Köpte en MacBook - Behövs jordas?

Permalänk
Medlem

Köpte en MacBook - Behövs jordas?

Köpte en Apple MacBook Unibody för cirka en månad sedan. Min första Mac och jag datorn är stabil och fin.

Men ända sedan jag köpte den så har det varit "störningar" i aluminiumchassit så fort man har i laddaren.
Alltså när laddaren sitter i och man för ett finger över metallen så känner man hur det "surrar" i fingret. Tar man ur laddaren eller sätter ett annat finger på chassit så slutar det "surra".

Detta har väl med att göra att den inte är jordad. Ska det vara såhär?

Permalänk
Medlem

borde inte vara så, testat andra vu? testat annan laddare?

Jag gissar på att laddaren inte är som den borde.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Det är nog "i sin ordning". Jag har haft tre stycken och det blir lite kul när man kör i ojordat uttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det är nog "i sin ordning". Jag har haft tre stycken och det blir lite kul när man kör i ojordat uttag.

Men hur ska man kunna köra dem jordat om de inte finns någon sånt på kontakten? Måste man köpa en ny kontakt/laddare bara för att få den att köra jordat?

Permalänk
Medlem

Prova att vända kontakten ett halvt varv i uttaget (dvs. låta resp pinne byta hål).
Kan göra stor skillnad.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

ee. Jag skulle inte säga att det var i sin ordning. Jag har en Alu och kör i ojordat uttag och jag har då aldrig märkt av detta som TS beskriver. Jag skulle tippa på att det är nått fel på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Men hur ska man kunna köra dem jordat om de inte finns någon sånt på kontakten? Måste man köpa en ny kontakt/laddare bara för att få den att köra jordat?

Du får väll med en sladd som är jordad som du kan använda? Fick man i alla fall då jag köpte min vita. Testa med den först i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
ee. Jag skulle inte säga att det var i sin ordning. Jag har en Alu och kör i ojordat uttag och jag har då aldrig märkt av detta som TS beskriver. Jag skulle tippa på att det är nått fel på den.

Jag har haft en Powerbook 12", en Macbook Pro 15" (gamla) och nu en Macbook Unibody. Alla har kittlat lite när man kör dem i ojordat, precis som trådskaparen beskriver.

Permalänk
Medlem

Hehe känner sig lite dum nu. Jag sitter med den långa kabeln inkopplad och när jag kollade på den så hade den kontakter för jord men uttaget var ojordat. När jag sitter i skolan så har jag bara behövt kontakten utan någon kabel och eftersom den är ojordat så har jag antagit att den långa också var ojordad

Men i och med att datorn inte är jordat så kan kan man fråga ifall datorn tar någon skada av detta? Antar att det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Apple skulle nog inte sälja en dator som inte gick att köra i ojordat uttag... särskilt när dom t.o.m skickar med den där lilla ojordade eurokontakten.