Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Maximal hårddiskprestanda m OCZ Vertex + Ramdisk

Permalänk
Medlem

Maximal hårddiskprestanda m OCZ Vertex + Ramdisk

Planen är att införskaffa ett Asus P6T SE ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=439503 ) med 12gb ram samt 2st OCZ Vertex 30GB och köra dessa i raid 0.

Detta blir alltså systemdisken på datorn. Vad jag förstått så är vertex betydligt bättre med små skrivningar än de tidigare versionerna från OCZ men att prestandan fortfarande är långt ifrån optimal i dessa lägen.

Har läst en del på OCZ forum rörande vertexen och olika sätt att optimera prestandan. Lösningen jag fastnat för är att använda en ramdisk. Då komplett säljer ett kit med 3x4 GB DDR3 för 2000 kr känns det som ett prisvärt alternativ som borde ge en ordentlig prestanda för en ramdisk!

Har dock lite frågor. Moderkortet har integrerade funktioner för raid, tänkte som sagt sätta två ocz 30 vertex i raid 0. Undrar då ifall det finns möjlighet att skapa ytterligare raidarrays? Tänkte exempelvis sätta 3st 500GB sata-diskar i raid5 för att få en prestandakick på lagringsdiskarna. Kan jag skapa en raid0 samt en raid5, eller måste jag köpa kontrollerkort? Isf, vilka kontrollerkort är bra? Kanske ska man köpa ett kontrollerkort att köra systemdiskarna på och låta moderkortets (troligtvis sämre) raidkontroll styra lagringsdiskarna?

Är en ramdisk på ~6gb ett bra alternativ? Tänkte köra Vista Home Premium 64bits. Hur pass svårt är det att sätta upp en ramdisk som fungerar automatiskt så fort datorn startas upp.

Kan man få lite tips om vad man bör placera på ramdisken? Givet är windows tempmapp samt användarprofilter. Firefox cache också. Vad mer?

Något övrigt man bör tänka på?

MVH

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

Den array som ska köra XOR-operationer (Raid5) bör du lägga på ett riktigt kort av lite finare karaktär för att få någon vettig prestanda. "Fusk-kort" för en tusing som använder CPUn ska du inte köra på.
Raid0 kan du köra på något billigare kort utan någon vidare förlust.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Kan du rekomendera något bra (prisvärt) kort ? Känns som om kort som klarar fler än två kanaler ganska snabbt springer upp i pris!

Kanske borde man nöja sig med raid0 även på lagringsdiskarna med lite regelbundna backuper till extern disk.

MVH

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

en ramdisk där du lägger ie tempfiler å andra tempfiler snabbar ju alltid upp lite

Angående vertex köpet titta på priserna på prisjakt, de från Tyskland speciellt. De har väldigt bra priser på 60GBarna.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceflower
Tack för tipset! Kan du rekomendera något bra (prisvärt) kort ? Känns som om kort som klarar fler än två kanaler ganska snabbt springer upp i pris!

Kanske borde man nöja sig med raid0 även på lagringsdiskarna med lite regelbundna backuper till extern disk.

MVH

Jag är själv ingen RAID-nisse direkt, men de flesta brukar rekommendera 3ware, LSI eller kanske något adaptec-kort i de högre prisklasserna.
Behöver du verkligen RAID0-prestanda på lagringsdiskar? Verkar lite overkill tycker jag och redundans skulle jag föredra istället på lagring. RAID5 (eller 6) låter bättre, med problemet att kortet kostar skjortan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Om du funderar på SSD diskar så hade jag tittat närmare på Intel X25-M.
Här hittar du lite siffror på random read och random write i jämförelse med Vertex disken. Dock är den dyrare, men helt klart intressant som system disk.

Lite mer fördjupning om SSD hittar du här. 31 sidor, men mycket intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag är själv ingen RAID-nisse direkt, men de flesta brukar rekommendera 3ware, LSI eller kanske något adaptec-kort i de högre prisklasserna.
Behöver du verkligen RAID0-prestanda på lagringsdiskar? Verkar lite overkill tycker jag och redundans skulle jag föredra istället på lagring. RAID5 (eller 6) låter bättre, med problemet att kortet kostar skjortan.

bäst raid0 prestanda fås med ich10 kretsen faktiskt. iaf upp till 3 vertex diskar

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har lite frågor om RAM-disk, men is inte skapa en egen tråd så jag kapar denna lite.
Kan / orkar någon förklara lite grundläggande vad en RAM-disk är för något egentligen?
Sköter man det via hårdvara eller kan man låna lite av det minne man har?
Jag har 6Gb och använder sällan så mycket, så går det att "ta" nån Gb därifrån och använda till temp filer, firefox cache m.m.?

Hoppas någon orkar svara. Tack på förhand.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag har lite frågor om RAM-disk, men is inte skapa en egen tråd så jag kapar denna lite.
Kan / orkar någon förklara lite grundläggande vad en RAM-disk är för något egentligen?
Sköter man det via hårdvara eller kan man låna lite av det minne man har?

finns både varianterna vad jag vet, men vanligast och billigast/enklast är att låna från ditt redan existerande ram minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan

Jag har 6Gb och använder sällan så mycket, så går det att "ta" nån Gb därifrån och använda till temp filer, firefox cache m.m.?

Ja det kan du jag antar att du använder windows av någon variant, och det finns redan inbyggt i operativsystemet. Jag har precis börjat, och tittat lite på:

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-win...

en ny/tom partition skapas varje gång du startar datorn sen får du ställa in firefox/övriga program att lägga sina temp filler på den här partitionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
finns både varianterna vad jag vet, men vanligast och billigast/enklast är att låna från ditt redan existerande ram minne.

Ja det kan du jag antar att du använder windows av någon variant, och det finns redan inbyggt i operativsystemet. Jag har precis börjat, och tittat lite på:

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-win...

en ny/tom partition skapas varje gång du startar datorn sen får du ställa in firefox/övriga program att lägga sina temp filler på den här partitionen.

Tack för snabbt svar, verkar ju väldigt trevligt det där.
Fungerar det programmet du länkade till Windows 7? Jag kör med RCn.

Då är nästa fråga / frågor, vad ska man sätta dit?
Några saker jag kommer på:

- Firefox cache
- Windows temp filer

Vad mer?

Hur stor behöver man måntro? (Förstår att det beror på vad man sätter dit men med ovanstående t.ex)
Hur stor har ni?

Edit: Jag hittade att firefox har en inbyggd funktion att ha cachen i RAM minnet, jag ställde in det men hur kan man kolla så det fungerar?
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showpost.php?p=353834...

Edit 2: Okej grabbar. Nu har jag ju troligen firefox cachen löst genom att använda deras inbyggda.
Men hur får jag alla Windows temp filer till en RAMDrive?
Vad exakt är det jag ska flytta?

Blev många frågor här nu men om nån orkar svara är jag tacksam.

Edit 3: Har ändrat temp filerna till hårddisken nu tillsvidare, vad skulle bli bättre om man satt dom till en RAM disk egentligen?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte du skulle vinna så värst mycket. TEMP- och TMP-filerna används främst vid installationer och dylikt, eller av komprimeringsprogram. Förutom tempfilerna kan man även flytta logg-filerna (som man ser i event virewer) och krashdumpfilerna. Något du säkert tänkt på är också att flytta swapfilen.

Av ren nyfikenhet, vad heter RAM-diskprogrammet du planerar att använda?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

vilken inställning är optimalt för bärbar dator med 4gb minne, 80 gb SSD, dubbelkärnig CPU?

Swap-funktionen: på/av ?
tmp/temp?
firefox cache/internet explorer cache?

ny partion för dessa?

Är det någon skillnad mellan Windows vista 64 bitar och Windows 7: program kompatibiliteten, virusprogram kompatibiliteten, office 2000 paket kompatibel, spel o sånt - snabbheten?

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110