vilket parti komemr du röstaPå

Permalänk
Medlem

SD fanns inte ens med i det testet, PP och SD är väl de största partierna utanför riksdagen, så de bör väl få vara med på varsitt hörn:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
SD fanns inte ens med i det testet, PP och SD är väl de största partierna utanför riksdagen, så de bör väl få vara med på varsitt hörn:p

Nej, det är väl allmänt accepterat att det inte är politiskt korrekt att erkänna sverigedemokraternas existens. Vad skulle folk tro om en ledande tidning skrev om dem?

Permalänk
Medlem

Det är praxis att partier som kommit med i riksdagen är sådana som omfattas av tester och debatter. Partier som man enbart spekulerar om storleken på får som alltid vänta tills de genom väljarstöd visat att de verkligen har den storleken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är praxis att partier som kommit med i riksdagen är sådana som omfattas av tester och debatter. Partier som man enbart spekulerar om storleken på får som alltid vänta tills de genom väljarstöd visat att de verkligen har den storleken.

Den praxis verkar bruten för DN. PP är ju med i testet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Den praxis verkar bruten för DN. PP är ju med i testet.

Givetvis finns det undantag men röstläget vet man ju inte förräns man haft verkliga val. Samma sak gällde FI och liknande som använder sig av media som medel för att göra PR av sin politik genom att yttra sig konstant och därigenom skapa en hype som andra partier som inte har kontakter med media får klara sig utan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis finns det undantag men röstläget vet man ju inte förräns man haft verkliga val. Samma sak gällde FI och liknande som använder sig av media som medel för att göra PR av sin politik genom att yttra sig konstant och därigenom skapa en hype som andra partier som inte har kontakter med media får klara sig utan.

Sant. Men i vissa fall börjar man fundera lite. Tänker mest på hur Metro och TV4 inte tillåter SD att göra reklam.

Jag fick intrycket att detta test var mycket bättre. Bedöm själva.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/2009/electoralcomp...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Centerpartiet: 61%
Folkpartiet: 56%
Piratpartiet: 56%
Kristdemokraterna: 48%
Moderaterna: 48%
Socialdemokraterna: 47%
Miljöpartiet: 32%
Junilistan: 29%
Vänsterpartiet: 23%

Vänsterpartiet på sista plats var väl inte alltför oväntat. Fast centern på första trodde jag inte. Men så jag har ingen koll heller.

Edit: När man kollar på de partiernas svar så är det väl kostigt att PP svarar på något öht. utom en fråga, som handlar om fildelning?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Såg på ett test som aftonbladet hade. Där var PP långt ut på vänsterkanten, längre ut än vänstern. Vad säger ni om det? Stämmer det någolunda bra?

Hur kan man sätta ut ett parti som inte tar ställning i de flesta frågor?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Hur kan man sätta ut ett parti som inte tar ställning i de flesta frågor?

Många som lär rösta på PP då om de går efter testet och svarar på "Tycker du integritet är viktigt på internet?" BAM 100% PP-röstare i barometern.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Vänsterpartiet var bland de 5 sämsta partierna i hela Europa för min del. Med sämsta menar de som hade minst chans att få min röst.

Räknar vi med eller utan viktning?

Både med och utan viktning stämde jag bäst överens med List Dedecker, ett belgiskt parti. Bland de fyra första var det två franska partier med.

Med viktning stämde jag bäst överens med SD, FP, PP. Utan viktning var det FP, M, C.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Lite svårt test (Aftonbladets) då jag inte vet något om eller har någon åsikt i de flesta frågor. Antagligen därför den matchade mig mest med moderaterna och sossarna och minst med MP ..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Många som lär rösta på PP då om de går efter testet och svarar på "Tycker du integritet är viktigt på internet?" BAM 100% PP-röstare i barometern.

Nja, man kunde ju rösta "Ingen åsikt" också. Så för att få 100% så måste man ta "Ingen åsikt." på allt utom fildelningsfrågan. Men nu var de ju inte så smarta när de gjorde testet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kunde man rösta via nätet ?

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Proffsmoddare

Röstade på PP igår, känns bra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Kunde man rösta via nätet ?

Nej, man kan förtidsrösta på bibliotek, sjukhus mm. Moderaterna kom nyligen med ett förslag om att rösta på nätet då skulle EU-valet 2014 vara det första valet med internet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Piratpartiet. Ska snart gå iväg och förtidsrösta.

EDIT: Missade visst att det är röd dag idag så får vänta till imorgon med att rösta.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

PP.
Ska fortsätta distribuera valsedlar i orterna imorrn, idag är jag död som en säl i Östersjön.

Btw, gör inte Aftonbladet test, gör originaltestet på EU Profiler (rensa cachen för att få bort aftonbladet).
Som att se dubbad film ffs..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag blir faktiskt lite rädd när jag läser vad en del skriver, kunskapen om partierna, politiska förhandlingar och eu är skrämmande låg.

Kan nämna några saker:
Det är inte parlamentet som bestämmer vilken makt eu ska ha, det är de nationella partiernas parlament som flyttar makten till eu i former av Lissabon fördraget och ministerrådet etc. Så en röst på sd gör ingen större nytta.

Edman, du ser inget stopp på sådana förslag genom en röst på pp, det enda du kan hoppas på är att pp röstar emot förslagen när de väl läggs (vilket de självklart kommer att göra).
Men du skickar inte en tydlig signal, pp är för okända i de andra länderna för att det ska spela en roll på europeeisk nivå, då bör du istället rösta på mp som jobbar tillsammans med de gröna partierna i europa (vissa sitter ju i regeringsställning ifall ni inte visste det). Vilka skulle göra det till en stor nyhet? Berlusconi´s tv bolag? Moderaternas polare i Italien lär inte göra det till en nyhet i Italien iaf.

Svenska partier kan påverka genom att skapa starka grupper i parlamentet, visst de borgliga faller platt för de konservativa och populistpartierna, samma sak med S, V vet jag faktiskt inte hur deras vänstergrupp ser ut. Men mp har ju en stabil och bra grupp i den gröna gruppen (just ni 43 ledamöter men vi väntas öka i många länder)

Vad vill du att de ska göra för att du ska rösta på dem? Har du berättat det för partierna? Demokratin fungerar inte om kommunikationen inte går åt båda hållen, ring en politiker idag.

Bud_bundy: ”Finanskrisen måste lösas genom att göra det lönsammare att arbeta ”
Lönsamt att arbeta javisst, vem tycker inte det? Men varför ska vi sparka på de som redan ligger ner, de får ju bara ont.? PP har mycket större chans, ND kommer aldrig in. Hur kan du veta vilka som inte behöver pengarna? De som får mer än 10000 som du nämner är oftast barnfamiljer, så varför ska vi hoppas på dem? Tänk bara på hur gpu hetsen är här på Sweclockers hur är inte hetsen om vilka kläder man ska ha på sig i skolan då? Du verkar inte tänka igenom vilket samhälle du skapar genom dina förslag. Illa

Flashback är ju fullt med rasister utan någon verklighetesuppfattning, folk som är övertygade om att Sverige kontrolleras av judar, ja om de inte tillhör gruppen som anser att vi kontrolleras av muslimer. Nuts.

Crippa90, Parlamentet har väldigt liten möjlighet att påverka maktfördelningen mellan eu och nationalstaterna.

Derox: Hur definerar du de stora partierna? S och M ja då har du definitivt rätt att de viker ner sig i sina partigrupper i eu eller så röstar de faktiskt för den politik som de inte vågar stå för i Sverige (lite konspirationer skadar väl inte).

Eson: Se Carl Schlyter i debatten som plus höll för någon vecka sedan, eu påverkar nästan alla produkter som vi konsumerar, och han har jobbat emot alla övervakningslagar som eu har presenterat (sen röster de borgliga o s för dessa men det är ju inte hans fel). Se kolsvart katt´s svar.

Ska återkomma med mina motiv till att rösta på det parti som jag stödjer, är sen till jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thelvin0

Edman, du ser inget stopp på sådana förslag genom en röst på pp, det enda du kan hoppas på är att pp röstar emot förslagen när de väl läggs (vilket de självklart kommer att göra).
Men du skickar inte en tydlig signal, pp är för okända i de andra länderna för att det ska spela en roll på europeeisk nivå, då bör du istället rösta på mp som jobbar tillsammans med de gröna partierna i europa (vissa sitter ju i regeringsställning ifall ni inte visste det). Vilka skulle göra det till en stor nyhet? Berlusconi´s tv bolag? Moderaternas polare i Italien lär inte göra det till en nyhet i Italien iaf.

Svenska medier skulle göra det till en stor nyhet (som för mig är viktigast). Och jag tror även utländska medier skulle göra en nyhet av det också med tanke på vilket intresse de hade för TPB-rättegången. T ex hade ett par stora engelska tidningar det på förstasidan i nätupplagan.

MP står för mycket som jag inte står för. De brukar alltid hamna i slutet av de partiundersökningar brukar göra, medan PP är i topp.

Jag är framförallt inte ense med MPs miljöpolitik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thelvin0

Svenska partier kan påverka genom att skapa starka grupper i parlamentet, visst de borgliga faller platt för de konservativa och populistpartierna, samma sak med S, V vet jag faktiskt inte hur deras vänstergrupp ser ut. Men mp har ju en stabil och bra grupp i den gröna gruppen (just ni 43 ledamöter men vi väntas öka i många länder)

Men om jag förstått hela saken rätt så har parlamentet ingen större makt, utan det mesta av makten sitter i ministerrådet som inte är folkvalt. Alternativet jag har är att rösta blankt.

Dessutom, vad är det som säger att PP inte skulle hamna i den gröna gruppen? De har sagt att de gärna rör sig mot miljö och liberal politik i övriga frågor. Det står på deras hemsida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thelvin0

Vad vill du att de ska göra för att du ska rösta på dem? Har du berättat det för partierna? Demokratin fungerar inte om kommunikationen inte går åt båda hållen, ring en politiker idag.

Partierna ger ju blanka fan i vad såna som jag tycker. Det är bara att se på FRA-debatten. Det motstånd som FRA-lagen fick och ändå verkade många politiker inte bry sig.

Jag är inte jätteinsatt i EUs struktur och hur det fungerar, men jag vet varför jag kommer att rösta som jag gör. Det ska bli intressant att läsa vad du ska rösta på och varför.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag ska rösta på Sverigedemokraterna (SD) då jag inte tycker att Sverige skall vara med i EU.
Jag anser även att deras övriga synpunkter är oerhört lika mina egna.
Är också medlem i ungdomsförbundet SDU.

För övrigt så har Libertas dragit sig ur EU-valet:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2850781

Mvh Markus

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Till Er som påstår att det är meningslöst att rösta på PP säger jag följande.

Har ni funderat på att vi röstar på PP för att skicka starka signaler om att vi är rejält missnöjda med hur våra folkvalda representanter har skött sig i frågan? Jag är mycket väl medveten om att PP kommer ha begränsad makt att påverka, men förhoppningsvis kommer M/FP/C/S börja svettas lite när de inser att de har kört över hela deras framtida väljarkår.

Vidare ser jag det som ett komiskt experiment att skicka ner lite pirater till byråkratiträsket i EU. Kanske kan röra om lite i den där soppan. Har i princip 0 förtroende för EU ändå så att förvärra situationen är knappast något vi kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Till Er som påstår att det är meningslöst att rösta på PP säger jag följande.

Har ni funderat på att vi röstar på PP för att skicka starka signaler om att vi är rejält missnöjda med hur våra folkvalda representanter har skött sig i frågan? Jag är mycket väl medveten om att PP kommer ha begränsad makt att påverka, men förhoppningsvis kommer M/FP/C/S börja svettas lite när de inser att de har kört över hela deras framtida väljarkår.

Vidare ser jag det som ett komiskt experiment att skicka ner lite pirater till byråkratiträsket i EU. Kanske kan röra om lite i den där soppan. Har i princip 0 förtroende för EU ändå så att förvärra situationen är knappast något vi kan göra.

word!

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Till Er som påstår att det är meningslöst att rösta på PP säger jag följande.

Har ni funderat på att vi röstar på PP för att skicka starka signaler om att vi är rejält missnöjda med hur våra folkvalda representanter har skött sig i frågan? Jag är mycket väl medveten om att PP kommer ha begränsad makt att påverka, men förhoppningsvis kommer M/FP/C/S börja svettas lite när de inser att de har kört över hela deras framtida väljarkår.

Vidare ser jag det som ett komiskt experiment att skicka ner lite pirater till byråkratiträsket i EU. Kanske kan röra om lite i den där soppan. Har i princip 0 förtroende för EU ändå så att förvärra situationen är knappast något vi kan göra.

Jag kan hålla med dig om ovanstående, frågan är dock varför du inte röstar på ett parti som inte vill att Sverige ska vara med i EU?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Jag kan hålla med dig om ovanstående, frågan är dock varför du inte röstar på ett parti som inte vill att Sverige ska vara med i EU?

Prio 1: Motarbeta allt var IPRED, ACTA etc heter
Prio 2: Ut ur EU och teckna separata frihandelsavtal (resten av EU behöver vi inte)

Junilistan har visserligen tagit ställning i fildelningsfrågan och ställt sig positiva till fildelning för privat bruk. Men det är inte deras hjärtefråga och därför lägger jag min röst på PP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Prio 1: Motarbeta allt var IPRED, ACTA etc heter
Prio 2: Ut ur EU och teckna separata frihandelsavtal (resten av EU behöver vi inte)

Junilistan har visserligen tagit ställning i fildelningsfrågan och ställt sig positiva till fildelning för privat bruk. Men det är inte deras hjärtefråga och därför lägger jag min röst på PP.

ännu mera jag kan hålla med om, flera utav riksdags partierna var emot lagar som IPRED osv(typ V och MP, fler än 1 iaf:p) men om man inte håller med resten av vad de vill så behöver man inte längre rösta på dom;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Prio 1: Motarbeta allt var IPRED, ACTA etc heter
Prio 2: Ut ur EU och teckna separata frihandelsavtal (resten av EU behöver vi inte)

Junilistan har visserligen tagit ställning i fildelningsfrågan och ställt sig positiva till fildelning för privat bruk. Men det är inte deras hjärtefråga och därför lägger jag min röst på PP.

Okej

Då kan ju kanske SD vara ett alternativ då de vill gå ur EU och teckna frihandelsavtal samt är emot Ipred.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Okej

Då kan ju kanske SD vara ett alternativ då de vill gå ur EU och teckna frihandelsavtal samt är emot Ipred.

men då får du all annan skit i deras åsikts paket;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Thelvin0: Titta här!

http://www.expressen.se/Nyheter/eu-valet2009/1.1578272/piratp...

Och då har de inte kommit in parlamentet ännu!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För mig är detta det kanske viktigaste val jag kommer rösta i under min livstid (jag hoppas det). Min självklara röst går till Piratpartiet, detta på grund av flera saker.

Internet har skapat en fantastisk källa för informations och kompetensutbyte, detta eftersom Internet byggts på tanken om att vi tillsammans med våra egna medel hjälps åt att bygga någonting fantastiskt. När Internet kom var det inte ett snack om att det skulle kosta 9:- för att få läsa en hemsida (en inkomstmodell som är populär i en ekonomi där material och distributionskostnad står i relation till antal sålda produkter eller tjänster).

Företag hittade nya sätt att tjäna pengar på; Aftonbladet skapade sig en fantastisk ställning som banbrytande på området att distribuera nyheter gratis på Internet, Google lyckades bygga upp ett gigantiskt företag kring tjänster som inte kostade någonting för användaren. En ny typ av marknad skapades där Du fick lov att söka på Google oberoende om Du var en fattig student eller om Du var mångmiljonär, det var nya affärsmodeller, nya sätt att tjäna pengar på, en ny ekonomi.

Flera andra företag anammade den nya ekonomin och termen open-source programvara fanns på fler människors läppar än bara de mest inbitna påhejarna av Internet. Skaparna av dessa programvaror och tjänster grät inte floder för att de fick anpassa sig till nya affärsmodeller, de anpassade sig och blev framgångsrika, många av de har säkerligen påverkat världen på många sätt genom sin drivkraft; och många av de är fantastiskt rika idag.

Vilken fantastisk utveckling av affärsekonomin, av skaparglädjen, av möjligheten att nå en så stor konsumentskara med så små medel.

Idag är denna framtidsutveckling hotad. Generationen som missade steget när Internet blev vardag är fortfarande de som sitter på maktpositionerna, och det är de som nu måste se till att skapa spelrummet för Internets fortsatta utveckling och överlevnad. Det är dags för världens lagar att skrivas om eftersom Internet idag påverkar det mesta omkring oss. Det är viktigt att vi visar att vi vill att detta görs på rätt sätt så att det följer och anammar samhällsutvecklingen, inte att den styrs av pengar och affärsmodeller som skapades långt innan det blev möjligt att distribuera information till hela världen med ett musklick.

Tyvärr har vi dock sett att politikerna istället för att anamma den fantastiska möjlighet som Internet ger oss drar i handbromsen och gör allt i sin makt för att kontrollera Internet och skapa nya lagar som anammar de lagar som de är uppväxta med, och det är ju självklart att de gör det, de förstår ju inte bättre. Tack vare de nya lagarna som skall hjälpa Internet framåt rivs allt vad som heter medborgarrättigheter, brevhemlighet och den personliga integriteten upp (att det ens finns politiker som föreslår att man kan bli avstängd ifrån Internet gör att i.af jag känner mig enormt driven att påverka utvecklingen inom EU-lagar). I andra fall där man inte gör någonting låter man istället lagar som är över 50 år gamla gälla även i vår tids nya affärsekonomi; absurt.

En röst på piratpartiet är en röst som säger att vi vill att Internet måste anammas på ett sätt som hjälper det, och som tar tillvara på Internets styrkor och som för lagar och samhället in i framtiden.

Om Du är osäker på vad Du skall rösta på och tycker att det jag skriver verkar vettigt, lägg din röst på Piratpartiet i det kanske viktigaste valet någonsin.

Min förhoppning är att Piratpartiet försvinner och blir onödigt snart efter detta och kommande val, det skulle vara min dröm. Att man kan lita på att andra partier ser till oss medborgare först och värnar om att lagar och ordning står i relation till samhällsutvecklingen. Om det inte gör det så är det mycket allvarligt! Idag finns det inget annat parti som jag litar på som kommer driva dessa frågor seriöst.

Permalänk
Medlem

PP i Euvalet, LP i riksdagsvalet.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se