnor, de slår lätt alla Athlon X2 om man klockar dem. Man måste upp till Phenom för att slå en klockad Celeron Exxx i prestanda.

Men Celeron Exxx-serien är ändå inte så intressanta att köpa för slutkonsument, eftersom Pentium E5200 bara kostar 799Kr och är 45nm, har Wolfdale-kärna med SSE4.1 och 2MB cache. Skall man lägga pengar på en budget-Intel är det E5200 man skall köpa. Dessutom är det inte ovanligt att E5200 klockar över 4GHz.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh!(?) Nej, det var ju upplysande från din sida. Det jag beskriver är fakta och ingenting annat, du må kalla programmet "cpu-beroende" men faktum är att den billigaste cpun som säljs idag räcker för att spela spelet på högsta om man inte går över 1440x900 och om man kör cpun med en moderat klock. Fakta, ingenting annat. Då är det rätt svårt att kalla spelet "cpu-beroende", inte relativt den hårdvara som säljs just nu.

En gammal cpu som inte längre säljs räknas så klart inte, och är den riktigt dålig är det klart att den kan dra ner prestanda till det outhärdliga.

Samma sak, visst kan du få lite bättre fps med en värsting-cpu som är värsting-klockad, för precis som att du får mer score i 3DMark06 så får du lite högre fps av det men faktum kvarstår att ett bra grafikkort uppenbart är viktigast.

Du bara tar det helt ur perspektiv ju.
På mitt GX2, 1920x1200 allt på max (SLI avaktiverat)
E6600 @ 3,6 Ghz
55 FPS i fullsatt Orgrimmar
24 FPS i fullsatt Dalaran

Samma som ovan fast 2,4Ghz
42FPS i fulsatt Orgrimmar
10-12 FPS i fulsatt Dalaran

Hur vill du tolka den informationen då?

Ett annat exempel
Min tablet-jobb pc
Intel inbyggd grafik (sämst i hela världen) går knappt o lira Quake2
Allt på minimum i 1024x768

600mhz:
12FPS

1,2GHZ:
23FPS

1,6GHZ
28FPS

Tycker man ser än rätt så röd tråd bunden till CPUns hastighet.

Klart att grafikkortet har betydelse, har det väl i alla 3d applikationer.
Men när tillomed mitt gammla GX2 (utan sli) sitter o sover i 1920x1200 med allt maxxat (även multisample) och jag endast kan få mer FPS genom att höjja klocken på CPU säger det väl en hel del?

Detta visste jag när jag skrev att du hade fel och orkade därmed inte kommentera det ytterligare eftersom jag skrivit det tidigare i princip.

SweSparky:

Du får ursäkta mig då, trodde du körde i 1920x blir rätt stor skillnad där. Dessutom tänkte jag inte på att du körde i benchmarken utan pratade om spel fps. Benchmarken är enligt mig inte särskilt verklighetstrogen då jag får runt 50fps där men när jag spelar så ser man inga 50 fps förutom när man är inomhus.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Du är verkligen proffs på att missförstå, jag har aldrig sagt att cpun är helt betydelselös och det ser du om du läser om mina poster en gång till. Det jag säger är att det ger mer att satsa på ett ordentligt grafikkort än på cpu eftersom även de sämsta cpuerna är tillräckligt bra idag.

Det ser du ju på dina egna benchmarks, spelet är spelbart i defaultklock med din värstinggrafik. Tveklöst blir det snabbare när du klockar _1200MHz!_ , samtidigt blir det aldrig speciellt spelbart på din tablet-PC ens när du klockar cpun 170% från den lägsta klock du jämför med.

Det skulle vara intressant att se hur många fps ditt GX2 skulle göra på din tablet-PC

edit. är man ute efter att bencha istället för att spela ger det såklart fps oavsett vad man klockar, allt på max bara. Och självklart, ligger ett spel på gränsen att vara spelbart med ett visst grafikkort så visst kan man få det att tippa över gränsen till spelbart genom att klocka cpun.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Gjorde det häromdagen när jag pillade runt i graffeinställningarna för att hitta problemet, men även på lägsta blir det inte mycket bättre - och där nere ska de även inte behöva vara; jag köpte min dator för dyra pengar och den ska fan klara av allt som WoW-motorn har att erbjuda, annars åker boxhandskarna på

Nej längst ned skall det inte behöva vara, jag menade snarare att sänka ett eller möjligtvis två steg.
Tror att det hjälpte när senaste expansionen var ny, men felet är väl åtgärdat vid det här laget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad i Wow när det gäller ATI4830 och 4870x2 t,ex. När man kommer till dom nyare grafikkorten är ALLA för bra för att vara en flaskhals i Wow. Ska man bara spela Wow är det ju bättre att köpa ett "billigt" grafikkort och satsa på processorn då den oftast är flaskhalsen i Wow.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
1680x1050 och allt på high förutom texture quality som är på medium pga att grafikminnet inte räcker till. sen har jag view distance på 35 tror jag..

Okej, typ samma som mig då. Ska testa ta en benchmark vid tillfälle och kolla fps.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Right, då har man varit hemma en liten stund, och försökt lite smått och gott - drog i det andra graffekortet och satte på CrossFire:

* 3DMark Vantage gav mig 7035 poäng för CPU, och 8974 poäng för GPU - enligt recensioner skrivna av andra människor som köpt samma paket som jag på Komplett, har vi ungefär samma resultat - frågan är, är det ett bra resultat?

* CrossFire Xtension, programmet som tvingar spel att starta med CrossFire påslaget, laddades ner och testades: hittils var enda effekt att jag nu inte kan få igång GTA4 (det enda spel jag försökte med) för tillfället, då SecuROM(!#&%$) vägrar tro på att jag har originalskivan i spelaren. Vad jag läste om Xtension lät väldigt lovande, men först måste döda SecuROM-bossen.

* Har läst om överklockning av CPUn, och tänkte mjukstarta lite - har ni några tips hade det varit otroligt uppskattat.. sitter på ett Gigabyte GA-MA78G-UD3H

* Drog igång HWMonitor och lät det rulla på i bakgrunden när jag körde 3DMark - så här såg det ut efteråt - godkänt eller brandvarning?

* i CCC har de ATi Overdrive, ett verktyg för att klocka lite här och där.. nåt man ska fördjupa sig i?

Det är nog allt jag har att komma med för tillfället.. Kör med CrossFire av tills jag kommit nånvart i den här smeten.

Återigen, tusen tack för all eventuell feedback!

edit: har testat GTA4 några gånger till, och vad som händer är att SecuROM startar upp GTA4.exe om och om igen (till infinity verkar det som, hittade 17 GTA4.exe igång i aktivitetshanteraren), men utan att nåt händer mer än att jag får ett felmeddelande om originalskiva eller emulatorkrock, och att muspekaren stannar på att vara en snurrande skiva. Tack gode gud för alla Henrik Ponténs dubbelgångande mjukvarukodare ><.

edit2: just det, hårdvarufråga: när jag kopplar in CrossFire på korten, ska jag använda båda CF-kopplarna eller bara en? och spelar det nån roll vilket håll de sitter på?

note to self: köp nördblöja och tack de digitala föräldrarna för all hjälp ett par gånger till <3

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall bara ha den ena bryggan och vilken av dem skall inte ha betydelse

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du skall bara ha den ena bryggan och vilken av dem skall inte ha betydelse

Tack!

Det finns två ställen på korten där bryggorna passar - ska bryggan sitta innerst på kortet, eller ytterst?

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Right, då har man varit hemma en liten stund, och försökt lite smått och gott - drog i det andra graffekortet och satte på CrossFire:

* 3DMark Vantage gav mig 7035 poäng för CPU, och 8974 poäng för GPU - enligt recensioner skrivna av andra människor som köpt samma paket som jag på Komplett, har vi ungefär samma resultat - frågan är, är det ett bra resultat?

* CrossFire Xtension, programmet som tvingar spel att starta med CrossFire påslaget, laddades ner och testades: hittils var enda effekt att jag nu inte kan få igång GTA4 (det enda spel jag försökte med) för tillfället, då SecuROM(!#&%$) vägrar tro på att jag har originalskivan i spelaren. Vad jag läste om Xtension lät väldigt lovande, men först måste döda SecuROM-bossen.

* Har läst om överklockning av CPUn, och tänkte mjukstarta lite - har ni några tips hade det varit otroligt uppskattat.. sitter på ett Gigabyte GA-MA78G-UD3H

* Drog igång HWMonitor och lät det rulla på i bakgrunden när jag körde 3DMark - så här såg det ut efteråt - godkänt eller brandvarning?

* i CCC har de ATi Overdrive, ett verktyg för att klocka lite här och där.. nåt man ska fördjupa sig i?

Det är nog allt jag har att komma med för tillfället.. Kör med CrossFire av tills jag kommit nånvart i den här smeten.

Återigen, tusen tack för all eventuell feedback!

edit: har testat GTA4 några gånger till, och vad som händer är att SecuROM startar upp GTA4.exe om och om igen (till infinity verkar det som, hittade 17 GTA4.exe igång i aktivitetshanteraren), men utan att nåt händer mer än att jag får ett felmeddelande om originalskiva eller emulatorkrock, och att muspekaren stannar på att vara en snurrande skiva. Tack gode gud för alla Henrik Ponténs dubbelgångande mjukvarukodare ><.

edit2: just det, hårdvarufråga: när jag kopplar in CrossFire på korten, ska jag använda båda CF-kopplarna eller bara en? och spelar det nån roll vilket håll de sitter på?

note to self: köp nördblöja och tack de digitala föräldrarna för all hjälp ett par gånger till <3

Verkar lite, jag får ~13000 med mina.
Du kan ha båda bryggor i.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Verkar lite, jag får ~13000 med mina.
Du kan ha båda bryggor i.

De blir inget bättre om man kör med 2 bryggor? kan ju tyvärr inte använda dom snygga bryggorna som medföljer grafikkortet då mina PCI-e 2.0 16x portar sitter för långt ifrån varandra.. så får köra påASUS fula bruna bryggor för att de ska funka.. fick 2st till moderkortet, använder bara 1..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
De blir inget bättre om man kör med 2 bryggor? kan ju tyvärr inte använda dom snygga bryggorna som medföljer grafikkortet då mina PCI-e 2.0 16x portar sitter för långt ifrån varandra.. så får köra påASUS fula bruna bryggor för att de ska funka.. fick 2st till moderkortet, använder bara 1..

Det brukar oftast bli en par hundra poäng bättre med 2 bryggor.
Så ingen större skillnad, kör själv med en.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du är verkligen proffs på att missförstå, jag har aldrig sagt att cpun är helt betydelselös och det ser du om du läser om mina poster en gång till. Det jag säger är att det ger mer att satsa på ett ordentligt grafikkort än på cpu eftersom även de sämsta cpuerna är tillräckligt bra idag.

Det ser du ju på dina egna benchmarks, spelet är spelbart i defaultklock med din värstinggrafik. Tveklöst blir det snabbare när du klockar _1200MHz!_ , samtidigt blir det aldrig speciellt spelbart på din tablet-PC ens när du klockar cpun 170% från den lägsta klock du jämför med.

Det skulle vara intressant att se hur många fps ditt GX2 skulle göra på din tablet-PC

edit. är man ute efter att bencha istället för att spela ger det såklart fps oavsett vad man klockar, allt på max bara. Och självklart, ligger ett spel på gränsen att vara spelbart med ett visst grafikkort så visst kan man få det att tippa över gränsen till spelbart genom att klocka cpun.

Möjligt att jag är bra på att missuppfatta, men snubben skrev ju att han har 2 st 4850. Ett 4850 kan man väl ändå inte anse vara för klent för att driva WoW.
Hursomhelst det jag ville säga med att WoW är CPU krävande är att det enligt mig iaf är enklare att nå CPU flaskhals än en GPU flaskhals i det spelet. Det krävs inte ett jättebra grafikkort för att nå gränsen.

Hade varit intressant med ett GX2 i Tablet-Pcn, synd att det grafikkortet är typ 2 ggr större än PCn bara

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Möjligt att jag är bra på att missuppfatta, men snubben skrev ju att han har 2 st 4850. Ett 4850 kan man väl ändå inte anse vara för klent för att driva WoW.

WoW kräver inte mycket CPU eller GPU men i höga upplösningar tar minnet videominnet slut. 512mb räcker inte för att köra i 1920x1080 med allt maxat. Det förklarar varför han får så dålig FPS i jämförelse med ett enda kort i en del områden som kräver mycket. Därför båda korten får slut på minne istället för ett enda.
Orsaken till detta är att WoW använder sig av högupplösta skuggor, bump maps och specular maps. Det kom i WOTLK patchen och spelet tar ca 3ggr mer minne nu än innan patchen, så om du klarade dig med 256mb innan patchen så behöver du ca 700 idag.
Ett GTX 260 eller bättre borde vara mer än nog för WoW i höga upplösningar.

Du kan testa stänga av skuggor om du vill spara mycket videominne.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
WoW kräver inte mycket CPU eller GPU men i höga upplösningar tar minnet videominnet slut. 512mb räcker inte för att köra i 1920x1080 med allt maxat. Det förklarar varför han får så dålig FPS i jämförelse med ett enda kort i en del områden som kräver mycket. Därför båda korten får slut på minne istället för ett enda.
Orsaken till detta är att WoW använder sig av högupplösta skuggor, bump maps och specular maps. Det kom i WOTLK patchen och spelet tar ca 3ggr mer minne nu än innan patchen, så om du klarade dig med 256mb innan patchen så behöver du ca 700 idag.
Ett GTX 260 eller bättre borde vara mer än nog för WoW i höga upplösningar.

Du kan testa stänga av skuggor om du vill spara mycket videominne.

Och här har vi som tidgare sagts kanske förklaringen att min Celeron 420 klarar att spela WoW på högsta, i 1440x900, det gamla GeForce 8800GTS har 640MB minne och snabbt sådant med 320-bit buss. Stämmer det Pimpim666 säger skulle det inte räcka för 1920x1080, men helt uppenbart räcker det för 1440x900. Med en simpel Celeron.

Ett(eller två) 512MB-kort med bara 256-bit buss ligger såklart sämre till i det (minnes)avseendet.

På min egen spelburk(inte grabbens) klarar jag mig utmärkt med 512MB och HD4850, eftersom jag bara har en 1280x1024-skärm till skillnad från grabbens 1440x900 eller ännu större. I 1280x1024 funkar HD4850 för i princip alla spel med bra fps.

Att köpa en ny fin skärm kan bli dyrare än man anar = dyrt grafikkort med mycket minne as well, därför jag väntar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Efter att ha talat med några av min vänner om mina problem, har jag helt plötsligt lyckats hitta två spekulanter på mina 4850-kort - detta innebär att jag kommer sitta på en liten penning och ett behov av ett nytt grafikkort!

Enligt källor i min närhet är GeForce det lite stabilare valet, och efter att ha gått igenom det här ATI-äventyret är jag lite sugen på att testa nåt nytt.

Min nuvarande rigg är den här.

Min prisklass är runt 3 000, så jag funderar på ett GTX 275 (om det är kompatibelt med resten av mina grejer).. men efter lite erfarenhet av GTA4 känns det som man skulle satsa på minst 1GB minne.. vad säger ni gott folk? Maxupplösning är 1600x1050 och jag vill kunna cranka det mesta upp till det högsta

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.