Fuktskadad telefon, helt fungerande?

Permalänk

Fuktskadad telefon, helt fungerande?

Har råkat ut för en fukt skada enligt säljaren på phonehouse. Jag äger en Sony-ericsson k550i och batteriet har en liten remsa som vanligtvis är vit men är nu röd pga fukt.

Det konstiga är att mobilen går att ladda och använda och jag undrar om fuktskadan tar död på telefonen på en längre sikt.

Självklart tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Japp! Den kommer dö inom kort tid, de hände med min nokia n73, men jag hoppade i vattnet med den, 2 månader senare, ville den inte ladda, när den sedan dött ville den aldrig vakna igen =( Är huvet dumt får kroppen lite ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuerte
Japp! Den kommer dö inom kort tid, de hände med min nokia n73, men jag hoppade i vattnet med den, 2 månader senare, ville den inte ladda, när den sedan dött ville den aldrig vakna igen =( Är huvet dumt får kroppen lite ^^

saltvatten eller? vanligt kranvatten eller likn kan en mobil klara men salt förstör kretsarna. min k750 som har tagit ett bad här och där men fungerar fortfarande efter 2 år.

Expert007: om du ryckte ut batteriet snabbt finns det en god chans att den fortsätter fungera.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

När det gäller vatten och telefoner är nog jag värst, dotterns första (3 år sen) telefon en enklare samsung tappa hon nånstans, visa sig att den hade legat ute i snö och vatten och lera en hel vinter, den gordes ren och funkar än i dag perfekt.

exet körde sin 2 år gamla eriksson telefon i tvättmaskin av misstag för ca ett år sen (40c normaltvätt), funkar bra den med fortfarande

Råkar den ut för nått med att den får bada ute speciellt om det är havsvatten, plocka isär den och skölj noga i destillerat vatten, låt den torka ordentligt, eventuellt nån liten skvätt olja på rörliga delar (5-56 tex) sen kan den fungera hur länge som helst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

"Expert007: om du ryckte ut batteriet snabbt finns det en god chans att den fortsätter fungera."

Nu förstår jag inte, idag fungerar telefonen men på vilket sätt kommer telefonen att dö?
När jag för in laddaren i telefonen utan batteri så blinkar telefonen vitt och när jag sedan insätter batteriet så startar telefonen....

Telefonen kom i kontakt med kranvatten och direkt efter det så ville telefonen inte starta men idag startar den och fungerar helt normalt. Det går att lyssna musik, ringa osv.

Killen på phonehouse sa att om jag använder batteriet som fick fukt i sig, i en annan telefon kommer den telefonen också drabbas av fukt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av expert007

Killen på phonehouse sa att om jag använder batteriet som fick fukt i sig, i en annan telefon kommer den telefonen också drabbas av fukt.

Det låter lite mongo måste jag säga. Om du bara låter batteriet torka så finns det ingen risk. Är ju som att säga att om du lägger telefonen på diskbänken som varit blöt kommer du få fukt i den.

Telefonen går inte sönder bara föra att du badar med den, men det finns en liten risk.
Det som det finns risk för är att det bildas beläggningar på kontakterna i telefonen etc. Så att det på batteriet bildas en liten yta på kontaktpunkterna som kan behöva göras rent.
Det jag hade problem med i min siemens som jag fukt skadade var att skärmkontakterna fick beläggning på sig, väldigt svårt att rengöra de.

Visst elektronik+vatten kanske inte är den perfekta kombinationen.

Är bara att köra på

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Tappade min K750i i ett badkar Den lever fortfarande

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Glömde plocka ur min gamla Motorola från -05 ur fickan när jag tvättade ett par brallor...

Plockade loss allt som gick att få loss utan mejsel och lade det på tork... testade den nästa dag och den funkade fiint!! Till och med bättre!

Dammet som låg på skärmen och inte gick att få bort uutifrån försvann!

Permalänk

Då fortsätter jag att använda min fuktskadade k550i, då den laddar och är helt funktionell.

Var bara orolig då batteriet ändrade färg från vit till röd och att detta måste innebära att telefonen är skadad eller kommer att skadas vid vidare användning.

Permalänk
Medlem

Det krävs dock otroligt lite för att remsan ska bli röd. Telefonen jag har nu, en p1i, enda som den har blivit utsatt för är regn (innerficka i jacka) och har ändå röd remsa.

Mest troligt ett snack för att slippa repa.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Badade med min gamla n73 i fem minuter och är fortfarande lika livlös nu som då,
även fast jag tog ut batteriet snabbt och satte den på tork i nån dag

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk

Tack alla för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av expert007
Då fortsätter jag att använda min fuktskadade k550i, då den laddar och är helt funktionell.

Var bara orolig då batteriet ändrade färg från vit till röd och att detta måste innebära att telefonen är skadad eller kommer att skadas vid vidare användning.

Enda anledningen till att det ändrar färg är så verkstaden kan neka dig reperation PGA fuktskada.

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Har även jag lyckats köra min mobil i tvättmaskinen.
Lät den torka, funkade prima, ren blev den dessutom