Permalänk
Medlem

Dator köp (Gamerdator)

Hej Sweclockers, Snart fyller jag år (Juni) och har tänkt bygga ihop min egen dator. Det blir första gången någonsin jag bygger ihop en dator från grunden. Jag behöver tips på delar som är prisvärda och utmärkta för spel. Jag behöver också lite tips på hur man monterar processorn och fläkt då jag aldrig gjort det förr och vad jag bör tänka på under montering. Prisklass runt 10.000 kr

Delar som jag redan har:

CD/DVD
Hårddiskar
Skärm

Chassi:

- Antec Performance One P182 Advanced Super Mid Tower Gun Metal Black
- Antec Three Hundred "The Versatile Case"

Är öppen för fler förslag inom datorlådor. Men har tänkt att köpa någon av dom jag listade uppe.

//Tack!

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

Gjorde nyss ett paket på www.inet.se med följande delar

Moderkort: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
CPU: AMD PHENOM II 720 BE
Minne: 4GB A-data Extream Vitesta 1333MHz DDR3
Grafikkort: ATi Radeon HD4890
Chassi: Antec Performance one P182
PSU: Corsair 620Watt "620HXEU"

Det blir totalt 9287.- och är ett otroligt bra paket, kan säkert fås billigare men orkade inte kolla andra sajter.

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Antec Three Hundred
Gigabyte GA-MA790X-UD4LK
2 st :O! PowerColor ATI HD4890 1GB PCIe
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500 1066 mhz
750W Corsair CMPSU-750TXEU
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
= 10 800 kr med fraktfritt https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...www.inet.se

annars kan du börja med att köpa ett grafikkort (8 405kr) och köpa processorfläkt m.m ist, och sen köpa ett till

några tips när du ska börja bygga är att ta det lungt och läs manualerna man får med.

Lycka till!

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
Antec Three Hundred
Gigabyte GA-MA790X-UD4LK
2 st :O! PowerColor ATI HD4890 1GB PCIe
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500 1066 mhz
750W Corsair CMPSU-750TXEU
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
= 10 800 kr med fraktfritt https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...www.inet.se

annars kan du börja med att köpa ett grafikkort (8 405kr) och köpa processorfläkt m.m ist, och sen köpa ett till

några tips när du ska börja bygga är att ta det lungt och läs manualerna man får med.

Lycka till!

Ett riktigt bra och prisvärt paket du fick ihop!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Powercolor's kort har en tendens att låta som fasen när fläkten jobbar på hårt!

Permalänk
Medlem

Har bara haft Intel & Nvidia innan. Har ingen erfarenhet av AMD & ATI. Är AMD bäst nu för tiden? Jag vill ha en ganska tyst dator. Den får inte låta allt för mycket. Kom med fler förslag så jag har lite att välja mellan. Tack än så länge!

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arvidh
Har bara haft Intel & Nvidia innan. Har ingen erfarenhet av AMD & ATI. Är AMD bäst nu för tiden? Jag vill ha en ganska tyst dator. Den får inte låta allt för mycket. Kom med fler förslag så jag har lite att välja mellan. Tack än så länge!

Alltså ska man vara ärlig så är det INTEL som leder dagens datorer, men det kostar ju ett X antal 1000Lappar mer, men satsa på AMD om du ska spela, det är billigt och presterar bra som fan i spel, samma Gäller AMD då dom är väldigt mycket billigare än nVidia.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybrid1
Powercolor's kort har en tendens att låta som fasen när fläkten jobbar på hårt!

Instämmer. Dock så behöver fläkten aldrig, notera _aldrig_ , jobba på i över 30% hastighet, iaf inte på mitt 4870x2.

I load låg fläkthastigheten kvar på 27% (standard, nästan inte hörbart) och temperaturen låg på ~80 grader.

Permalänk
Medlem

Håller med det senaste paketet. Dubbla 4890 är inte o leka med, kommer klara väldigt många spel på max.

Permalänk
Medlem

corsair brickorna är riktigt grymma, jag har 4 stk som jag har från mitt gamla system och dom sitter delade i 2 nya riggar nu för dom är bättre och stabilare under klockning än något alternativ i klassen ! Jag bara varnar dom får inte belastas högre än 1.66 volt eller köras i högre än 1100 för då strejkar dom ... men dom kan förmodligen inte jämföras med andra i samma spec för dom dundrar förbi allt annat i bänken ändå du kan ha tur och dra ner til 4.4.4.14 om du strappar nordbryggan til 266...... men då får du övervolta Nb lite... sen vet jag inte om din prolle kan med det....... men den är ju black så det går nog, min gamla q9550 körde jag så stabilt...och med 4.0 ghz får du hastigheter som är skrämmande !! jag hadde 2990 poäng i performance test 7 mycket på grund av att dom drog upp hela systemet så bra !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
corsair brickorna är riktigt grymma, jag har 4 stk som jag har från mitt gamla system och dom sitter delade i 2 nya riggar nu för dom är bättre och stabilare under klockning än något alternativ i klassen ! Jag bara varnar dom får inte belastas högre än 1.66 volt eller köras i högre än 1100 för då strejkar dom ... men dom kan förmodligen inte jämföras med andra i samma spec för dom dundrar förbi allt annat i bänken ändå du kan ha tur och dra ner til 4.4.4.14 om du strappar nordbryggan til 266...... men då får du övervolta Nb lite... sen vet jag inte om din prolle kan med det....... men den är ju black så det går nog, min gamla q9550 körde jag så stabilt...och med 4.0 ghz får du hastigheter som är skrämmande !! jag hadde 2990 poäng i performance test 7 mycket på grund av att dom drog upp hela systemet så bra !

Har inte tänkt att överklocka något. Kanske i framtiden. Vad är skillnaden mellan en Intel Quad core och En Phenom x4?

Spelar för tillfället bara BF, CS 1.6, Flatout2, Vill kunna lira Flatout3. Vill kunna spela lite nyare spel.
Det är inget måste för mig med högsta upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att kolla på CompX.se dom har bara dom bästa sakerna, har byggt och köpt ett antal delar där.

btw du ska köra AMD modekort o processor så kommer de rulla på fin fint!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fronix
Jag rekommenderar att kolla på CompX.se dom har bara dom bästa sakerna, har byggt och köpt ett antal delar där.

btw du ska köra AMD modekort o processor så kommer de rulla på fin fint!

Ok, Gillar Intel och Nvidia. Men om AMD & ATI är mycket bättre och mer prisvärt så blir det nog AMD & ATI. Kom gärna med fler förslag på datorer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen en sak också om du ska köra AMD, du måste kunna ställa in allting rätt. AMD är mer för "proffs" så att säga, så har du inte en aning om hur du ställer in AMD så ska du köra INTEL.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fronix
Sen en sak också om du ska köra AMD, du måste kunna ställa in allting rätt. AMD är mer för "proffs" så att säga, så har du inte en aning om hur du ställer in AMD så ska du köra INTEL.

Ett ord... BULLSHIT jag har haft både en intel och 2 amd processorer... jag e ingen jävla expert...

mitt förslag : http://www.datorbutiken.com/?Cart=805-12472

Permalänk
Antielefant

Indeed, AMD är om möjligt lättare än Intel, inte tvärt om.
Sen är AMD + NVidia inte fel det heller.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=694002...

Phenom 940 + 4 GB Minne + GTX 260 SLI + P182 + 650W.
(Seasonic och Corsair är samma sak btw)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Indeed, AMD är om möjligt lättare än Intel, inte tvärt om.
Sen är AMD + NVidia inte fel det heller.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=694002...

Phenom 940 + 4 GB Minne + GTX 260 SLI + P182 + 650W.
(Seasonic och Corsair är samma sak btw)

bra paket bortsätt från att han får betala 400 kr i frakt också om han inte kan hämta det från butik

från inet

Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5

650W Corsair CMPSU-650TXEU

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

bort AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition

Asus M4N72-E, sAM3

LeadTek GeForce GTX 260 896MB Extreme 2st

Antec Performance One P182, Utan nätaggst

10 303 kr och det är med frakt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Antielefant

Är du gift med P182? Annars är Hush inte alls ett dåligt chassi heller, och antagligen tystare.

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/nzxt-hush-mi...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

och det är har antagligen sämmre luftflöde

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Mja, P182's luftflöde är rätt överskattat, det är till och med mer grejor i framkant på det än på Hush.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja, P182's luftflöde är rätt överskattat, det är till och med mer grejor i framkant på det än på Hush.

okej visst om du säger det så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du gift med P182? Annars är Hush inte alls ett dåligt chassi heller, och antagligen tystare.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/10000b.jpg

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/nzxt-hush-mi...

Gillar komponenterna du har plockat ihop. Men skulle du/ni bygga ihop ett annat datorsystem med INTEL i samma pris klass? Och med liknande prestanda. Jag vill gärna ha lite att jämföra med innan jag lägger min beställning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra paket med väldigt bra preformance. Vill du så kan du överklocka processorn till 3GHz utan problem. Finns en väldigt bra guide här på swec som förklarar exakt hur man gör (dem använder den processorn i testet).

bildlänk här

Jag har valt det chassiet för att jag har det själv och det har enorm kylningsförmåga och ser väldigt snyggt ut. Många riktigt bra funktioner i chassiet.

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0413Fixxer
Väldigt bra paket med väldigt bra preformance. Vill du så kan du överklocka processorn till 3GHz utan problem. Finns en väldigt bra guide här på swec som förklarar exakt hur man gör (dem använder den processorn i testet).

bildlänk här

Jag har valt det chassiet för att jag har det själv och det har enorm kylningsförmåga och ser väldigt snyggt ut. Många riktigt bra funktioner i chassiet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

bildlänk här

det där paketet är sämmre än Zcenicx

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
det där paketet är sämmre än Zcenicx

Det som skiljer är att han har ddr2 minne och att han har en processor med AM2+ sockel (mindre busshastighet).

940 är tillverkad med högre watt antal 125 gentemot 95watt.

eftersom 810 är strömsnålare är den också kallare och har högre värmetröskel.

Samt att 4870 serien är lika bra som gtx 260. Bägge korten har olika prestanda i olika saker. Så är det bara.

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som skiljer är att han har ddr2 minne och att han har en processor med AM2+ sockel (mindre busshastighet).

Samt att 4870 serien är lika bra som gtx 260. Bägge korten har olika prestanda i olika saker. Så är det bara.

jo men processorn är sämmre 945 vore likvärdig med 940

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
jo men processorn är sämmre 945 vore likvärdig med 940

Han ska ju använda det till spel. Där spelar det inte så stor roll om du har de 400MHz:en extra. Det som blir viktigast är grafikkort. Och som sagt innan så kan man överklocka en 810 väldigt mycket utan att höja på volt = utan att höja temperaturen så mycket. Fast detta är bara min åsikt ^^ (+ att han får ett am3 moderbord som är mer framtidssäkert ^^)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska använda datorn till spel. Gärna Intel och Nvidia om jag inte tappar för mycker prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Citat:

Citat:

Han ska ju använda det till spel. Där spelar det inte så stor roll om du har de 400MHz:en extra. Det som blir viktigast är grafikkort. Och som sagt innan så kan man överklocka en 810 väldigt mycket utan att höja på volt = utan att höja temperaturen så mycket. Fast detta är bara min åsikt ^^ (+ att han får ett am3 moderbord som är mer framtidssäkert ^^)

Vad är det här för skitsnack?

En Phenom II 810 är en 940 som har 400 MHz lägre klockning, halva cachen strypt, och låst multipel. Att den ena är AM3 och den andra AM2+ har inget med busshastigheten att göra, den är 5200 MT/s oavsett sockel.

Alltså.

Phenom II X4 810 = 4x 2.6 GHz, 4 MB Cache, AM2+/AM3, <1333 MHz DDR2/3 Låst till x13 multipel. 1844:-
Phenom II X4 940 BE = 4x3.0 GHz, 8 MB Cache, AM2+, <1333 MHz DDR2, Olåst x15 multipel. Numera 1984:-

Vad skulle göra att 810'an är mer prisvärd när den bara kostar 140:- mindre, och kräver FSB-klockning? De 140:- försvinner direkt i att du behöver mer klockvänliga minnen. 940 behöver inte minnesklocka alls.

Sen är 2x HD4870 512MB *betydligt* långsammare än 2x GTX 260. Det krävs 1GB-versionen för att komma upp på samma nivå, och då springer priset iväg.

Visa signatur