Pumpval till nytt projekt! Behöver tips...

Permalänk

Pumpval till nytt projekt! Behöver tips...

Tjena.

Nu ska jag investera ett helt nytt vattenkylnings system i komponenter. Jag ska då inte köpa kompletta kit något mera iaf då min erfarenhet av dom har gått åt skogen iom att pumpen nästan skurit av kvalitet hehe.
Som sagt nu ska jag köpa komponenter!
Först och främst vars ska jag handla? Funderar på
www.aquatuning.de
www.chilledpc.co.uk

Nu ska det handlas en riktig pump! Vilken?

ett exempel från aquatuning:

Här ovan ser ni 2 pumpar och 2 tankar. vid köp av aquacomputer pumpen så hade jag tänkt mig Swiftech tanken och vid köp av Laing DDC pumpen så var det tänkt med inbyggd tank alltså XSPC tanken.

Priserna är ganska lika mellan dessa kit.

Aquacomputer (ultra) + Swiftech = 108,98 €

Laing DDC + XSPC = 100,98 €

Har hört/sett på olika trådar att Aquacomputer pumpen ska vara betydligt tystast på marknaden men vilken ger bättre flöde/kylning fenom komponenterna då?

Riggen jag tänkt köra är:

CPU block
2st GPU block
Nordbrygga (senare inköp)
Sydbrygga (senare inköp)
Mosfet (senare inköp)

Komponenterna som ska kylas finns i min sign men ett till BFG 8800GTX OC2 626Mhz och ett XFX 780i moderkort är på ingång.

Angående slang.
Är det effekthöjande att köra med 19mm OD (1/2" ID) ?? Är riktigt sugen på det faktiskt då det ser maffigare ut och om det nu ger bättre flöde.

Har fått inspiration av AluChill projektet så det blir transparanta slangar och svart vatten!

Drog ihop ett system lite fort för att ha något att tipsas om. Är sugen på dessa komponenter:

Tog med 2st 90graders vinklar ifall att man kan behöva.

Vad tycks?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

OT, vad kostar frakten från chilledpc eller aquatuning?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
OT, vad kostar frakten från chilledpc eller aquatuning?

Precis vad jag glömde ta med hehe.

enligt mina beräkningar så ska den gå på ca 580.46kr.
(i detta fall Aquatuning)

Permalänk
Medlem

shit ^^ då gäller det att man köper ett gäng prylar om det ska löna sig!!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

shit ^^ då gäller det att man köper ett gäng prylar om det ska löna sig!!

haha ja precis. kanske inte lönar sig att bara köpa tex ett gäng Bitspower kopplingar direkt:)

Permalänk

580 spänn?? Kolla storbritannien, det är förmodligen billigare. Kollade lite snabbt på pumpar och det skiljer bara där ett par hundra.

en 240 rad är lite snålt, satsa på åtminstone 1x360 eller 2x240. Vätska är onödigt att köpa, dest vatten på macken kostar ett par tior.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
vätska är onödigt att köpa, dest vatten på macken kostar ett par tior.

funkar det med endast det? kommer det inte börja bildas alger och annat trevligt?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

580 spänn?? Kolla storbritannien, det är förmodligen billigare. Kollade lite snabbt på pumpar och det skiljer bara där ett par hundra.

en 240 rad är lite snålt, satsa på åtminstone 1x360 eller 2x240. Vätska är onödigt att köpa, dest vatten på macken kostar ett par tior.

Ok tack för tipsen. Jag vill ha svart i de transparanta slangarna så det blir svart vatten:) angående raddar så tänkte jag såhär att nu när jag bara ska köra en CPU och 2st GPU så duger kanske en 240 men det blir en till 120 senare iaf. Har inte råd nu hehe. Får se hur tempsen ser ut. Vilken sida menar du? (Chilledpc?)

Permalänk
Medlem

Öh....

Varför inte kolla på http://www.indomo.se och få de frakt fritt med denna koden (sweclockers_500) ?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Öh....

Varför inte kolla på http://www.indomo.se och få de frakt fritt med denna koden (sweclockers_500) ?

Ja visst, hittar du ett (fullcover) vattenblock till 8800GTX för ca 300 spänn så gör du det bra...

Tycker det är lite skillnad på priset.

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p4508_B-Ware-D...

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=5278&session=6f0d...

Permalänk
Citat:

funkar det med endast det? kommer det inte börja bildas alger och annat trevligt?

Du behöver lite algdödarvätska, verkar vara lite dåligt med det i affärer bara, så en del glykol från macken duger.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Ok tack för tipsen. Jag vill ha svart i de transparanta slangarna så det blir svart vatten:) angående raddar så tänkte jag såhär att nu när jag bara ska köra en CPU och 2st GPU så duger kanske en 240 men det blir en till 120 senare iaf. Har inte råd nu hehe. Får se hur tempsen ser ut. Vilken sida menar du? (Chilledpc?)

chilledpc eller specialtech. 2 gpu och cpu, då kommer du få köra fläktarna på högvarv för att vattnet ska kylas av, med din setup hade jag iaf köpt 2x240 eller motsvarande. Om du hittar billigare prylar får du råd med mer rad Dom kostar inte så många hundra men dina gpu block är nog svårslagna i pris. Du kan ju alltid kolla vad det skulle kosta att köpa från två ställen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

chilledpc eller specialtech. 2 gpu och cpu, då kommer du få köra fläktarna på högvarv för att vattnet ska kylas av, med din setup hade jag iaf köpt 2x240 eller motsvarande. Om du hittar billigare prylar får du råd med mer rad Dom kostar inte så många hundra men dina gpu block är nog svårslagna i pris. Du kan ju alltid kolla vad det skulle kosta att köpa från två ställen

Smart tänkt iom gratis frakt på indomo men denna jämförelse då?

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=3883&session=ae21...

1 225 kr

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p2833_Aquacomp...

943.30kr ( enligt http://coinmill.com/EUR_SEK.html#EUR=88.99 )

PS. varje hundring är ju viktig för en 19åring som går i skola med halvtaskig inkomst hehe

Permalänk

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p3040_Laing-D5...

vs

http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?prod...

visserligen inte pumpen du tittar på men som du ser är det billigare nu när pundet är värt nästan som en euro. Priserna har inte gått upp i UK medan pundet har fallit, tänk hur gött det hade varit om vi nu hade haft euro som hade kostat 8kr/€. Men men, politik hör inte hemma här

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p3040_Laing-D5...

vs

http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?prod...

visserligen inte pumpen du tittar på men som du ser är det billigare nu när pundet är värt nästan som en euro. Priserna har inte gått upp i UK medan pundet har fallit, tänk hur gött det hade varit om vi nu hade haft euro som hade kostat 8kr/€. Men men, politik hör inte hemma här

De verka ha dåligt med lagervaror på specialtech. Allt är out of stock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver lite algdödarvätska, verkar vara lite dåligt med det i affärer bara, så en del glykol från macken duger.

Ok, på ett ungefär hur stor koncentration ska man köra i en dator med vanlig glykol? borde räcka med kanske 10% eller nåt sånt va?

Sorry matte att jag trashar din tråd med massa OT, men det kanske även ger dig någonting

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ok, på ett ungefär hur stor koncentration ska man köra i en dator med vanlig glykol? borde räcka med kanske 10% eller nåt sånt va?

Sorry matte att jag trashar din tråd med massa OT, men det kanske även ger dig någonting

Haha det är lungt. Ska du köra glykol i systemet? Rekomenderar vanlig batterivätska (destilerat vatten) som finns på vilken bensinmack som hellst. Kostar kanske 20kr per liter max.

Permalänk
Medlem

jo det gör jag redan, men frågan är om det räcker.. inte kul om det börjar växa gröna svampar inne i min kylslinga om ett par månader ^^

Visa signatur

Permalänk

Ingen som har någon bra information / erfarenhet att dela med sig om någon av dessa pumpar??

Permalänk
Medlem

Laing DDC (även känd som Swiftech 355) med pumptopp är den absolut vettigaste pumpen att köra för vattenkylning, den är liten och kompakt och presterar bättre än det mesta. Är man prestanda tokig alla XS så kör man med två i serie
Förutsatt att man inte monterar dem stumt mot lådan hörs de knappt, min DDC med XSPC res topp låter mindre än en noctua på 7V.

Skinnee har testat D5, och lite toppar till den, på samma sida finns en spegling av Martins Liquid lab han har testat en massa DDC toppar. Inte sett några "bra" testar av Aqua coputer pumpen men den ska vara tyst, hör inte min DDC, men prestera sämre.

Beställer du från utlandet köp en flaska PT-nuke, alg dödare, annars kan man hitta liknande medel i affärer som säljer akvarier. Om man ser till att man inte får in ljus till vattnet så slipper man i princip alg tillväxt, alger behöver ljus för att växa, så kör man svarta slangar eller internt system utan fönster på lådan så klarar man sig i alla fall teoretiskt från alger.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Fy fan vad sjukt, lade just denna beställning och fick betala mer i frakt fast mitt paket väger mindre?!

Jag har blivit lurad!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Laing DDC (även känd som Swiftech 355) med pumptopp är den absolut vettigaste pumpen att köra för vattenkylning, den är liten och kompakt och presterar bättre än det mesta. Är man prestanda tokig alla XS så kör man med två i serie
Förutsatt att man inte monterar dem stumt mot lådan hörs de knappt, min DDC med XSPC res topp låter mindre än en noctua på 7V.

Skinnee har testat D5, och lite toppar till den, på samma sida finns en spegling av Martins Liquid lab han har testat en massa DDC toppar. Inte sett några "bra" testar av Aqua coputer pumpen men den ska vara tyst, hör inte min DDC, men prestera sämre.

Beställer du från utlandet köp en flaska PT-nuke, alg dödare, annars kan man hitta liknande medel i affärer som säljer akvarier. Om man ser till att man inte får in ljus till vattnet så slipper man i princip alg tillväxt, alger behöver ljus för att växa, så kör man svarta slangar eller internt system utan fönster på lådan så klarar man sig i alla fall teoretiskt från alger.

Tackar för det fantastiska svaret! Äntligen lite hjälpande svar här i tråden hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Fy fan vad sjukt, lade just denna beställning och fick betala mer i frakt fast mitt paket väger mindre?!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/wasser.png

Jag har blivit lurad!

Kan du förklara mer utförligt? Är beställningen ifrån Aquatuning?

EDIT: Ser "highflow" anslutningar i denna beställning. Vad är igentligen skillnaden i prestanda mellan en vanlig skruv koppling?
Skruvkopplingen är mycket snyggare och smidigare.

Permalänk
Medlem

Köp den svagare 10W varianten av Laing pumpen och modifiera den enkelt (en enda lödning) till 18W varianten. Besparing ca 200 SEK.
http://windycj.pixnet.net/blog/post/6590735

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Köp den svagare 10W varianten av Laing pumpen och modifiera den enkelt (en enda lödning) till 18W varianten. Besparing ca 200 SEK.
http://windycj.pixnet.net/blog/post/6590735

Kung! Tack för det tipset!!

Permalänk
Medlem

Ja beställningen är från Aquatuning, tyckte det var uppenbart

Ang. Highflow så tror jag inte det är någon direkt prestandaskillnad... Jag har tagit vanlig skruvkoppling till CPU-blocket också för enkelhetensskull. Vid tex radiator eller pump är det sällan ont om utrymme så där fungerar vanlig koppling bra. Att vissa tillverkare har valt att döpa sina kopplingar till "high-flow" lär ju vara mer av ett försäljningsknep.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ang. Highflow så tror jag inte det är någon direkt prestandaskillnad... Jag har tagit vanlig skruvkoppling till CPU-blocket också för enkelhetensskull. Vid tex radiator eller pump är det sällan ont om utrymme så där fungerar vanlig koppling bra. Att vissa tillverkare har valt att döpa sina kopplingar till "high-flow" lär ju vara mer av ett försäljningsknep.

Ok. Precis vad jag tänkte det. Tack!

Kan någon visa några olika kopplingsscheman, Ser tex att i projektet AluChill här på furumet så körs det med dubbla Laing med XSPC tankar. Hur är dessa kopplade? Parallellt eller i serie? Skulle tro att det är i serie men är en pump då inklämmd i systemet tex mellan CPUn och Graffet eller?

Vad har de olika kopplings sätten för prestanda höjning? Visa gärna bilder och beskriv utförligt.

Permalänk
Medlem

Ett försök till enkel förklaring:
Då vattnet pumpas förbi kylblocket höjs temperaturen på vattnet med någon enstaka grad, denna kyler man sedan bort i radiatorn. Om det är många varma komponenter i serie innan radiatorn kommer de var och en att kylas sämre och sämre (varmare och varmare vatten). Den mest kritiska komponenten behöver mest kylning (oftast CPUn) och då bör den helst vara i en egen loop för maximal kylning. Ju fler varma komponenter du kopplar in i den loopen desto varmare blir det vatten som pumpas till CPU-kylblocket, och därmed höjs temperaturen på CPUn.
Du får själv avgöra vad du prioriterar högst - kanske du vill klocka GPUn vrålhögt och inte röra CPUn?
Att koppla pumpar i serie i samma loop kan möjligen ge en viss redundans om en av pumparna skulle gå sönder, men man kan också använda t ex Speedfan för att stänga av datorn om CPU/GPU-temperaturen skulle gå över ett visst tröskelvärde...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Det är svårt att se på i byggloggen men har för mig att det är två helt separata loopar. Ser ut som en loop för chipset och GPU och en med bara CPU i.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Ett försök till enkel förklaring:
Då vattnet pumpas förbi kylblocket höjs temperaturen på vattnet med någon enstaka grad, denna kyler man sedan bort i radiatorn. Om det är många varma komponenter i serie innan radiatorn kommer de var och en att kylas sämre och sämre (varmare och varmare vatten). Den mest kritiska komponenten behöver mest kylning (oftast CPUn) och då bör den helst vara i en egen loop för maximal kylning. Ju fler varma komponenter du kopplar in i den loopen desto varmare blir det vatten som pumpas till CPU-kylblocket, och därmed höjs temperaturen på CPUn.
Du får själv avgöra vad du prioriterar högst - kanske du vill klocka GPUn vrålhögt och inte röra CPUn?
Att koppla pumpar i serie i samma loop kan möjligen ge en viss redundans om en av pumparna skulle gå sönder, men man kan också använda t ex Speedfan för att stänga av datorn om CPU/GPU-temperaturen skulle gå över ett visst tröskelvärde...

Tack för den fina beskrivningen!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det är svårt att se på i byggloggen men har för mig att det är två helt separata loopar. Ser ut som en loop för chipset och GPU och en med bara CPU i.

Jo jag förstog nästan det efter denna fina beskrivning ovan. Då blir det bara CPUn till att börja med så kan jag göra en till beställning senare med en helt ny loop som innehåller 2st GPU, NB och SB. Men hur ska jag då göra med radiatorerna? Jag kan ha en 240mm och en 120mm radiator i chassit. Räcker det med en 120 för CPUn kanske? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om han ska köpa 90 eller 45 graders vinklar, så ska han ha Bitspower, dom är märkbart större än "vanliga", dom är även märkta High-Flow. Jag trodde inte heller på knepet att döpa dom till High-Flow, men beställde såna ändå, samt ett par vanliga. Allra störst skillnad är det på 1/2" kopplingarna, men det är tydlig skillnad på 3/8" också. Kopplingarna är det som bromsar mest bortsett blocken, slangen bromsar inget, så spara inte in på dom.

Här har du mitt galleri, med nämnda Bitspowers 90-gradare.
http://www.sweclockers.com/album/?id=3904

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64