Permalänk
Melding Plague

Vatten mot luft

I processorkylarnas värld har skillnaderna mellan vatten och luft länge varit avgrundsdjup. Nu suddas gränserna ut med nya produkter som lovar det bästa från båda världar. SweClockers ställer färska Coolit Domino mot stjärnskottet Prolimatech Megahalems.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm, känns det lite knepigt att jämföra en av de bästa luftkylarna mot ett halvtaskigt vattenkylningskitt?
Speciellt när ni nämner "entusiaster som vill ha det absolut bästa till sina maskiner" i slutsatsen.

Men det är alltid kul att ni testar lite vattenkylning, samt att vi fick se Prolimatech's kylare i ett sweclockers-test. :):up:
EDIT: Personligen så tycker jag att färdiga lösningar tar allt det roliga ur att vattenkyla.

En fördel jag kan se med den där vattenkylningen är ifall man ska bygga ett kompakt mATX-bygge där en duglig towerkylare inte får plats...

Permalänk
Medlem

Helt meningslös produkt om den inte kyler bättre än billigare luftkylare, förstår inte att de försöker lura på folk det där skräpet...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Prolimatech Megahalems verkade ju vara bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Prolimatech Megahalems verkade ju vara bra.

Absolut, men fortfarande snäppet sämre än TRUE, och dyrare...

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som jag kan se de billigare vattenkylningarna är bra för är att lära de som är nya på området hur det fungerar men annars är det inget för en glad amatör som mig som vill ha det enkelt och billigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Prolimatech är faktiskt inte dyrare om du har ett i7 system eftersom den passar till i7 utan extra fästen.

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Helt meningslös produkt om den inte kyler bättre än billigare luftkylare, förstår inte att de försöker lura på folk det där skräpet...

Nja, billiga luftkylare stämmer väl ändå inte. Dessa två, true och megahalem, är ju top-of-the-line, för bra mycket mer pengar än vanliga luftkylare.

Förövrigt roligt att läsa detta test. Kändes lika gediget som megahalems fästanordning, precis som vanligt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

I ett test med Nexus Real Silent, 120mm så va Megahelms två grader bättre än Thermalright Ultra-120 Extreme och fyra grader bättre än Thermalright TRUE.

Undrar när man får se ett vettigt test av Thermalright TRUE Copper edition.

Är den så mycke bättre än Thermalright TRUE så att den är värd sina 400:- extra?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Bra då fick man reda på coolit dominos prestanda och ljudnivå då men blir nog en TRUE för mig ändå

Kul test för övrigt, vill gärna se mera av såna här tester

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Nja, billiga luftkylare stämmer väl ändå inte. Dessa två, true och megahalem, är ju top-of-the-line, för bra mycket mer pengar än vanliga luftkylare.

Förövrigt roligt att läsa detta test. Kändes lika gediget som megahalems fästanordning, precis som vanligt.

Man får komma ihåg att de billigaste vattenkylningslösningarna fortfarande är dyrare än top-of-the-line luftkylning. Därför är testet utformat som det är.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle vara kul om ni kunde testa lite "riktig" vattenkylning också

Skulle säga såhär. Om du är ointresserad av vattenkylning och inte har mycket pengar att lägga ut på vattenkylning så ska man garanterat gå på luftkylning. Inget snack.

Har du pengar att spendera på kylning och ett stort intresse för datorer så tycker jag helt klart att man ska gå på vattenkylning. Dock så kostar ett "riktigt" vattenkylningssystem minst 3000kr om det ska vara lite tag i det. Men då går det inte längre att jämföra med någon luftkylning då man inte spelar på samma prislapp längre. Nu går det ju faktiskt att göra ett i princip ljudlöst system med vattenkylning nu om man vill och fortfarande hålla nere temperaturen.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Hahahahaha vilket skämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Man får komma ihåg att de billigaste vattenkylningslösningarna fortfarande är dyrare än top-of-the-line luftkylning. Därför är testet utformat som det är.

"Målgruppen är dock densamma, entusiaster som vill ha det absolut bästa till sina maskiner."

Så "entusiaster" som vill ha "det bästa" köper Domino? Knappast.

Vill man ha bra vattenkylning så kostar det lite mer än bästa luftkylaren. Det behöver dock inte bli så dyrt när man väljer delarna själv istället för att köra på färdiga paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
I ett test med Nexus Real Silent, 120mm så va Megahelms två grader bättre än Thermalright Ultra-120 Extreme och fyra grader bättre än Thermalright TRUE.

Eh?
TRUE = Thermalright Ultra-120 Extreme ... Väl?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Undrar när man får se ett vettigt test av Thermalright TRUE Copper edition.

Med en vikt på 1700 gram är ju den där kylaren lite av en specialare. Vill man inte skada moderkort/processor måste man ju ha moderkortet liggandes, och det är rätt dåligt med chassin som tillåter det utan att genomströmningen försämras. Det jag kommer på på rak arm är Antec Skeleton. Det vore en intressant combo.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Nja, billiga luftkylare stämmer väl ändå inte. Dessa två, true och megahalem, är ju top-of-the-line, för bra mycket mer pengar än vanliga luftkylare.

Förövrigt roligt att läsa detta test. Kändes lika gediget som megahalems fästanordning, precis som vanligt.

Billgare inte billiga, dom är ju billigare än vattenkylningen som dom testar.

Permalänk
Medlem

TRUE is the shit... provat en del kylare och kommit fram till att true'n alltid ger lägsta tempen på mina cpu's....

Permalänk

Arr... synd att inte Dominon presterade bättre... det är ju en så rolig lösning! Förhoppningsvis släpper de en revision med bättre radiator eller nått... Gillar tanken på att blåsa ut all varm luft direkt och inte sprida den i chassiet.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Anser verkligen inte att skillnaden på mina temps som jag får med min TRUE är avgrundsdjupa jämfört med vattenkylning. Hell, det är den bidragande anledningen till att jag inte går över till vatten, skillnad på några få grader är inte motiverande.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Arr... synd att inte Dominon presterade bättre... det är ju en så rolig lösning! Förhoppningsvis släpper de en revision med bättre radiator eller nått... Gillar tanken på att blåsa ut all varm luft direkt och inte sprida den i chassiet.

Hur har du tänkt nu? Du gillar att radiatorn suger varmluft från chassit och med den luften kyla processorn?

Det bästa är att sval luft och köra det genom radiatorn och sedan suga ut det med en vanlig fläkt. Det räcker att luften i princip rör på sig bara för att det ska vara nog kylning för mosfets och minnen om man inte överklockar väldigt mycket. Och isf räcker det med en riktad fläkt eller liknande.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

TRUE puttrar på även om den har några år på nacken, värt att notera som någon sa är att om man ska köpa till ett i7 system så kan den där andra vara något då man slipper beställa fäste till sin TRUE eller vad man nu har för kylare.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Anser verkligen inte att skillnaden på mina temps som jag får med min TRUE är avgrundsdjupa jämfört med vattenkylning. Hell, det är den bidragande anledningen till att jag inte går över till vatten, skillnad på några få grader är inte motiverande.

Du kan inte säga att det där är vattenkylning direkt. Luftkylningen som testas är "as good as it gets" medans vattenkylningen är inte ens nära så bra den kan vara.

Det är som att säga att elbilar bara är skit bara för att en Ford mondeo presterar lika bra eller bättre till ett lägre pris.

TRUE är bilarnas Rolls-Royce medans Coolit Domino är en trimmad volvo v40. Rolls-roycen går nästan lika fort som v40 men låter och skramlar mycket mindre än volvon.

Ett "Riktigt" vattenkylnings system är då en Bugatti veyron. Går som ett skållat troll samtidigt som den är tyst och bekväm.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Får väll jämföra top of the line luftkylning med motsvarande vattenkylning. Jag hoppas bara alla förstår att det finns en lite bättre sida av vattenkylning. Även om det blir dyrare om man ska ha bra grejer.

Prisklass-mässigt så är det väll ett OK test, men det bör ju påpekas att vattenkylningen dom använder inte är av bästa modell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Du kan inte säga att det där är vattenkylning direkt. Luftkylningen som testas är "as good as it gets" medans vattenkylningen är inte ens nära så bra den kan vara.

Det är som att säga att elbilar bara är skit bara för att en Ford mondeo presterar lika bra eller bättre till ett lägre pris.

TRUE är bilarnas Rolls-Royce medans Coolit Domino är en trimmad volvo v40. Rolls-roycen går nästan lika fort som v40 men låter och skramlar mycket mindre än volvon.

Ett "Riktigt" vattenkylnings system är då en Bugatti veyron. Går som ett skållat troll samtidigt som den är tyst och bekväm.

Jag syftade inte på detta specifika vattenkylningskit. Kollat runt på en olika, i olika prisklasser, och frågat folk som kör dem med samma CPU i samma klock om hur deras temps ligger etc. Det har väldigt sällan varit så stora skillnader att det skulle vara motiverande för mig att gå över till vatten.

Permalänk

Känns som det är väldigt ovärt o använda vattenkylning. Eftersom det är dyrare än luftkylning och inte ger någon speciell temperatursänkning jämfört med luftkylt. Dessutom så måste man ju ha både pump o fläkt som väsnas så man kan ju inte välja det för ljudnivåns skull heller.

Permalänk
Medlem

Skönt att se ett test på Sweclockers som visar hur "dålig" Coolit Domino är. Så nu kanske vi bara behöver se en tråd i månaden från någon som undrar om Domino är bra.

Sen är det väll ingen överraskning för oss insatta hur den här duellen skulle gå på förhand. "Riktig vattenkylning är bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Anser verkligen inte att skillnaden på mina temps som jag får med min TRUE är avgrundsdjupa jämfört med vattenkylning. Hell, det är den bidragande anledningen till att jag inte går över till vatten, skillnad på några få grader är inte motiverande.

Vist det är i princip aldrig värt att köra med vattenkylning ur prestanda/krona synpunkt. Om man inte redan har det bästa som kan köpas för pengar får man mer ren datorkraft om man lägger pengarna på ett bättre grafik kort eller processor i stället för vattenkylning.

Men kul är det

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Prolimatech Megahalems
Fördelar:

•Utmärkt byggkvalitet
•Väldigt bra prestanda
•Fästanordningen
Rejäl tub med kylpasta

Varför är det bra att det medföljer en STOR MÄNGD lågbudget kylpasta? Jag tror jag har ett par av de där kylpastorna liggandes. Förstår inte varför Sweclockers föredrar kvantitet istället för kvalitet när det kommer till pastan.

Helre att man ser en liten mängd AS5 i tillbehörslistan, inte en stor mängd cement-massa.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Vist det är i princip aldrig värt att köra med vattenkylning ur prestanda/krona synpunkt. Om man inte redan har det bästa som kan köpas för pengar får man mer ren datorkraft om man lägger pengarna på ett bättre grafik kort eller processor i stället för vattenkylning.

Men kul är det

KLart det är kul, men någonstans får man dra gränsen imo

Och att betala låt oss säga 2-3k för ett vattenkylningskit som är helt ok är kanske lite för magstarkt för mig när dels tempen inte sänks så mycket att det blir stor skillnad mot det jag har redan nu, och när jag har andra delar som kan bytas ut och ge riktig prestandaökning.

Men nån gång ska jag prova på vattenkylning, bara inte just nu när allt här är ok

Edit: för att förtydliga: jag håller med dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
"Målgruppen är dock densamma, entusiaster som vill ha det absolut bästa till sina maskiner."

Så "entusiaster" som vill ha "det bästa" köper Domino? Knappast.

Vill man ha bra vattenkylning så kostar det lite mer än bästa luftkylaren. Det behöver dock inte bli så dyrt när man väljer delarna själv istället för att köra på färdiga paket.

Håller med till 100%

Kul dock att Thermalright 120 får konkurrens, men dom som sitter på i7 har väl redan för en tid sedan upptäckt att Noctua U12P är minst likvärdig, om inte någon grad bättre t.o.m.

För entusiaster som kör hårt klockad quad (i7 i alla fall) är en "riktig" vatten-kylning svårslagen som 24/7 kylning, rent praktiskt.

För entusiast som klockar moderat, vill ha enkel montering och inte fördjupa sig i vatten duger en bra "heatzink" utmärkt.

Sen är det ju väldigt personligt vad man väljer för kylning också, vad man är ute efter.
Så valet av kylare blir ju i slutändan för många en kompromiss av: ljudnivå, kylförmåga, kostnad, ja, för vissa t.o.m utseende

Sen är ju dessutom vatten så förban..t kul när man väl tagit steget fullt ut, blir liksom ytterligare en dimension av skoj att syssla med till datorn.